سناتوری که اوباما را سر کار گذاشت!

سناتوری که اوباما را سر کار گذاشت!
دوشنبه 26 مرداد 1394 - 17:12

پس از اعلام نظر مخالف سناتور «چاک شومر»، جان کری و اوباما امیدوار بودند رای مثبت جف فلیک به توافق بتواند بازی نامتوازن چاک شومر را جبران نماید، اما این آرزوی سران کاخ سفید در نهایت تعبیر نشد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل ازمهر،   نام سناتور «جف فلیک» طی یک ماه اخیر بارها در رسانه های آمریکایی به عنوان فردی خاص مورد شناسایی و تحلیل قرار گرفت.  حمایت نسبی این سناتور جمهوری خواه از توافق هسته ای ایران و اعضای ۱+۵ و مواضع نرم قبلی وی در مواجهه با موضوعاتی مانند تشدید تحریم های بیشتر علیه ایران سبب شد تا اوباما بر روی رای مثبت این سناتور به توافق نهایی حساب ویژه ای باز کند.

در جلسه استماع مجلس سنای آمریکا که با حضور «جان کری»، «ارنست مونیز» و «جک لو» سه وزیر امور خارجه، انرژی و خزانه داری دولت اوباما برگزار شد، جف فلیک نسبت به دیگر سناتورهای حزب جمهوری خواه مواضع ایجابی تری را اتخاذ کرد و به صورتی دقیق توضیحات وزیران اوباما را در قبال نکات و ابهامات مربوط به توافق هسته ای با ایران شنید.

نماینده ایالت آریزونا در سنا، هفته گذشته درخصوص سند برجام اظهار داشت: «این سند ایده آل نیست، اما در میان گزینه های موجود، گزینه خوبی به نظر می رسد.»

پس از اعلام نظر مخالف سناتور «چاک شومر» ـ سناتور یهودی دموکرات ـ جان کری و اوباما امیدوار بودند رای مثبت جف فلیک به توافق بتواند بازی نامتوازن چاک شومر را جبران نماید، اما این آرزوی سران کاخ سفید در نهایت تعبیر نشد!

هم اکنون جف فلیک نیز ترجیح داده است به مانند دیگر سناتورهای جمهوری خواه مخالفت خود را با توافق هسته ای و سند برجام اعلام کند. وی اعلام کرده است که با وجود لابی های گسترده ای که مقامات کاخ سفید با او صورت داده اند، در قبال توافق نهایی رای منفی خواهد داد.

به این ترتیب هیچ یک از سناتورهای حزب جمهوری خواه توافق هسته ای با ایران را تایید نخواهند کرد. به عبارت بهتر، مقابله اوباما با مخالفان توافق در مجلس سنای آمریکا تنها باید با استناد به رای دموکرات ها صورت گیرد، دموکرات هایی سردرگم  که تکلیف رای مثبت یا منفی برخی از آنها هنوز مشخص نیست.

پربیننده ترین خبرها