زنان کدام کشور عربی افسرده‌تر هستند

زنان کدام کشور عربی افسرده‌تر هستند
شنبه 31 مرداد 1394 - 21:03

زنهای عربستانی در مقایسه با زنان سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بیشتر دچار افسردگی می شوند آنها به ویژه در برخی فصلهای سال بیش از همیشه در معرض این عارضه قرار می گیرند.

به گزارش پایگاه خبری العالم به نقل از سایت روزنامه "المدینه" آنها به دلیل فشارهایی که در محیط کار و خانه تحمل می کنند و نیز زندگی روزمره دستخوش فشارهای روانی و سرخوردگی می شوند.

این وضعیت آنها را به سمت افراط در خرید و پرخوری سوق داده و در نهایت باعث تشدید مشکلات روحی و روانی و بهداشتی در انها می شود.
زنان سه برابر بیش از مردان دچار افسردگی می شوند و لذا بیشتر از عوارضی چون غصه، کم تحرکی، سرخوردگی، خواب آلودگی، تنبلی، چاقی، اختلالات عاطفی، عدم تمرکز و سردرد رنج می برند.
این حالت علل مختلفی دارد. افسردگی فصلی یکی از انواع افسردگیهایی است که گریبانگیر زنان عربستان می شود. تعدادی از کارشناسان و متخصصین سایت "المدینه" به بررسی این عارضه پرداخته و آثار و پیامدهای آن را تشریح کرده اند و راهها و وسایلی را برای پیشگیری و درمان ان ارائه کرده اند.

سنتها و پایین بودن سطح آگاهی
دکتر محمود رشاد، مشاور بهداشت روانی در مجتمع روانشناسی الأمل، سنتها و آداب و رسوم اجتماعی، پایین بودن سطح آگاهی، سبک زندگی و رفتارهای روزمره غلط رایج در عربستان مخصوصا در میان زنان را علت ابتلای آنها به این نوع از افسردگی می داند.
برخی عوامل فیزیولوژیک هم هستند که در بروز این عارضه نقش دارند؛ با شروع فصل زمستان و کاهش میزان نور، اختلالاتی در میزان ترشح هورمون "ملاتونین" پدید می اید. کار این هورمون تنظیم چرخه طبیعی ساعات خواب و بیداری است. همچنین با شروع فصل زمستان، ترشح هورمونهای مربوط به احساس خوشبختی کاهش پیدا کرده و بدن انسان به سمت سستی و رخوت پیش می رود. بدن انسان در این حالت دیگر قادر به تولید انرژی کافی نیست و در نتیجه احساس سستی و بیحالی جسمی و خمودگی روحی می کند.
دکتر رشاد خاطرنشان می کند که این وضعیت در میان زنان عربستان مخصوصا زنان خانه دار شایع تر است زیرا آنها کمتر از دیگران در معرض تابش نور خورشید قرار می گیرند. این مسأله نیز ناشی از سبک معماری خانه ها در عربستان است که بیشتر بسته هستند و پنجره ها نیز برای حفظ اهل خانه از دید افرادی که بیرون هستند با پرده های ضخیم و کدر پوشانده شده اند. لذا زنان عربستان نمی توانند حتی در گرمای ظهر زمستان از نور خورشید و هوای آزاد بهره مند شوند کما اینکه با توجه به کوتاه بودن روز و مشغله زیاد در خانه نمی توانند در طول روز از خانه خارج شوند. 

پربیننده ترین خبرها