لاوروف خطاب به وزیر خارجه سعودی: احمق لعنتی! + فیلم

يکشنبه 25 مرداد 1394 - 12:10

اختلاف دیدگاه‌های وزیران امور خارجه روسیه و عربستان در مورد حل بحران سوریه نشان داد که همچنان راه حل سیاسی این بحران در هاله ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از ابنا ، انتشار یک ویدئو از کنفرانس خبری «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه که «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان را «احمق لعنتی» خطاب می کند، بحث برانگیز شده است.

روزنامه رای الیوم چاپ لندن در گزارشی از کنفرانس خبری سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و عادل الجبیر همتای عربستانی او نوشت: فعالان در فضای مجازی، ویدئویی متشر کرده‌اند که نشان می‌دهد لاوروف، عادل الجبیر را در کنفرانس خبری مشترک، احمق لعنتی خطاب کرده و این ویدئو بحث برانگیز شده است.

بنابر این گزارش، هنگامی که عادل الجبیر در کنفرانس خبری مشترک در حال سخن گفتن بود، لاوروف نمی‌دانست که میکروفون باز است و واژه «احمق های لعنتی» را به کار برده است.

با این حال «ماریا زاخاروف» سخنگوی وزارت خارجه روسیه چنین موضوعی را نپذیرفت و گفت نباید براساس لب خوانی قضاوت کرد زیرا خبرنگاران حاضر در کنفرانس، چنین مطلبی را بازگو نکرده‌اند و من نیز هیچگونه سخن ناسزایی از لاوروف نشنیدم.

با این حال رسانه‌های بین المللی و عربی در روزهای گذشته این خبر را به طور گسترده بازتاب داده‌اند.

اختلاف دیدگاه‌های وزیران امور خارجه روسیه و عربستان در مورد حل بحران سوریه نشان داد که همچنان راه حل سیاسی این بحران در هاله ای از ابهام قرار دارد.

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان که به مسکو رفته بود در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف همتای روس خود گفت کشوش بر کنار رفتن بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت، در چارچوب روند سیاسی یا با عملیات نظامی تاکید دارد.

وی افزود: ما معتقدیم بشار اسد بخشی از مشکل و نه بخشی از حل بحران سوریه است.

جبیر با بیان اینکه موضع عربستان در برابر سوریه و به طور مشخص در برابر بشار اسد تغییر نکرده است، افزود ما موضع ثابتی درباره اصولی داریم که آن را برای حل بحران سوریه ضروری می دانیم و مبتنی بر تفاهم در کنفرانس ژنو یک و تشکیل حکومت انتقالی است. آینده سوریه شامل بشار اسد نخواهد بود. ما باید برای حفظ همه نهادهای دولتی سوریه و به طور مشخص نهادهای نظامی محتاط باشیم تا سپس از آن برای مقابله با افراط گرایی در سوریه و حمایت از ملت سوریه پس از بشار اسد، استفاده شود.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز پس از جبیر با بیان دیدگاه کشورش در مورد بحران سوریه ضمن اعلام مخالفت مسکو با برکناری بشار اسد گفت کشورش در این خصوص با عربستان اختلاف دارد.

وی افزود: با وجود آنکه دیدگاه‌های روسیه و عربستان درباره یافتن راهکار سیاسی برای بحران سوریه به هم نزدیک است اما اختلافاتی در مواضع دو کشور وجود دارد که سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور سوریه از جمله آنهاست. به گفته لاوروف باید برای همه موارد اختلافی راهکارهایی پیدا شود و سپس مشخصه های دوره انتقالی مشخص خواهد شد و باید خود سوری‌ها این مأموریت را بر اساس بیانیه ژنو به عهده بگیرند.

از دیگر موضوعات مورد اختلاف مسکو و ریاض در مورد مشارکت عربستان در مبارزه با ترویسم بود که اظهار نظر الجبیر نشان داد که ریاض قصد ندارد در ائتلاف پیشنهادی از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که در آن نیروهای سوری نیز حضور داشته باشند شرکت نماید.

روسیه در تلاش است با ایجاد توافق بین دولت سوریه و دولت‌های منطقه ای از جمله عربستان و ترکیه ائتلافی برای مقابله با گروه تروریستی داعش تشکیل دهد.

این درخواست در شرایطی مطرح شده است که نگرانی هایی وجود دارد که با گسترش دامنه افراط گرایی در منطقه خطر تروریسم آسیای میانه و متعاقب آن روسیه را در معرض تهدید قرار دهد و از سویی به نظر می رسد تلاش عربستان و دیگر همپیمانان عرب ریاض به روسیه در راستای همین تهدید قابل ارزیابی است.

هیچ تردیدی وجود ندارد که عربستان و قطر از حامیان اصلی مالی و تسلیحاتی گروههای تروریستی فعال در سوریه هستند و تفکر افراطی این گروه‌ها هم ریشه در آئین جعلی و ساختگی وهابیت دارد که مرکز آن در عربستان قرار دارد از این رو این گمانه مطرح است که شاید ریاض تصور می‌کرد با همین حربه بتواند مواضع مسکو را در مورد سوریه به خود نزدیک نماید. اما دیدار جبیر از مسکو و قراردادهای نظامی عربستان با روسیه نیز نتوانست در موضع روسیه تغییری ایجاد نماید.
 

پربیننده ترین خبرها