پس از تلفات اخیر؛

آیا امارات از یمن عقب‌نشینی می‌کند؟

شنبه 14 شهريور 1394 - 21:51

بیروت، العالم - کشته شدن 45 تفنگدار امارتی در یمن و اعلام 3 روز عزای عمومی در این کشور، موجب تقویت گمانه‌زنی‌ها در مورد خروج نیروهای متجاوز امارت از یمن شده است.

"هشام جابر" کارشناس نظامی برجسته لبنانی روز شنبه در گفتگو با شبکه خبری العالم با اشاره به کشته شدن 45 نظامی اماراتی در یمن در روز جمعه، گفت: این مساله برای امارات و نیز برای سعودی ها یک فاجعه است.

وی افزود: این کشور کوچک عربی (امارات) پیش از آغاز تجاوز عربستان و ائتلاف عربی - آمریکایی به یمن، کشوری بی طرف بود ولی با آغاز این جنگ وارد ائتلاف با عربستان شد.

این کارشناس لبنانی با بیان این که "سیاست، هنرِ ممکن ساختن و هنرِ بررسی است و از آغاز مشخص بود که جنگ علیه یمن به هیچ وجه به حل مشکلات سیاسی منجر نخواهد شد"، این سوال را مطرح کرد که چرا امارات خود را وارد این جنگ کرده است؟

وی ادامه داد: حتی عربستانی ها وقتی خود را وارد این جنگ کردند، برایشان مشخص بود که "طوفان قاطعیت " هیچ نتیجه ای را به دنبال نخواهد داشت و حمله زمینی به یمن هم ابتدا از طریق دریا صورت گرفت و مسائل پیچیده تر شد.

این افسر سابق ارتش لبنان با تاکید بر این که "مردم امارات حق دارند که علیه سردمداران خود شورش کنند و بپرسند که به خاطر چه کسانی در تجاوز به یمن شرکت کرده اند؟"، افزود: آیا شرکت نظامیان امارتی به خاطر عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن که دیگر مشروعیتی ندارد و به هیچ وجه از وجهه قانونی برخوردار نیست، انجام شده است؟

 جابر افزود: تحولات نظامی روزهای اخیر در یمن همچنین منجر به کشته شدن ده ها نظامی سعودی در نجران و تحمیل خسارت های نظامی بسیار از جمله انهدام چندین بالگرد آپاچی عربستان و چندین دستگاه خودروی زرهی شده و ده ها میلیون دلار به عربستان خسارت زده است.

وی با تاکید بر این که ادامه جنگ یمن به هیچ وجه به صلاح طرف های درگیر نیست، گفت: ادامه این جنگ به شکل فعلی، نتیجه ای جز کشتار و ویرانی و افزایش کینه میان دو کشور همسایه به همراه نخواهد داشت.

جابر تصریح کرد: مردم مسالمت جوی امارات و نیز مردم بحرین، از دولت های خود خواهند خواست که بیش از این درجنگ یمن وارد نشوند.

پربیننده ترین خبرها