طرح آشتی حماس و اسرائیل به کجا رسید؟

طرح آشتی حماس و اسرائیل به کجا رسید؟
دوشنبه 26 مرداد 1394 - 22:05

العالم - نایب رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد که برپایی دولت در غزه و رها کردن باقی اراضی فلسطین را نخواهد پذیرفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اسماعیل هنیه در مراسم اختتامیه یک اردوی تابستانی که توسط اداره زنان در غزه برگزار شده بود، گفت: "قابل توجه کسانی که تلاش می کنند مواضع حماس را مغشوش نشان دهند باید بگویم که ما یک دولت 2 درصدی با نام غزه را نمی پذیریم تا در ازای آن بقیه اراضی فلسطین را رها کنیم... همه جای فلسطین متعلق به ما و بیت المقدس هدف نهایی ماست."

وی افزود: راهبرد و طرح حماس از این مسایل بسیار دور است و دایره شمول آن آزادسازی تمام اراضی فلسطین است؛ قبول نکردن آزادی غزه در مذاکرات نیز نشانگر عدم پذیرش ما برای مرحله ای بودن آزادسازی اراضی فلسطینی است.

هنیه تاکید کرد که حماس با تمام رنج ها و مشکلاتی که دارد از نقش خود برای آزادسازی کل فلسطین دست برنمی دارد و قدس و مسجدالاقصی همواره در صدر اولویت های ما قرار خواهد داشت.

اخیرا برخی رسانه های اخباری درباره تلاش حماس که از نیمه سال 2007 بر باریکه غزه سیطره دارد برای اعلام توافقنامه آشتی با رژیم صهیونیستی منتشر کردند.

حماس چند روز قبل تاکید کرد که تونی بلر فرستاده سابق کمیته چهارجانبه بین المللی و نخست وزیر اسبق انگلیس عهده دار میانجی گری در پرونده آشتی با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در نوار غزه شده است.

اما در عین حال احمد یوسف عضو ارشد حماس در گفت وگو با روزنامه نگاران در غزه اخبار مربوط به توافق نهایی و تصویب آن توسط مجلس شورای وابسته به حماس را نفی کرد.

یوسف گفت که رایزنی های طرح آشتی هنوز در مرحله تبادل آراء شبه رسمی است و تاکنون هیچ توافق رسمی و نهایی انجام صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد که حماس در رایزنی های خود درباره طرح آشتی تلاش می کند تا باریکه غزه و تمامی گذرگاههای آن از محاصره رژیم صهیونیستی خارج شود و یک گذرگاه آبی برای اتصال این باریکه به دنیا ایجاد گردد.

جنبش فتح به ریاست محمود عباس بارها قبلا درباره توافق آشتی جداگانه میان حماس و اسرائیل که باعث جدایی غزه از کرانه باختری شود، هشدار داده بود. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها