مسکو: ایران باید درحل پرونده های منطقه مشارکت کند

يکشنبه 25 مرداد 1394 - 18:13

العالم - معاون وزیر امور خارجه روسیه توافق هسته ای با ایران را زمینه حل سایر پرونده های منطقه با مشارکت ایران دانست .

" میخاییل بوگدانوف" معاون وزیرامورخارجه و نماینده رئیس جمهوری روسیه درامورخاورمیانه روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با شبکه خبری العالم در باره موضع کشورش پس از توافق اتمی ایران ، یادآور شد: شرکای ایرانی ما در این توافق مهم به نتایج بزرگی دست یافتند که برای کشورهای 5+1 هم اینگونه بوده است، معتقدیم بازگشت فعالیت ایران به صحنه بین المللی پس از رفع تحریم ها بر اساس توافق، قدمی مهم در مسیر حل نهایی برنامه اتمی ایران و دیگر مسائل می باشد.

وی افزود: این توافق باید پل های اعتماد و تفاهم را بنا نهد و ما می خواهیم این موفقیت در زمینه دستیابی به این توافق سهمی در موفقیت حل دیگر پرونده های منطقه داشته باشد، امری که نیازمند تلاش همه ما برای حل آن است ، باید ایران با توجه به اهمیت نقش و روابط آن در منطقه در حل این پرونده ها مشارکت کند، باید با ایران از سوی تمام طرف ها به عنوان شریکی فعال همکاری شود.

روسیه خواستار تقویت جنگ زمینی علیه داعش است

معاون وزیر امور خارجه روسیه، حملات هوایی به مواضع گروه تروریستی داعش را بی نتیجه  دانست و بر لزوم تقویت و حمایت جنگ و نبرد روی زمین علیه این گروه تروریستی تاکید کرد.

وی درباره واکنش کشورهای منطقه و جهان به طرح پوتین درباره تشکیل ائتلاف ضد تروریسم، خاطرنشان کرد: تمام کشورها با تاسیس چنین ائتلافی موافقند ، همه خطر بزرگ داعش، جبهه النصره و دیگر سازمان های تروریستی و افراطی مسلح که بخش های وسیعی از سوریه و عراق را اشغال کرده اند، درک می کنند.

وی بیان کرد: نقشه داعش مرزهای سوریه و عراق را در نوردیده و خطرش را همه درک می کنند، بر این اساس معتقدیم تمام کشورهای ذی ربط درباره مبارزه با تروریسم باید تلاش های خود را هماهنگ و امکاناتشان را برای مقابل با آن به کار گیرند.

بوگدانوف گفت: بر این اساس، از طرح پوتین به طور اصولی حمایت شد اما برخی اختلاف های تاکتیکی درباره شرکت کنندگان در این ائتلاف گسترده وجود دارد ، برخی از کشورهای غربی و منطقه ای می گویند در ائتلاف ضد داعش شرکت می کنند؛ اما می گوییم حملات هوایی علیه داعش در سوریه و عراق تاکنون نتایج لازم برای درهم کوبیدن داعش را محقق نکرده است.

وی افزود: ضروری است جنگ بر روی زمین علیه این تروریسم باشد گرچه باید در نظر گرفت که نیروهایی در سوریه و عراق به شکل خستگی ناپذیرعلیه تروریسم می جنگند که باید با آنان هماهنگی و حمایتشان نمود.

وی یادآور شد: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی اخیر با وزیر خارجه عربستان گفت که ارتش های سوریه و عراق با تصمیم دولت های دمشق و بغداد می جنگند، همچنین معارضین کرد و برخی از گروه های معارض ملی در سوریه که مایلند در مبارزه با این خطر شرکت داشته باشند.

وی تاکید کرد : لذا باید یا یکدیگر همکاری کنیم تا هرشخصی که روی زمین با تروریسم می جنگند بفهمد ما دارای دشمن مشترک هستیم و برای جنگ علیه این دشمن مشترک باید تمام تلاش ها هماهنگ شود و کشورهای منطقه و جهان نیز مانند کشورهای بزرگ باید از این اشخاص حمایت و به آنان کم کنند، ضروری است این فهم تحقق یابد که این ائتلاف باید بر اساس اصول منشور ملل متحد و احترام به قوانین بین المللی به ویژه احترام به حاکمیت کشورهایی باشد که تروریسم در خاکشان است.

خسارات دردناک جنگ علیه مردم یمن

معاون وزیر امور خارجه روسیه  گفت که کشورش خواستار پایان جنگ ویرانگر علیه یمن است که خسارات سنگینی برای مردم آن کشور و منطقه به دنبال داشت.

بوگدانوف افزود: این درگیری خسارات سنگین و دردناکی برای مردم یمن و کل منطقه داشت و ما می خواهیم این جنگ ویرانگرپایان یافته و طرف های یمنی زیر نظر سازمان ملل متحد و فرستاده ویژه اش پشت میز مذاکره بنشینند.

وی گفت: مایلیم تلاش های نماینده سازمان ملل به نتایج مثبت و سریع منتهی شود، ما آماده هر گونه تلاش برای موفقیت آن هستیم.

وی با بیان اینکه کشورش دارای روابط تاریخی خوبی با تمام طرفهای منازعه یمن است ، افزود : می خواهیم منازعه فعلی در یمن پایان یابد تا یمنی ها با امنیت وصلح در کشوری واحد، مستقل و دارای حاکمیت زندگی کنند.

نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه با تاکید براجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت در باره بحران یمن افزود: ما بر ضرورت تضمین امنیت و صلح بر اساس متن قطعنامه تاکید داریم، امیدواریم و تلاش می کنیم برای توقف منازعه مسلحانه و آتش بس میان تمام طرفها تا بتوانیم کمک های انسان دوستانه را به مردم شمال و جنوب یمن برسانیم.

مسکو برای حل بحران سوریه تلاش می کند

بوگدانوف درباره سومین نشست مسکو برای بررسی بحران سوریه گفت: ما در تماس دائم با شرکای سوری هستیم، با دولت و معارضین، همانگونه که می دانید ولید المعلم معاون نخست وزیر و وزیر خارجه سوریه اخیرا سفری داشت ، سپس چند روز قبل با وی در تهران دیدار نمودم.

وی یاد آور شد: ما در تماس مستمر با نمایندگان احزاب و گروه های معارض هستیم ودراین روزها نمایندگان معارضین داخلی و خارجی از جمله گروههای کرد، ائتلاف سوری و هیات هماهنگی در مسکو گرد هم خواهند آمد.

وی افزود: دیداری اخیرا با معاذ الخطیب در پایتخت قطر و در قاهره با احمد الجربا انجام شد، ما با همه تماس می گیریم و معتقدیم ضروری است شرایطی برای گفت و گو میان دولت و معارضین بر اساس اصول نشست ژنو در ژوئن 2012 فراهم شود.

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: هدف ما این است که دیدارهای دیگری علاوه بر دیدارهای دو جانبه میان دولت و معارضین برگزار شود، مانند نشست های چند جانبه یا دو جانبه میان دو طرف یا معارضین، ما آماده فراهم سازی تمام شرایط برگزاری آن در مسکو هستیم همانگونه که در همایش های اول و دوم مسکو انجام دادیم.

وی خاطرنشان کرد: ما آماده برگزاری همایش مسکو 3 هستیم، اما هنوز زمان اجرای آن مشخص نشده است، ممکن خواهد بود در مسکو چند دیدار برای آماده نمودن برگزاری کنفرانس مسکو 3 برگزارکنیم ، خواه دیدارهای دو جانبه یا مشترک باشد، ما همواره به طور مثبت با دوستانمان و شرکای سوری خود تعامل می نماییم، این درباره همایش مسکو 3 است. 

پربیننده ترین خبرها