جنگ جدید آمریکا و روسیه در قطب شمال

جنگ جدید آمریکا و روسیه در قطب شمال
چهارشنبه 11 شهريور 1394 - 12:20

برخی قانونگذاران، تحلیلگران و حتی مقام‌های دولتی آمریکا عنوان می‌کنند واشنگتن از برخی کشورها به ویژه روسیه در زمینه آماده‌سازی برای بهره‌وری از شرایط محیطی، اقتصادی و جغرافیایی ـ سیاسی جدید در قطب شمال عقب مانده است.

به گزارش  پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از فارس ، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی تحت عنوان «عقب ماندن آمریکا از روسیه در قطب شمال» نوشت: گارد ساحلی برون مرزی «کاتر آلکس هالی» در کنار دریای «چوکچی» واقع در قطب شمال با آب‌های گرمش فرصت جدیدی را برای کشورهای برتر جهان در بهره جویی از مسیر حمل و نقلی ،آب‌های ساحلی و به ویژه منابع طبیعی‌ این منطقه ایجاد کرده‌اند به طوری‌که هم اینک برخی آن‌را «جنگ جدید سرد» نام نهاده‌اند.

براساس این گزارش، قرار است اوباما رییس جمهور آمریکا دوشنبه هفته جاری  (روز گذشته ) به آلاسکا سفر کرد. او امیدوار به تمرکز بر امور تغییرات اقلیمی در قطب شمال است. اما برخی قانونگذاران این کشور ، تحلیلگران و حتی مقام‌های دولتی عنوان می‌کنند که آمریکا در این زمینه از برخی کشورها به ویژه روسیه در زمینه آماده سازی برای شرایط محیطی ، اقتصادی و جغرافیای، سیاسی جدید در قطب شمال عقب مانده است به طوری‌که دریاسالار «پاول اف زوکانفت» از فرماند‌هان گارد ساحلی آمریکا در این زمینه گفت: «ما مدت‌هاست که درباره فقدان گنجایش حضور موثر در قطب شمال تقاضای مصرانه داریم.»

 

میزان آب های قطب شمال تحت کنترل روسیه

 

این روزنامه در ادامه با اشاره به عدم سرمایه گذاری مناسب آمریکا در قطب شمال نوشت: در تضاد با آمریکا، روسیه در حال ساخت 10 ایستگاه تحقیقاتی و عملیات نجات در بنادر در امتداد با نیمی از خطوط ساحلی قطب شمال است. مورد تحریک کننده بیشتر حضور رو به افزایش نظامی روسیه و بازگشایی پایگاه‌هایی است که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بسته شده بود.

بر اساس این گزارش، روسیه کشوری فراتر از یک رقیب یا  رقیبی بالقوه در قطب شمال است. چین، کره جنوبی و سنگاپور نیز کارهای تحقیقاتی را در این منطقه انجام می دهند به طوری‌که چین در سال 2012 یک کشتی یخ شکن به نام «اژدهای برفی» را به قطب شمال فرستاد که پیامی از سوی پکن مبنی بر امیال این کشور در مبدل شدن به قدرتی قطبی دارد. این کشور هم اینک نیز در حال ساخت دومین یگان یخ شکن خود است. این در حالی است که روسیه بالاتر از همه کشورها در مجموع 41 کشتی یخ شکن دارد به طوری‌که دریاسالار زوکانفت در این زمینه گفت که آمریکا در واقع در این بازی جایی ندارد.

نیویورک تایمز در ادامه این گزارش نوشت: روسیه حتی در پی دفاع از حاکمیت خود در قطب شمال از طریق دیپلماسی بر آمده و در ماه جاری این کشور ادعای خود را در زمینه مالکیت بر بخش اعظم اقیانوس منجمد شمالی با مساحتی معادل 463000 مایل مجددا به سازمان ملل متحد برد که البته کمیسیون سازمان ملل متحد این ادعای روسیه را فاقد مستندات علمی دانست. اما با این وجود روسیه به همراه کانادا و دانمارک رقابت مخاطره انگیزی را به اجرا گذاشته‌اند. روسیه چند سال قبل نیز از امیال خود در این منطقه ولو نمادین خبر داده بود و در سال 2007 دو زیر دریایی‌اش را به اعماق اقیانوس قطب شمال فرستاد و پرچم روسیه که از جنس تیتانیوم بود را در اعماق آب به اهتزاز درآورد.


 

پرچم تیتانیومی روسیه در اعماق اقیانوس منجمد شمالی

 

در خاتمه این گزارش آمده است: فرماندهان آمریکایی با احتیاط در حال نگریستن اوضاع هستند. با این‌که آمریکا و متحدان ناتوی این کشور دارای مجموعه‌ای از دفاع موشکی و توانمندی دفاع هوایی در قطب شمال هستند اما ارتش آمریکا قصد کاهش دو تیپ در آلاسکا را دارد. نیروی دریایی آمریکا نیز هیچ کشتی جنگی یخ شکن ندارد و در کنار این‌ها تجربه کمی را در اجرای عملیات در اقیانوس منجمد شمالی دارد. البته دریا سالار «ویلیام ای گوتنی» فرمانده بخش شمال ناتو در این زمینه معتقد است با این‌که روسیه در حال افزایش قابلیت خود بعد از سال‌ها غفلت می باشد اما هنوز تهدید قابل توجهی به حساب نمی آید.

پربیننده ترین خبرها