درطول مذاکرات با دانشمندان اسرائیلی مشورت می‌کردیم

درطول مذاکرات با دانشمندان اسرائیلی مشورت می‌کردیم
يکشنبه 25 مرداد 1394 - 14:49

وزیر انرژی آمریکا : واشنگتن و هیئت مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات وین به صورت دوره‌ای با دانشمندان هسته‌ای اسرائیلی مشورت می‌کردند / اسرائیل به این شیوه از آنچه در سر میز مذاکرات می‌گذشت اطلاع پیدا می‌‌کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از «نسیم» ارنست مونیز گفت: واشنگتن و هیئت مذاکره کننده آمریکا در وین به صورت دوره ای با دانشمندان هسته ای اسرائیلی در طول مذاکرات با ایران، مشورت می کردند.
مونیز در مصاحبه با روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت با تاکید بر روابط قوی بین دو طرف افزود: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دوست واقعی اسرائیل است.


وی خاطر نشان کرد: تماس های هیئت مذاکره کننده آمریکا در وین با دانشمندان هسته ای اسرائیل به صورت دوره ای و نیز همزمان با جلسات مذاکرات با ایران ادامه داشت. اسرائیل به این شیوه از آنچه در سر میز مذاکرات در وین می گذشت اطلاع پیدا می کرد. بر خلاف سخنان مقامات اسرائیلی، موضع و دیدگاه واشنگتن در لحظه تصمیم گیری نهایی هم به اطلاع تل آویو رسید.


وزیر انرژی آمریکا که در مذاکرات هسته ای با ایران حضور داشت گفت: وندی شرمن رئیس هیئت مذاکره کننده آمریکا در وین، به تل آویو سفر کرد و در آنجا تبادل نظر درباره مسایل فنی و تکنیکی انجام شد و مقامات اسرائیلی را از روند مذاکرات مطلع کرد.


ارنست مونیز گفت: در توافقنامه وین تضمین هایی وجود دارد که ایرانی ها به تعهدات خود عمل کنند و شناسایی هر نوع تخلفی از طرف ایران امکان پذیر است.
مونیز درباره رای گیری برای توافقنامه هسته ای ایران در کنگره هشدار داد تصویب نشدن توافقنامه در دو مجلس نمایندگان و سنا باعث فروپاشی ائتلاف بین المللی برای رویارویی با ایران خواهد شد.
وی افزود:‌ آمریکا در دو سال گذشته موفق شد جهان را متحد کند تا مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود. اگر کنگره این توافقنامه را رد کند، ما ضرر خواهیم کرد و تنها خواهیم ماند و تحریمها پایان خواهد یافت و اوضاع بدتر خواهد شد. ایران همچنین خواهد توانست برنامه هسته ای را بدون نظارت پیگیری بکند، در حالی که ما هیچ اطلاع از تاسیسات هسته ای این کشور نخواهیم داشت.


مونیز تعامل دولت آمریکا در دو دوره ریاست جمهوری باراک اوباما با اسرائیل را تمجید کرد.
 

پربیننده ترین خبرها