بانک خون در یمن تعطیل شد

شنبه 14 شهريور 1394 - 15:21

یمن (العالم) ـ حملات مکرر عربستان سعودی و هم پیمانانش به یمن تا کنون باعث تعطیلی شمار زیادی از مراکز حیاتی این کشور شده و این بار نیز بانک خون در صنعا تعطیل شد.

خبرنگار شبکه العالم از یمن گزارش داد، کمبودهای جدی و اساسی در زمینه دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی، به بسته شدن شماری از مراکز درمانی حیاتی در یمن منجر شده است که از میان آن ها می توان به بانک خون صنعا اشاره کرد. مرکزی که بسته شدنِ آن می تواند به معضلی بزرگ برای پزشکانی تبدیل شود که برای درمان زخمی ها ناچار به عمل جراحی هستند.

این در حالی است که همزمان، به سبب بمباران مکرر و نداشتن امکانات لازم برای ارایه خدمات بهداشتی و خدمات رسانی به مردم، بیماری های واگیردار نیز برخی مناطق یمن را درنوردیده است.

"فؤاد الرضی" رییس بخش ملاقات در بیمارستان "جمهوری" روز شنبه به شبکه العالم گفت: به دنبال محاصره یمن توسط متجاوزان سعودی – صهیونیستی، بیماری های واگیردار، سراسر یمن را به شکلی غیرقابل تصور درنوردیده است. این مساله به ویژه در الحدیده و مناطق گرم بحران ساز شده است و هفته ای دو تا سه مورد مبتلایان به بیماری های واگیردار به بیمارستان مراجعه می کنند.

با نایاب شدن محلول های طبی و ناتوانی مراکز درمانی در تهیۀ آن ها به سبب محاصرۀ تحمیل شده به یمن، ذخیرۀ خونِ بانک خون در صنعا به صفر رسیده و این مرکز از امدادرسانی به بیمارستان ها بازمانده است.

"سعید الشیبانی" مدیر کل بانک خون یمن به العالم گفت: همه بانک های خون در بیمارستان های دولتی و خصوصی یمن، از ماه آوریل تاکنون تعطیل شده اند و به همین سبب، تمام بار امدادرسانی بر دوش سازمان بانک خون بود تا به بیمارستان های نظامی و دولتی، خون برسانیم، اما برآوردن این حجم از نیازها، بر دوش ما سنگینی می کند و ما امیدواریم وزارت بهداشت و سازمان های بین المللی در این زمینه به ما کمک کنند.

گسترش بحران انسانی در یمن در حدی است که سازمان بهداشت جهانی از فروپاشی اوضاع بهداشت در یمن خبر داد و با این که این سازمان در ماه مارس گذشته به حمایت از بانک خون یمن پرداخت، اما نیازها در این کشور، بیش از اینهاست.

"احمد شادل" نماینده سازمان بهداشت جهانی در این زمینه به شبکه العالم گفت: بار سنگین تر در زمینه تامین خون، به عهده موسسه های بهداشتی و بیمارستان ها و اورژانس ها گذاشته شده است و این رویه از اوضاعی خطرناک خبر می دهد زیرا نظام بهداشتی در یمن، به کلی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

به این ترتیب، یمنی هایی که از حملات مستقیم سعودی جان سالم به در برده اند، یا به سبب نایاب شدن خون و فراورده های خونی یا به سبب فراگیر شدن بیماری های مسری و دیگر مشکلات ناشی از حمله متجاوزان، در خطر مرگ هستند.

26

پربیننده ترین خبرها