چرا دیگر در ترکیه شب ارام وجود ندارد ؟

چرا دیگر در ترکیه شب ارام وجود ندارد ؟
چهارشنبه 28 مرداد 1394 - 18:46

در شرایطی که آنکارا به لحظه حساس سیاسی خود نزدیک می شود، این احتمال وجود دارد که شورش ها در مناطق کردنشین ترکیه از کنترل خارج شود

به گزارش  پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از فرارو ،  دیگر در جنوب شرقی ترکیه هیچ چیزی به اسم یک شب آرام وجود ندارد. به گفته ساکنان، به طور متوسط هر شب پلیس به معترضان کرد گاز اشک آور می زند و جوانان نیز با ترقه و بمب های صوتی واکنش نشان می دهند. در شب های بد، ساکنان با صدای تبادل تیر و هلی کوپترهای نظامی که بالای سرشان در پرواز هستند، به خواب می روند.

اما برخی از ساکنان شهر دیاربکر، پایتخت غیررسمی منطقه کردنشین ترکیه، با این نگرانی روبرو است که شرایط بدتری در انتظارش باشد.

بروسک 34 ساله که صاحب کافه ای در دیاربکر است می گوید: «مردم برای خود اسلحه تهیه می کنند و در حال آماده شدن برای یک «جنگ شهری» هستند.»

درگیری میان کردها و دولت ترکیه که برای مدت طولانی مسکوت مانده بود حال با حسی از انتقام جویی در حال بازگشت است. به گفته مقامات ترک، 39 تن از سربازان و پلیس های ترک در حملات حزب کارگر کردستان (پ ک ک) کشته شده اند. پ ک ک پس از سه دهه جنگ علیه دولت مرکزی تن به آتش بس داد و ماه گذشته بود که این آتس بس شکسته شد. ضمن اینکه ترکیه نیز بیش از هزار فعال کرد را بازداشت کرده و کمپین هوایی شدیدی علیه مخفیگاه پ ک ک، هم در ترکیه و هم در شمال عراق به راه انداخته و به ادعای مقامات امنیتی ترکیه، جان 390 تن از نیروهای پ ک ک را گرفته صدها تن دیگر را مجروح کرده است.

این خشونت در لحظه مهم سیاسی برای ترکیه تشدید شده است. مذاکرات برای ایجاد یک دولت ائتلافی روز دوشنبه با شکست روبرو شد و به نظر می رسد این امر مسیر برگزاری یک انتخابات زودهنگام را هموار می کند. حزب عدالت و توسعه با حضور رجب طیب اردوغان، برای نخستین بار از زمان رسیدن به قدرت نتوانست در انتخابات پارلمانی ماه ژوئن، اکثریت کرسی ها را از آن خود کند. در رای گیری جدید، هدف این حزب کسب دوباره اکثریت کرسی ها و تشکیل یک دولت تک حزبی خواهد بود. به گفته مقامات ترک احتمالا این انتخابات در ماه نوامبر برگزار خواهد شد.

ساکنان دیاربکر که با این دولت دشمنی دارند، اردوغان را متهم به تشدید عامدانه درگیری ها در این منطقه، به عنوان یک شگرد سیاسی می کنند. آنها در کنار برخی دیگر از تحلیل گران معتقدند که سرکوب شدید ترکیه یک استراتژی سیاسی برای کسب آرای ملی گرایانی است که هر شکلی از حق تعیین سرنوشت را برای اقلیت کرد تحقیر می کنند. آنها معتقدند اردوغان به عمد رای دهندگان را حول مسئله کردها، قطبی می کند و از رای دهندگان می پرسد که با او هستند یا با تروریست ها.

بروسک می گوید: «برای اردوغان خوب است که تا زمان برگزاری این انتخابات زودهنگام، زنان و سربازان بیشتری کشته شوند.»

با این حال، هرچیزی که موج فعلی خشونت را تشدید کند، خطر رهاسازی نیروهایی را به دنبال دارد که هیچ سیاست مدارای توان کنترلش را ندارد. بسیاری از ساکنان دیاربکر از چگونگی مسلح شدن مردم در این شهر علیه نیروهای امنیتی که غیرقابل کنترل به نظر می رسند و دولتی که از داعش و جبهه النصره برای سرکوب کردها استفاده می کند، صحبت می کنند.

اگر این خشونت ها ادامه پیدا کند، هیچ کس پیروز کشمکش های سیاسی در ترکیه نخواهد بود.

معاون پارلمانی حزب دموکراتیک مردم که طرفدار کردها است از دیاربکر تمایل روزافزون شهروندان این شهر را به مسلح شدن، تایید می کند. او می گوید: «کردهای امروز مانند کردهای دهه 1990 نیستند. آنها نمی ترسند و آنقدر خونسرد می مانند که دیگر قادر نباشند خونسردی خود را حفظ کنند.. چراکه مردم می دانند اگر جنگی رخ دهد، در تمام ترکیه خواهد بود.»

پربیننده ترین خبرها