افشای جزئیات سفر «خالد مشعل» به ریاض

افشای جزئیات سفر «خالد مشعل» به ریاض
دوشنبه 2 شهريور 1394 - 17:46

اگر امروز از یکی از گروه‌ها و جنبش‌های منطقه بخواهند خود را به جای «حماس» بگذارد، احتمالا هیچ‌کس آن را نخواهد پذیرفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از انا ، جنبش فلسطینی «حماس» اکنون میان گرایش به دو بلوک بزرگ منطقه‌ای گرفتار شده است که نسبت به «بهار عربی» مواضعی برخلاف یکدیگر دارند.از سویی ارتباطی ایدئولوژیک میان ترکیه، قطر و «اخوان‌المسلمین» و از سوی دیگر ارتباطی سیاسی و اقتصادی میان ایران، سوریه و حزب‌الله وجود دارد.


پایگاه خبری «ال‌مانیتور» در گزارشی نوشت: هر یک از این دو بلوک امروزه در موضوعاتی همچون بحران‌های جاری در یمن و سوریه، مواضعی برخلاف یکدیگر اتخاذ کرده‌اند و گرایش به هر یک از این دو بلوک مشخص نیست منطقه را با چه سرنوشتی مواجه کند و امکان اینکه شاهد مرحله‌ای انتقالی باشیم وجود دارد.
این در حالی است که «حماس» می‌کوشد حداقلِ روابط‌‌ را با تامین‌کنندگان مالی و حامیان سابق، به‌ویژه ایران حفظ کند.


مقامی عالی‌رتبه در این جنبش (که نامش فاش نشده است) گفت: ما درباره آنچه رخ می‌دهد از طرف خاصی حمایت نمی‌کنیم. ایران دوست ما است و امیدواریم روزی نرسد که آنها دوست خود را فراموش کنند. امروز تلاش‌ برای عادی‌سازی روابط ادامه دارد ولی از هر دو سو، موانعی وجود دارد.
این مقام حماس که قرار است به‌زودی به‌طور فشرده به ایران سفر کند، افزود: پیشتر گام‌هایی برای فراهم‌سازی زمینه‌های سفر «خالد مشعل» به ایران انجام شده بود ولی در زمان‌های مختلف این سفر به‌ دلیل اختلاف بر سر جزئیات سفر و برنامه دیدارها لغو شده است.
به‌گفته این مقام عالی‌رتبه، «خالد مشعل»‌ رئیس دفتر سیاسی جنبش «حماس» نگران این است که ایران به وی اجازه دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی را ندهد و این سفر، بدون انجام این دیدار پایان یابد.
 

میانجیگری سردارسلیمانی و سیدحسن نصرالله برای عادی‌سازی روابط تهران - حماس

 


«ال‌مانیتور» می‌نویسد: در حال حاضر حالتی از بی‌اعتمادی میان «مشعل» و مقام‌های ایرانی وجود دارد و نیاز به بازنگری در روابط احساس می‌شود. از سوی دیگر سفر برخی مقام‌های «حماس» به تهران بیانگر این است که روابط دو طرف آنچنان تیره و تار نیست.
این منبع فلسطینی افزود: در ایران جناحی وجود دارد که خواهان عادی‌سازی روابط با «حماس» نیست و نمی‌خواهند روابطی گسترده با این جنبش فلسطینی برقرار کنند. با وجود این، من ضمانت‌هایی از سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس و «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان دریافت کرده‌ام که بیانگر تلاش برای برقراری صفحه جدیدی از روابط میان «حماس» و ایران است.
در همین راستا، یک مقام ایرانی گفت: ازسرگیری روابط با «حماس» جزو اولویت‌های تهران قرار دارد و ما به‌طور مداوم از مقاومت حمایت می‌کنیم.
وی افزود: حمایت از مقاومت از روز نخست انقلاب اسلامی در ایران هدف مهم ما بوده است و این روند حتی پس از توافق هسته‌ای (میان ایران و قدرت‌های غربی) ادامه خواهد یافت. فلسطین در راس اولویت‌های ما است و این موضع هرگز تغییر نخواهد کرد.
اکنون حالتی از بی‌اعتمادی میان «مشعل» و مقام‌های ایرانی وجود دارد و نیاز به بازنگری در روابط احساس می‌شود. از سوی دیگر سفر برخی مقام‌های «حماس» به تهران بیانگر این است که روابط دو طرف آنچنان تیره و تار نیست. 
این مقام ایرانی با تاکید بر اینکه روابط استراتژیک ما با مقاومت فلسطین تاکتیکی نیست، تصریح کرد: همچنان برخی اختلاف‌ها میان ما و رهبران سیاسی «حماس» درباره موضوع سوریه وجود دارد ولی این، تاثیری بر روابط ما با مقاومت و شاخه نظامی آن نمی‌گذارد.
از سوی دیگر مسئولی در جنبش «حماس» تاکید کرد که ایرانی‌ها اصرار دارند که «خالد مشعل» در راس هیئتی فلسطینی به تهران سفر کند.
وی افزود: «مشعل» می‌خواست ضمانت‌هایی درباره دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای دریافت کند. ما با ایرانی‌ها توافق کرده بودیم که هیئتی به ریاست برخی رهبران فلسطینی ازجمله «موسی ابومرزوق»، «محمود زهار» و «محمود نصر» به تهران سفر کند تا اینکه «مشعل» در 16 جولای به عربستان سفر کرد.
بلافاصله پس از این سفر بود که رسانه‌های داخلی ایران خبر از لغو سفر هیئتی از جنبش حماس به تهران منتشر کردند.
این منبع «حماس» تصریح کرد: ما از مقام‌های ایرانی خواستیم تا درباره آنچه در رسانه‌های داخلی ایران منتشر شده بود، توضیح دهند. ایرانی‌ها تلاش کردند ما را وارد سناریوی مشارکت رهبران «حماس» در ارسال جنگجو به یمن در حمایت از مواضع عربستان کنند، ولی به هیچ عنوان اینگونه ادعاها صحت ندارد.
وی تاکید کرد: سفر به ریاض با هدف انجام رایزنی برای آزادی اسرای فلسطینی در عربستان بود که در میان آن‌ها «ابوعارف» رئیس شورای جنبش نیز وجود دارد.
این مسئول حماس خاطرنشان کرد: طرف‌های زیادی از رهبران منطقه‌ای به ما در ارتباط و دیدار میان مسئولان «حماس» و مقام‌های سعودی کمک کردند که در میان آن‌ها «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، شیخ «تمیم» امیر قطر وجود دارند. البته «ماهاتیر محمد» رئیس‌جمهوری سابق مالزی نیز تلاش کرد این دیدار انجام شود ولی سعودی‌ها به درخواست وی جواب منفی داده بودند.
در آن بازه زمانی، «مشعل» خواست تا با سفر به عربستان از مکان‌های مقدس مکه و مدینه دیدن کند و حج عمره انجام دهد. تلاش وی برای اخذ ویزا در 26 رمضان نتیجه داد و وی به همراه برخی از اعضای دفتر سیاسی جنبش به عربستان سفر کرد. باوجود این، به وی و اعضای جنبش هشدار داده شده بود که با هیچ‌یک از نمایندگان دفتر اطلاعاتی عربستان دیدار نداشته باشند.
«المانیتور» گزارش کرد: «مشعل» تصمیم گرفت ریسک کند و با دوستان خود در ریاض به گردش بپردازد، کسانی که همراه وی در کاخ «سلمان بن عبدالعزیز» نماز خواندند. پس از نماز، «مشعل» و هیئت همراه توانستند «سلمان» پادشاه عربستان، ولیعهد و جانشین ولیعهدش را برای دقایقی اندک ببینند. «مشعل» از این فرصت اندک استفاده کرد و موضوعات مدنظرش را با «سلمان« در میان گذاشت. در نهایت هیئت حماس که حدود 6 ساعت منتظر دیدار با «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد عربستان بودند، تنها موفق شدند 10 دقیقه با وی گفت‌وگو کنند.
در خلال این دیدار «مشعل» از فرزند «سلمان» خواست تا در آزادی مسئولان «حماس» مساعدت کند و دو طرف درباره موضوع دیگری رایزنی نکردند. آن‌ها از امیر عربستان شنیدند که هدف بزرگ عربستان در منطقه کاهش نفوذ ایران است.
 

پربیننده ترین خبرها