اوباما: توافق هسته‌ای مشکلات ما با ایران را حل نمی‌کند

اوباما: توافق هسته‌ای مشکلات ما با ایران را حل نمی‌کند
جمعه 30 مرداد 1394 - 09:18

باراک اوباما در یادداشتی مدعی شد: دولت من با دیپلماسی قوی بدنبال حذف یکی از بزرگترین تهدیدات پیش روی جهان امروز بوده و آن ایران مسلح به سلاح هسته‌ای است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از نسیم ، باراک اوباما در یادداشتی مدعی شد: دولت من با دیپلماسی قوی بدنبال حذف یکی از بزرگترین تهدیدات پیش روی جهان امروز بوده است و آن ایران مسلح به سلاح هسته ای است. ما پس از دو سال مذاکرات به توافقی رسیدیم که برای همیشه ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز می دارد و همه مسیرهای دستیابی ایران به بمب را می بندد و جامع ترین رژیم بازرسی و راستی آزمایی را برای نظارت بر برنامه هسته‌ای فراهم می کند.

باراک اوباما در این یادداشت ادعا کرد: این توافق همه مشکلات ما با ایران را حل نمی کند. نظام ایران خطرناک و سرکوب گر است و از سازمان های تروریستی حمایت می کند، حقوق بشر ملت خود را نقض می کند و امنیت شرکای ما در منطقه از جمله متحد ما اسرائیل را تهدید می کند. ما همچنان با فعالیت های ایران برای برهم زدن ثبات مقابله خواهیم کرد و تاکید می کنیم که آمریکایی‌هایی که به صورت غیرمنصفانه در ایران بازداشت شدند باید آزاد شوند اما این توافق یکی از مهمترین اهداف امنیتی ما یعنی جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای را برآورده می سازد.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: ایران براساس این توافق نمی تواند پولوتونیوم یا اورانیوم غنی شده مورد نیاز برای بمب را بدست آورد. این توافق موجب نظارت همیشگی بر تاسیسات هسته ای اعلام شده ایران می شود و بازرسان به تمام زنجیره تامین هسته ای ایران دسترسی خواهند داشت. در صورتی که یک سایتی در هر جایی در ایران مورد ظن واقع شود،بازرسان خواهند توانست دسترسی به آن پیدا کنند. ما خواهیم توانست هر نوع تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای از کانال های مخفی را شناسایی کنیم.

اوباما در این یادداشت افزود: علاوه بر این قبل از این که ایران از هر نوع تخفیف جدید تحریم ها برخوردار شود باید گام های مهم و قوی برای عقب راندن برنامه خود بردارد که از جمله آن برچیدن سانتریفوژها و ذخایر اورانیوم غنی شده است. در صورتی که ایران در دهه آینده تلاش کند فریبکاری کند،تحریم ها فورا به جای خود باز خواهند گشت. این قویترین توافق منع تکثیر است که تاکنون درباره آن مذاکره شده است.

وی افزود: متاسفانه جمهوریخواهان قبل از آن که اعضای کنگره این توافق را بخوانند، شروع به مخالفت با آن کردند اما هیچ یک از اظهارات آنها قابل بررسی نیست. من اوایل این ماه برای پاسخ دادن به هریک از انتقادات آنها سخنرانی کردم و هر کاری که بتوانم انجام می دهم تا برای کنگره و مردم آمریکا روشن سازم که این توافق سزاوار حمایت است. این شاید مهمترین تصمیم در سیاست خارجی بود که کشور ما پس از سالها گرفته است و مهم است که ما بحث های علنی اندیشمندانه که ریشه در واقعیت ها داشته باشد،انجام دهیم.

باراک اوباما گفت: حرف نهایی این است: اگر ما به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای پایبند هستیم، گزینه ای که با آن روبرو هستیم بین راه حل دیپلماتیک و احتمال جنگ دیگر در خاورمیانه در آینده نزدیک است.

پربیننده ترین خبرها