مالکی: رویدادهای موصل درآنکارا برنامه ریزی شد

مالکی: رویدادهای موصل درآنکارا برنامه ریزی شد
دوشنبه 26 مرداد 1394 - 21:35

العالم ـ نخست وزیر سابق عراق تاکید کرد آنچه در موصل اتفاق افتاد توطئه برنامه ریزی شده در آنکارا بود که بعد از آن هم به اربیل منتقل شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نوری مالکی عصر دوشنبه در کنفرانس خبری در تهران با تاکید براینکه نتیجه ای که کمیته تحقیق پارلمانی درباره سقوط موصل مطرح کرد، ارزشی ندارد، یادآور شد :  کمیته تحقیق پارلمانی درباره سقوط موصل، دچار اختلافات سیاسی شد وعملا از شکل کمیته حقیقت یاب خارج شده است.

کمیته تحقیق پارلمانی عراق اخیرا برخی اشخاص از جمله نوری مالکی را به عنوان مقصر اصلی سقوط شهر موصل به دست داعش معرفی کرد که نمایندگان فراکسیون دولت قانون با صدور بیانیه ای، گزارش این کمیته را سیاسی دانستند.

وی در خصوص گنجاندن نام وی در فهرست مقصران سقوط شهر موصل بیان کرد: کمیته دچار اختلاف سیاسی و از مصداقیت خارج شده است و در مجموع سقوط موصل نتیجه نقشه و توطئه در اربیل و آنکارا بود.

وی افزود: ریاست کمیته که به یک جریان خاص سیاسی منتسب است، نیز تلاش‌هایی برای آوردن نام من داشت که البته مجلس این گزارش را بدون اسم گرفت و از نظر من این موضوع اهمیت ندارد.

نخست وزیر پیشین عراق سقوط الرمادی را یک توطئه خواند همانطور که سقوط موصل یک توطئه بود و گفت: برخی من را مقصر می‌دانند اما ما در صدر اسلام نیز شاهد شکست‌هایی بودیم که نمی‌توانیم به حساب پیامبر بگذاریم. همچنین در جنگ ایران نیز شهرهایی سقوط کرد" اما امام گفتند الخیرو فی ماوقع".

المالکی افزود: آنچه در موصل رخ داد جنگ نبود زیرا ارتش قوی بود و ۴۳ هزار پلیس مسلح وجود داشت که از هیچ گروهی شکست نمی‌خورد اما این توطئه از اربیل و آنکارا شروع شد و بعد نقشبندیه و داعش آمدند. اقلیم کردستان از مواضع خود عقب‌نشینی کرد و سنی‌ها همین طور.

وی با بیان اینکه فرماندهان تیپ ۳ و ۴ که کرد بودند عقب‌نشینی کردند اظهار کرد: ‌افسران کرد در توجیه اقدام خود گفتند که این جنگ ما نیست. حتی بیانیه‌ای صادر شد که در آن به افسران کرد خطاب شده بود که با داعش نجنگند چرا که داعش با شیعه و مالکی در حال جنگ است.

اوضاع خاورمیانه پیچیده است

مالکی دربخش دیگری از این کنفرانس که در هتل آزادی تهران برگزار شد، با بیان اینکه خاورمیانه اکنون در فضای پیچیده‌ای قرار دارد، یادآور شد: قصد داریم در این فضا گام‌هایی برداریم و به پیشرفت برسیم اما با مشکلاتی روبرو هستیم که برای مقابله با آنها نیازمند وحدت هستیم.

وی افزود: رسانه‌های ما در منطقه با چالش‌های مهمی روبرو هستند و برخی رسانه‌های خارجی نمی‌خواهند که ما به پیشرفت برسیم.

نخست‌وزیر سابق عراق چالش دوم را توطئه‌های سیاسی، نظامی و جنگ‌های نیابتی در یمن و سوریه خواند و بیان کرد: آیا می‌توانیم در مقابل رسانه‌هایی که قربانی را مجرم معرفی می‌کنند مقاومت کنیم. ماموریت رسانه‌ها مختلف است و یکی از این ماموریت‌ها تبدیل شدن این رسانه‌ها به مرکز ترویج افکار ناسالم است که باید با آن مقابله کرد.

بهبود روابط با ایران دردوره مالکی

نخست‌وزیر سابق عراق در پاسخ به سؤالی در خصوص حمایت‌های جمهوری اسلامی از وی و عراق گفت: به این حمایت افتخار می‌کنم و از مقام های جمهوری اسلامی به خصوص رهبر انقلاب که قرار است فردا با ایشان دیدار کنیم، قدردانی می‌کنم. برخی می‌پرسند چرا این اهتمام به مالکی وجود دارد که باید گفت جمهوری اسلامی صاحب یک ایدئولوژی است و ضرورت توسعه خط مقاومت وجود دارد. هر دو کشور در یک روند سرنوشت‌ساز قرار داریم.

مالکی ادامه داد: در دوره ۸ ساله مسئولیتم ایران و عراق به یکدیگر نزدیک شدند و بهبود شرایط با جمهوری اسلامی از مواردی بود که در دوره من حاصل شد.

نقش منطقه ای ایران پررنگ تر شده است

وی درباره توافق هسته‌ای ایران و تغییرات در نحوه روابط با همسایگان نیز گفت: مطمئن هستیم توافق هیچ ارتباطی با نقش جمهوری اسلامی در منطقه ندارد. نقش منطقه‌ای ایران نسبت به گذشته پررنگ‌تر و بهتر شده است.

وی همچنین درباره اینکه گفته می‌شود سیاست‌های مالکی باعث شکل‌گیری داعش شد، خاطرنشان کرد: این موضوع اصلا صحیح نیست زیرا داعش زائیده القاعده است که سال‌ها پیش در سعودی شکل گرفت و حمایت شد. طالبان و النصره و همچنین هوکوحرام نیز جزئی از القاعده هستند.

نخست وزیر سابق عراق با بیان اینکه از زمان سقوط صدام القاعده فعال بوده است، یادآور شد: پیش از نخست‌وزیری من درگیری طایفه‌ای بود و به خصوص در زمان انفجار حرمین عسگرین این درگیری تشدید شد. من همواره در کنار شیعه، سنی و کرد ایستاده‌ام. آنهایی که این موضوع را مطرح می‌کنند پاسخ بدهند که آیا سیاست دولت مرکزی باعث افزایش تروریسم شد یا کردستان عراق که حتی با تغییر مالکی نیز سیاستش را تغییر نداد.

المالکی در خصوص تجریه این کشور گفت: قطعا ما یک عرب واحد داریم اما آنچه تجزیه عراق و فدرالی شدن گفته می‌شود وجود دارد. البته اهل سنت که در گذشته دنبال فدرالیسم بودند، دیگر آن را نمی‌خواهند چرا که وجود داعش و دخالت‌های خارجی آنها را منصرف کرده است.

وهابیت دشمن اهل بیت است

وی درباره روابط عراق و عربستان نیز اظهارکرد: موضع من درباره سعودی مربوط به امروز نیست. من در سال ۲۰۰۶ تلاش کردم که رابطه با عربستان را بهبود ببخشم اگر چه می‌دانستم وهابیت دشمن اهل بیت است.

المالکی به ناکامی تلاش‌های آمریکا برای میانجیگری بین عراق و عربستان اشاره کرد و افزود: سعودی‌ها اعلام کردند که بغداد پایتخت عباسی است وباید باقی بماند. موضع من پس از تمامی این تلاش‌های ناموفق و آنچه به رئیس‌جمهور آمریکا گفتم این بود که با همه روش‌های تبلیغاتی سعودی‌ها در دنیا مقابله و کنترل شوند. اگر سعودی‌ها نمی‌خواهند خود را اصلاح کنند تحت قیمومیت قرار بگیرند.

ترکیه بزرگترین حامی داعش و القاعده است

وی درخصوص حملات ترکیه به شمال عراق به بهانه مبارزه با داعش گفت: ترکیه بزرگترین حامی داعش و القاعده است در حالی که اگر ترکیه و عربستان نبودند داعش نیز نبود. زمانی که درهای اروپا به سمت ترکیه باز نشد مقامات ترک در همان مبنای امپراطوری عثمانی به خاورمیانه روی آوردند و به طرح‌های توسعه‌طلبانه در سوریه و شمال عراق چشم داشتند.

مالکی ادامه داد: ترکیه در سایه حزب عدالت و توسعه که اعتقاد به طائفه‌گرایی علیه شیعه دارد پیش رفت و سیاست اردوغان طائفه‌گرایی و توسعه طلبی است.

قانون اساسی عراق باید اصلاح شود

وی در بخش دیگری از گفت و گو با بیان اینکه گفته می‌شود قانون اساسی زنده و پویاست، گفت: این قانون اساسی مرده است زیرا بندهای آن اصلاحات را سخت می‌کند و برای انجام اصلاحات نیازمند رفراندوم هستیم.

وی در خصوص حذف برخی مناصب ازجمله معاونت های ریاست جمهوری و نخست وزیری در دولت حیدر العبادی نیزیادآور شد: معتقدم جایگاه یک سیاستمدار محدود به جایگاه اداری نیست لغو عناوین از اختیارات دولت است اما برخی از آنها از اختیارات دولت نیست که لغو سمت معاونت ریاست جمهوری و استانداری از جمله آنهاست.

المالکی با بیان اینکه برای من مهم نیست که از سمت خود کنارگذاشته شوم زیرا با ۱۰۳ کرسی در پارلمان یک حزب قدرتمند را دارم اظهارکرد: این موضوع به پشتوانه مردمی افراد باز می‌گردد. اگر این مناصب مانعی در مسیر اصلاحات است ما از آن پیروی می‌کنیم.

وی گفت: اصلاحات سیاسی و اداری از زمان تشکیل دولت بعد از صدام وجود داشت چرا که قانون اساسی در آن دوران بر پایه چارچوبی غلط بود و بر گروه‌بندی‌هایی تاکید داشت که مورد خواست مردم نبودند.

مالکی ادامه داد: اصلاحات از سال‌ها پیش احساس می‌شد اما بحران‌های زیادی ایجاد شد که مانع این روند شد. یکی از این مشکلات طائفه‌گری بود، دیگری درگیری در عراق و سپس دخالت خارجی در عراق بود.

نخست‌وزیر سابق عراق با اشاره به تظاهرات مردمی که خواستار اصلاحات سیاسی بودند افزود:‌آنچه رخ داد این بود که مرجعیت درخواست مردم را تائید کرد و فشار بیشتری بر دولت وارد شد تا اصلاحات را دنبال کند و اگر اختلافات پیش نیاید امید وجود دارد که اصلاحات پیش رود.

وی درباره ماهیت برخی جریان‌های معترض گفت: به سرعت مشخص شد که هدف از تظاهرات برخی گروه‌ها، اصلاحات سیاسی نیست بلکه جریاناتی هستند که خواهان لغو نظام پارلمانی می‌باشند. برخی به دنبال شکست دولت هستند و اگر در ابتدا دنبال خدمات بودند اما این نگرانی وجود دارد که تظاهرات مردمی مسیر تحول استان انبار را طی کند که باعث قدرت‌گیری داعش شد.

نخست وزیر پیشین عراق درعین حال یادآور شد: ما و آقای عبادی( نخست وزیرعراق) با هم اختلافی نداریم چرا که هر دو از یک جریان هستیم.

مالکی در پاسخ به سؤالی در خصوص نقش آمریکا و برخی همسایگان عراق در ناامنی‌های این کشور گفت: آنها می‌گفتند که عراق را حمایت نمی‌کنند مگر اینکه مالکی برود اما این خدعه بود زیرا ما اشغالگران را بیرون کردیم و آنها به فکر بازگشت بودند. همچنین سعودی نیز معتقد بود که مالکی نباید بماند زیرا به ظن آنها حکم اعدام رهبر جهان اسلام یعنی صدام حسین را صادر کرده است.

حشد الشعبی در مبارزه با تروریسم موفق بود

مالکی در باره انتقاد از نیروها و بسیج مردمی کشورش در مبارزه با داعش گفت: این انتقادات به آن دلیل است که حشد الشعبی در مقابله با تروریست‌ها تجربه موفقی داشت و آنها در مبارزه با داعش و باز پس‌گیری شهرها موفقیت‌های زیادی کسب کردند. ماشین تبلیغاتی رسانه‌های خارجی دست به بزرگ‌نمایی برخی اشتباهات در حشدالشعبی می‌زند و دلیل این سیاه‌نمایی‌ها آن است که قدرت حشدالشعبی مانع از مداخله ترکیه در عراق می‌شود. اگر حشدالشعبی نبود و خداوند الهام نمی‌کرد قطعا عراق از بین می‌رفت.

پربیننده ترین خبرها