مجوز هندوها برای روزه گرفتن تا حد مرگ

مجوز هندوها برای روزه گرفتن تا حد مرگ
سه شنبه 10 شهريور 1394 - 18:08

چندی پیش دادگاه محلی ایالت«راجستان» هند قوانینی وضع کرد تا از روزه‌داری مرگ در این کشور جلوگیری کند؛ اما با اعتراض پیروان آیین «جین» این ممنوعیت لغو شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از مهر ، «روزه مرگ» یا «سانتارا» یکی از اعمال مذهبی آیین جین است که در آن فرد باید از خوردن و نوشیدن خودداری کند تا اینکه جانش را از دست بدهد! دادگاه عالی ایالت راجستان هم این پرهیز از خوردن و نوشیدن تا پای مرگ را به مثابه خودکشی خوانده و آن را غیر قانونی اعلام کرد. این آیین عجیب‌وغریب یکی از شاخه‌هاى هندوئیسم و به معناى پیروز است و اعمال عجیبی دارد که روزه مرگ تنها یکی از آن‌هاست.

 

به اعتقاد جین‌ها بنیانگذار این آیین، مهاویرا (vira - Maha) یعنى بزرگ قهرمان است که ۲۳ پیشوا طى هزاران سال قبل از او وجود داشته و او بیست‌وچهارمین پیشواست. بنابر سنت این قوم، پوشیدن لباس حرام است و پیروان آن معتقدند مهاویرا درحال ریاضت و ترک تعلقات نفسانى، پس از مشاهده تعلق خاطر خود به حیا، همه لباس‌هاى خود را بیرون آورد و تا آخر عمر برهنه به سر برد. در حدود سال ۷۹ ق.م میان پیروان این مذهب در مورد حدود برهنگى اختلاف پدید آمد: فرقه‌ای هیچ لباسى را نپذیرفتند، در حالى که فرقه دیگر گفتند استفاده از اندکى پارچه جایز است. معروف است که گاندى رهبر هندوستان تحت تاثیر این آیین، لباس‌هاى دوخته ایام جوانى را کنار گذاشت و تنها از مقدارى پارچه سفید استفاده مى کرد.

 

مجوز هندوها برای روزه گرفتن تا حد مرگ

 

عقیده عجیب دیگر جین ها این است که معتقدند زنان راهی به کمال ندارند و براى این امر باید به انتظار مرد شدن در دوره هاى بعدى تناسخ باقى بمانند!

بنا بر باور جین‌ها رستگارى بر دو اصل استوار است یکى «ریاضت» و دیگرى «پرهیز از آزار جانداران» که گیاهان و جانوران را هم شامل می‌شود و حتی کندن زمین براى کشاورزى هم ممنوع شمرده مى‌شود.

 

 

مجوز هندوها برای روزه گرفتن تا حد مرگ

 

و بالاخره در این آیین، خودکشى از طریق ترک طعام و شراب فضیلتى بسیار بزرگ به شمار مى‌آید و خود مهاویرا نیز به این شیوه درگذشته است.

دادگاه عالی هند پس از مدت‌ها بحث و بررسی اعلام کرد که حکم دادگاه محلی مردود است و پیروان آیین جین می توانند همچنان از طریق روزه داری به زندگی خود خاتمه دهند. البته دادگاه عالی هند اعلام کرده که این حکم موقتی است و برای صدور حکم نهایی به مدت بیشتری وقت نیاز دارد.

هم اکنون حدود دو میلیون پیرو آیین جین در هندوستان زندگی می‌کنند که به دلیل زندگی در جامعه جدید، دیگر لخت مادرزاد نمی‌شوند و  لباس می‌پوشند و به جاى گدایى سرگرم تجارت هستند و وضع اقتصادى خوبى دارند؛ اما همچنان به بعضی اصول خود مثل روزه مرگ پایبند هستند!

 

 

پربیننده ترین خبرها