مالکی در گفتگو با العالم مطرح کرد؛

نقش سلاح ایران در جنگ با داعش

سه شنبه 27 مرداد 1394 - 23:05

نخست وزیر پیشین عراق با بیان اینکه اگر سلاح خریداری شده از ایران نبود وضعیت عراق بسیار دشوار می شد، تأکید کرد که برخی از سیاستمداران طایفه گرا در داخل عراق به همراه برخی طرفهای خارجی دنبال ضربه زدن به نیروهای داوطلب مردمی هستند.

" نوری مالکی " روز سه شنبه درگفتگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم گفت که طرح های سیاسی بزرگ از جمله ممانعت از تجهیز نیروهای بسیج مردمی به سلاح وحمایت از آنان موجب تاخیر در یکسره کردن کار تروریست ها در موصل شد.

* مردم عراق و اهل تسنن از بسیج مردمی حمایت می کنند

مالکی افزود: ناکام گذاشتن نیروهای داوطلب مردمی درعراق، خواسته برخی از سیاستمداران طایفه گرا درداخل عراق است و نه خواسته مردم عادی و شهروندان اهل تسنن.

وی درادامه گفت: همچنین برخی از کشورهای مداخله کننده در امور عراق و یا برخی از ابرقدرت ها نیز به دنبال ضربه زدن به نیروهای داوطلب مردمی هستند.

* تلاش برخی کشورها برای ضربه زدن به بسیج مردمی

مالکی تصریح کرد: کشورهایی که به دنبال ناکام گذاشتن نیروهای داوطلب مردمی هستند، درصدد متهم کردن این نیروها و تبدیل کردن آنان به نیروهای شبه نظامی و ضربه زدن به آنان و تضعیف روحیه آنان هستند زیرا چنین اقداماتی را درباره ارتش عراق در موصل انجام دادند و درآن جا توانستند به ارتش عراق ضربه بزنند.

* ضربه زدن به بسیج مردمی جهت خدمت به داعش و القاعده

مالکی گفت که این اقدامات از طرف عناصر حزب بعث، القاعده، داعش و طایفه گرایانی صورت می گیرد که هدفشان ضربه زدن به وجهه نیروهای داوطلب مردمی و تضعیف روحیه آنان است.

نخست وزیر پیشین عراق گفت که این مساله، قضیه ای بررسی شده برای بازگشت به ارتشی است که نمی تواند اقدامی ضد داعش انجام دهد و درواقع طرحی درجهت خدمت به داعش و القاعده است.

* اگر سلاح ایران نبود، وضعیت بسیار دشوار می شد
مالکی تاکید کرد: علیرغم نبود موازنه من پیش دستی کردم و دست به خرید سلاح زدم که بخشی از آن از ایران خریداری شد و اگر سلاحی که ایران به سرعت در اختیار ما گذاشت نبود وضعیت بسیار دشوار می شد زیرا اسلحه ای که توان مقابله با سلاح های داعش را داشته باشد، در اختیار نداشتیم.
وی افزود: عملیات مسلح سازی، واریز حقوق، توجه به مجروحان و شهدا ... این مجموعه کاملی بود که باید برای بسیج مردمی انجام می شد و روحیه آنها از نظر معنوی، نظامی، مسلح سازی و آموزش نظامی تقویت می شد اما در این روند خلل به وجود آمد.
مالکی گفت: وقتی عملیات آزادسازی موصل به طول انجامید کسانی که خواستار کاهش تعداد اعضای بسیج مردمی بودند نظرشان عوض شد و من طرح افزایش تعداد نیروهای بسیج را در نشست های ریاست جمهوری مطرح کردم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بعد از  تاخیر آزادسازی بیجی و تکریت، گروههای تروریستی در دیالی و العظیم پیشروی های زیادی داشتند و طرح های سیاسی بزرگتری مطرح شد... صحبت از جدایی الانبار و اداره آن به صورت فدرالی به میان آمد که گره هایی را در مسیر ایجاد کرد.
* مانع اصلی در پیشروی نیروهای بسیج مردمی
مالکی تصریح کرد: چیزی که تا کنون مانع پیشروی چشمگیر نیروهای بسیج شده همین اغراض سیاسی و دخالت های خارجی است...بعضی کشورها هم با ماشین رسانه ای خود دائما در حال جوسازی هستند و اتهامات بی اساسی را به نیروهای بسیج می بندند تا مردم مناطق مختلف از ورود آنها هراس داشته باشند.
* دلیل سقوط برخی مناطق در عراق به دست داعش
وی خاطرنشان کرد: در واقع کسانی که باعث سقوط این مناطق شدند عناصر داعش نبودند بلکه برخی اهالی بعضی از مناطق به ویژه جاهایی که ساکنانش هم شیعه و هم سنی هستند، در این کار دخالت داشتند.
مالکی افزود: اینک بعد از آزادسازی آن مناطق، اهالی ساکن در آنها قانونی گذاشته اند که به موجب آن هرکسی قبلا با داعش همکاری کرده و موجب سقوط شهر شده حق بازگشت به آن مناطق را ندارد.
وی درباره میزان جدیت غرب برای از بین بردن داعش گفت: شاید در ابتدای امر داعش برای آمریکا و کشورهای غربی خطری به حساب نمی آمد اما سیاست این گروه تروریستی و رفتار خشونت آمیز آن در انفجار مناطق مختلف زنگ خطر را برای همه کشورهای دنیا به صدا در آورد و از برگشتن این عناصر به کشورهای خود در غرب و احتمال حملات تروریستی در آنها نگران شدند.

پربیننده ترین خبرها