نظر معلم درباره طرح ایران برای حل بحران سوریه

نظر معلم درباره طرح ایران برای حل بحران سوریه
جمعه 30 مرداد 1394 - 12:23

وزیر امور خارجه سوریه درباره طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران این کشور ابراز خوش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ولید معلم" بر ضرورت اجرای قطعنامه های شورای امنیت در ارتباط با مبارزه با تروریسم و ملزم کردن کشورهای حامی گروههای تروریستی به توقف حمایت مالی و تسلیحاتی از این گروها به منظور ایجاد راه حلی سیاسی برای بحران در سوریه تأکید کرد.
معلم در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "النهار" مصر گفت: مشکل سوریه از وجود تروریست های خارجی در خاک سوریه از جمله چچنی ها و انگلیسی ها و تابعیت های مختلف دیگر سرچشمه می گیرد.
ولید معلم با بیان اینکه حل بحران سوریه نیاز به تلاش های زیادی دارد، درخصوص نقش ایران در حل این مسأله ابراز خوشبینی کرد و اظهار داشت: ایران نقش خود را به عنوان یک کشور بزرگ منطقه ای ایفا می کنند.
معلم تأکید کرد:  مصر نیز اگر نقش خود را ایفا کند، می تواند اینگونه باشد.
وی تصریح کرد: بسیاری از طرفداران عناصر مسلح، امروز متقاعد شده اند که کشورهای حامی این عناصر مسلح، طمع ورزیهای خود را دارند و در برخی مناطق (سوریه) تظاهرات علیه آنها (عناصر مسلح و کشورهای حامی آنها) برگزار شده است.
ولید المعلم اظهار داشت: تا زمانی که ارتش سوریه مصمم، منسجم و آماده جانفشانی است، این امر باعث خوشبینی است.
وی افزود: تروریسم از بیش از یکصد کشور جهان به سوریه صادر می شود. آنها از طریق خاک ترکیه و اردن و سایر جاها می آیند تا در سوریه بجنگند و اینها، همان تروریست هایی هستند که ملت سوریه و ارتش و رهبری آن با آنها مقابله می کند.
وزیر امور خارجه سوریه این سوال را مطرح کرد که چرا ترکیه به تروریست ها اجازه می دهد که به خاک سوریه وارد شوند و آمریکا برای آنها پادگانهای آموزشی در ترکیه احداث می کند و این درحالی است که اسرائیل برای هر قطره خون سوریه که به زمین ریخته می شود، کف می زند.
ولید معلم تأکید کرد: طبیعی است که سوریه از ابزارهای مناسب برای به شکست کشاندن تروریست ها استفاده کند اما بسیاری از تروریست ها از شهروندان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند لذا آنچه درباره کشتار در دوما یا نظایر آن گفته می شود، اخباری نادرست و دروغ است که با هنر رسانه ای مشخصی، سرهم بندی می شود.
معلم با اشاره به استقبال کشورش از هرگونه طرح عربی برای حل بحران این کشور، افزود: آغوش ما به روی هر طرح عربی باز است و هرکسی که در خانه ما را بزند، از او استقبال می کنیم. ما ملتی هستیم که در تلاش برای متوقف کردن خونریزی است.
ولید معلم درباره ارتباط سوریه با ایران و حزب الله لبنان گفت: روابط ما با ایران و حزب الله برخی را نگران می کند زیرا موضع ما، یکپارچه و واحد علیه رژیم اسرائیل است.
وی افزود: ایران نفوذی در سوریه ندارد بلکه روابطی براساس احترام دوجانبه بین دو کشور برقرار است؛ همانطور هم، نفوذ روسیه یا چین وجود ندارد. نفوذ فقط از طرف ملت سوریه است. این عرب ها هستند که از نقش خود در قبال سوریه کناره گیری کردند و برخی از آنها، تماشاچی هستند و برخی دیگر خنجر به دست گرفتند و از پشت به ما - با دستورات آمریکا- خنجر زدند و این در زمانی بود که ایران برای کمک به ما به سرعت شتافت.
معلم درباره وخامت روابط بین سوریه و مصر و عربستان گفت، این سوال خطاب به وزیر خارجه سوریه نیست زیرا سوریه همواره از مسائل عربی دفاع کرده است بلکه این سوال خطاب به مصر و عربستان است که چرا از سوریه دور شدند.
معلم با تاکید بر اینکه سوریه خواهان معارضانی است که از کشورهای دیگر دستور نگیرند افزود: این همان معارضان ملی هستند که خواهان آن هستیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها