اولین وزیر با حجاب در تاریخ ترکیه برگزیده شد

اولین وزیر با حجاب در تاریخ ترکیه برگزیده شد
شنبه 7 شهريور 1394 - 12:11

العالم - کابینه ترکیه برای اولین بار در تاریخ این کشور شاهد برعهده گرفتن پست وزارتی توسط یک زن باحجاب است.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، خانم آیشن گورجان عهده دار پست وزارت خانواده و سیاست اجتماعی دولت موقتی شد که رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، عصر دیروز،جمعه، آن را تایید کرد.

گفتنی است "احمد داود اوغلو" نخست وزیر ترکیه به دنبال شکست برای جلب گروه های پارلمانی در خصوص تشکیل دولت ائتلافی، تا برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی در ابتدای نوامبر آتی و تشکیل دولت جدید، مسوول دولت موقت است.

خانم گورجان در تماس تلفنی با خبرگزاری آناتولی گفت: در زمان حاضر در خارج از ترکیه به سر می برم و تا زمانی که به کشور بر نگردم نمی توانم درباره فعالیت جدید خود توضیح دهم.

وی عضو هیات علمی بخش علوم تربیتی در دانشکده ادبیات دانشگاه علوم بازرگانی استانبول است و پیش از این به عنوان مدیر کل تحقیقات خانواده و اجتماع در وزارتخانه خانواده و سیاست اجتماعی فعالیت می کرد.

آیشن گورجان که تحقیقات مختلفی در امور خانواده و سیاست های کنترل جمعیت دارد، مادر سه فرزند است.

در کابینه موقت ترکیه 11 وزیر تغییر یافته اند که هشت نفر آنان اگر چه از اعضای پارلمان نیستند اما عضو حزب عدالت و توسعه هستند. یکی از شرایط در دولت موقت این است که اعضای آن از چهره های مستقلی باشند که در پارلمان حضور ندارند.

بولنت ارینچ و علی باباجان معاونان نخست وزیر، مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه، فاروق چیلیک وزیر کار و امور اجتماعی، تانر یلدیز وزیر انرژی و منابع طبیعی، نور الدین جانیکلی وزیر گمرکات و بازرگانی، عمر چیلیک وزیر فرهنگ و گردشگری و مهدی آکار وزیر تغذیه، کشاورزی و سرمایه های حیوانی از اعضای حزب عدالت و توسعه و از وزرای کابینه بودند که حالا در کابینه موقت حضور ندارند و جایشان را وزرای جدید گرفته اند.

سه وزیر دیگر که در کابینه موقت نیستند عایشه نور اسلام وزیر خانواده و سیاست های اجتماعی، ولکان بوزکر وزیر امور اتحادیه اروپا و صباح الدین اوزترک وزیر کشور هستند.

گفتنی است یلدریم طغرل تورکش عضو نماینده فراکسیون حزب جنبش قومی و جودت ییلماز وزیر توسعه دولت کنونی جایگزین آرینج و بابا جان شدند در صورتی که نعمان قورتولموش و یالچین اقدوغان به عنوان معاونان نخست وزیر در سمت خود باقی ماندند.

علی رضا الابویون عضو سابق پارلمان از حزب عدالت و توسعه به وزارت انرژی ومنابع طبیعی، جناب اشجی که معاون همان وزارتخانه بود به وزارت گمرکات و بازرگانی، یالچین توبجو رییس پیشین حزب وحدت بزرگ به وزارت فرهنگ و گردشگردی، قطب الدین ارزو عضو سابق فراکسیون حزب عدالت و توسعه در پارلمان که معاون همان وزارتخانه بود نیز به وزارت غذا و کشاورزی و سرمایه های حیوانی منصوب شدند.

علی حیدر قونجا از حزب دموکراتیک خلق ها نیز به وزارت امور اتحادیه اروپا و سلامی الطینوک به ریاست اداره امنیت استانبول منصوب شدند.

بدین ترتیب ترکیب کابینه موقت متشکل از 12 نماینده از فراکسیون حزب عدالت و توسعه از جمله احمد داود اوغلو نخست وزیر و یک معاون پارلمانی از حزب جنبش قومی در سمت معاون نخست وزیر و دو نماینده از فراکسیون حزب دموکراتیک خلق ها به عنوان وزرای  توسعه و امور اتحادیه اروپا و 11 وزیر مستقل، خارج از پارلمان است.

به دنبال تایید کابینه موقت پیشنهادی "احمد داووداوغلو" نخست‌وزیر ترکیه توسط رییس جمهور این کشور همچنین برای اولین بار دو وزیر از حزبی نزدیک به کردها در دولت ترکیه حضور دارند.

پربیننده ترین خبرها