اوباما در تعطیلات برای توافق ایران لابی می کند

اوباما در تعطیلات برای توافق ایران لابی می کند
سه شنبه 27 مرداد 1394 - 18:39

ام اس ان بی سی در گزارشی با عنوان «توافق ایران بی سروصدا حامیان جمهوری خواه را جذب می کند» نوشت: در محاسبات نهایی، تعداد حمایت جمهوری خواهان کنگره از این توافق هسته ای بین المللی با ایران دقیقا صفر است. اما بیرون از کپیتال هیل، داستان، بسیار متفاوت است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از فرارو ، در ادامه این گزارش آمده: برای مثال ریچارد لوگار، سناتور جمهوری خواهی است که به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا خدمت کرده و به عنوان یکی از بانفوذترین افراد در میان سیاست مداران جمهوری خواه در حوزه امور بین المللی شناخته شده است. با توجه به اینکه مسئله، مهم است که لوگار نمی خواهد شاهد خارج شدن توافق ایران از مسیر اصلی باشد و همین مسئله او را به شدت از دیگر همکاران سابقش در کنگره متمایز می کند.

برنت اسکوکرافت، مشاور سابق امنیت ملی برای چندین رئیس جمهور جمهوری خواه که به عنوان رئیس هیات مشاوره اطلاعات خارجی جورج دبلیو بوش نیز خدمت کرده، حمایت خود از این توافق را ابراز داشته است.
هنک پاولسون، وزیر سابق خزانه داری آمریکا نیز در این زمره قرار دارد. همانطور که واشنگتن پست گزارش داده، او از پوچی و بیهودگی نکاتی که حزبش به آن می پردازد، آزرده شده و آن را اشتباه می داند.

واشنگتن پست در گزارشی با عنوان «واقعیت جایگزین جمهوری خواهان برای توافق هسته ای ایران» نوشت: نامزدهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که همگی با توافق هسته ای ایران مخالفت می کنند، وقتی بحث به مقابله با رژیم تهران می رسد، دنیاهای مجازی خود را ساخته اند.

اکثر آنها می گویند اگر انتخاب شوند، این توافق را لغو می کنند، کنگره را مجبور به اعمال تحریم های گسترده تر می کند و بعد دیگر کشورهای جهان را به مشارکت در رویکردی خصمانه علیه ایران خواهند کرد. از دید آنها ایران نهایتا به میز مذاکرات بازمی گردد و توافقی به مراتب بهتر از آنچه تیم اوباما به دست آورد، به دست می آورند.

* اما جهان واقعی متفاوت است.

 

اگر کنگره علیه این توافق رای دهد و از سد وتوی اوباما بگذرد، کل توافق نابود می شود. در پی این مسئله، تردید جدی وجود دارد که تمام کشورهای تحریم کننده ایران به روند تحریم ها ادامه دهند، به خصوص چین و روسیه. اگر این توافق اجرایی شود و تحریم های هسته ای به تعلیق درآیند، اصلا مشخص نیست که در صورت پایبندی ایران به توافق، این کشورها با درخواست یک رئیس جمهور جمهوری خواه جدید، آنها را برگردانند.

نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان «جنگ لابی برسر توافق هسته ای ایران با مرکزیت دموکرات ها» نوشت: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از خانه اجازه ای خود در مارتا- که برای تعطیلات به آنجا رفته- تماس های تلفنی را با اعضای دموکرات کنگره داشته و تلاش می کند حمایت از توافق هسته ای ایران که ماه آینده به رای گذاشته می شود را تقویت کند.

به گفته مقامات کاخ سفید که تلفن های خصوصی را تنها به شرط ذکر نشدن نام شخص، منتشر می کنند، اوباما به قانون گذاران می گوید: «اگر از این توافق حمایت می کنید، خوشحال می شویم که به طور علنی بگویید. و اگر هنوز نگرانی هایی دارید، می خواهیم که به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.»

این درخواست های شخصی، بخشی از لابی گری هماهنگ کاخ سفید است که از سوی ائتلافی از سازمان های ضدجنگ و ترقی خواه حمایت می شود و هدفش دموکرات هایی است که هنوز در مورد توافق هسته ای ایران تصمیمی نگرفته اند و ترغیب آنها به حمایت از این توافق است.

فاکس نیوز در گزارشی با عنوان «ایران و روسیه از توافق هسته ای برای تقویت روابط نظامی استفاده می کنند» نوشت: دیدار روز دوشنبه وزرای خارجه ایران و روسیه به گمانه زنی های جدید در مورد نزدیکتر شدن دو کشور پس از توافق هسته ای وین دامن می زند.

کی تی مکفارلند، تحلیلگر امنیت ملی فاکس نیوز با جان هانا و آنا بورشچوسکایا، دو کارشناس سیاست خارجی در مورد روابط ایران و روسیه گفتگو کرد. به عقیده آنها تقویت همکاری های نظامی و سیاسی باعث شده مقامات آمریکا و دیگر همتایان خارجی شان هرگونه تغییر قابل توجه در خاورمیانه از سوی روسیه و ایران را به دقت بررسی کنند.

بورشچوسکایا می گوید: «ما سال ها است که شاهد گرمای روابط روسیه-ایران هستیم... حال که این توافق جدید را داریم، آنها به سادگی از آن سود می برند.»

روسیه و ایران بار دیگر به دنبال آزمایش همکاری استراتژیک خود در سوریه هستند. هر دو کشور از بشار اسد، رئیس جمهوری این رژیم حمایت می کنند و از آنجایی که تهران و مسکو در زمینه آنچه باید درمورد سوریه انجام دهند، تقریبا توافق دارند، همچنان شاهد تداوم همکاری آنها خواهیم بود.
 

پربیننده ترین خبرها