برگ برنده داعش در شرق سوریه سوخت

برگ برنده داعش در شرق سوریه سوخت
شنبه 31 مرداد 1394 - 16:03

ارتش سوریه، شهر حسکه را که برگ برنده اصلی داعش در شرایط کنونی برای توسعه طلبی در شرق سوریه و درون خاک عراق بود، از دست این گروه تروریستی خارج کرد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از روزنامه لبنانی "السفیر" داعش که پیشتر با سلطه بر شهر حسکه و کنترل تمام ورودی های این شهر از سمت دیرالزور، الشدادی و رقه آینده درخشانی را برای خود متصور بود، اکنون با ازدست دادن آن و سلطه ارتش سوریه بر این منطقه راهبردی تمام رویاهای خود را بر باد رفته می بیند.

با ادامه درگیری ها در اطراف حسکه و فروپاشی کامل داعش در حومه آن، حضور تروریست ها منحصر به چند منطقه شده است که مهم ترین آنها شهرک مرزی الهول که معادل کوه سنجار در عراق است و نیز شهر الشدادی که از نظر اداری تابع حسکه بوده و پایگاه اصلی داعش در تمامی منطقه شرقی به شمار می آید.
یک منبع آگاه به نشریه السفیر گفت که داعش در طول ماههای گذشته تلاش کرد تا بر شهر حسکه مسلط شود و هیبت از دست رفته خود را بازیابد و یک پیروزی هرچند در سطح رسانه ای برای خود رقم بزند و با اجرای چندین عملیات ورودی های جنوب و غربی و محله های مهم آن را اشغال کرد.
وی افزود: سیطره بر حسکه دوام زیادی نداشت و سرکرده های داعش به نحوی که اصلا انتظار نداشتند شکست خوردند و در عوض صدها تن از عناصر خود را به بهانه خیانت و عقب نشینی از مواضع در شهر الشدادی اعدام کردند به خصوص عناصر سابق ارتش آزاد را به اتهام ارتداد و همکاری با دولت دمشق و کردها از بین بردند و با قطع تلویزیون و اینترنت عرصه را کاملا بر اهالی الشدادی تنگ کردند.
هم زمان با شکست های متوالی، داعش تصمیم گرفت برای متفرق کردن ارتشیان و نیروهای کرد سوریه، جبهه های جانبی ایجاد کند و ارتش و کردهای سوریه هم با نقشه ای جدید داعشی ها را غافلگیر کردند به این ترتیب که ارتش به داخل شهر عقب نشینی کرد و واحدهای کرد با ایجاد کمربند امنیتی در مناطق جنوبی و غربی حسکه موفق شدند مناطقی را که به اشغال داعش در آمده بود پس بگیرند.
این منبع آگاه سقوط شهرک الهول و احتمال سقوط الشدادی را آغازی بر پایان یافتن سلطه داعش بر منطقه شرقی و رفع محاصره دیرالزور دانست تا بعد از آن داعش در برابر دو انتخاب قرار بگیرد: عقب نشینی به طرف داخل سوریه و بادیه به جای نوار مرزی و یا عقب نشینی از موصل عراق به طرف سوریه برای تقویت مناطق فروپاشیده در شمال شرقی.
داعش میان معرکه موصل و جنوب حسکه تفاوتی قایل نیست و تلاش می کند تمام مساحت جغرافیایی که پیش از این در اختیار داشته تحت سیطره بگیرد و هدفش تامین امنیت خطوط انتقال نفت از حوزه نفتی عجیل به موصل و سپس به شهر رقه در سوریه است تا بتواند به بقای خود ادامه دهد.
در واقع داعش با عملیات های اخیر تلاش می کند تا حلقه داخلی خلافت خودخوانده خود درعراق و سوریه را حفظ کند تا بتواند از آن جا در بقیه نقاط منطقه ای و جهان به توسعه طلبی بپردازد و هرگونه عقب گرد در این حلقه داخلی را در پیشروی خود در سایر مناطق موثر می داند.
در آخرین تحولات حسکه واحدهای حمایت کردی نیروهای خود را از محور پانوراما در ورودی جنوب حسکه و مدرسه خصوصی الامل در مرکز شهر و همه گذرگاههای آن در شهر عقب کشیدند تا ارتش سوریه و نیروهای دفاع ملی دوباره در این منطقه مستقر شوند.
کردها بعد از پایان عملیات جستجو و خنثی کردن مواد منفجره به ساکنان منطقه مسکونی الشبابی و حی الزهور اجازه دادند که به خانه هایشان بازگردند.

ارتش و نیروهای حمایت از کردهای سوریه روز سه شنبه، 6مرداد ماه سال جاری، گروه تروریستی "داعش" را پس از یک ماه درگیری از شهر "حسکه" بیرون کردند. همچنین "رامی عبدالرحمن" مدیر مرکز "دیده بان حقوق بشر سوریه" وابسته به مخالفان این کشور در  لندن گفت: نیروهای ارتش سوریه توانستند داعش را از آخرین موضعش در "حی الزهور" واقع در جنوب حسکه برانند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها