عربستان، امارات را در باتلاق یمن غرق کرد!

عربستان، امارات را در باتلاق یمن غرق کرد!
دوشنبه 16 شهريور 1394 - 15:22

پس از ضربه سهمگینی که نیروهای اماراتیِ شرکت کننده در ائتلافِ عربیِ حمله به یمن، این جنگ وارد مرحلۀ تازه ای از تحولات شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از سایت خبری "حصاد الیوم" این تغییرات زمانی شکل گرفت که نیروهای متجاوز به یمن، وعدۀ "سید عبدالملک الحوثی" رهبر جنبش انصار الله در خصوص "گزینه های راهبردی" را به سخره گرفته بودند، اما با ورودِ جنگ به مرحله جنگ زمینی، تفریح متجاوزان تمام شد و وضعی متفاوت برای ماه های آینده رقم زد.

اکنون سؤال این است که در این مرحله و پس از کشته شدن 45 تن از نیروهای اماراتی، آیا این کشور همچنان عربستان را که در ورطۀ این جنگ گرفتار شده است، همراهی خواهد کرد؛ و آیا دیگر کشورهای ائتلاف، امارات را در تنها گذاشتن عربستان در باتلاق همراهی خواهند کرد؟

هر چند شماری از سران اماراتی نظیر انور قرقاش وزیر مشاور وزارت خارجه امارات، بر ادامه حضور نیروهای اماراتی در یمن تاکید کرده اند، اما بی هیچ شکی این ضربه سهمگین مسؤولان اماراتی را به بازنگری در محاسبات خود در ادامه همراهی عربستان در جنگ یمن، وادار خواهد کرد.

علاوه بر سربازان اماراتی، 5 تن از سربازان بحرینی و سه تن از سربازان سعودی نیز کشته شدند و بالگردهای آپاچی و شمار زیادی زره پوش سعودی نیز منهدم شدند.

به این ترتیب، بی هیچ شکی، این گونه اظهارات سران اماراتی به منظور سرپوش نهادن بر حجم خسارت های سنگینی که به آن ها وارد شده است صورت می گیرد. اما مردم امارات قطعا درباره سود این مشارکت امارات در این جنگ سؤال خواهند کرد، جنگی که بسیاری از کشورها نظیر مصر و پاکستان درباره آن تردید داشتند و نیروهای خود را برای مشارکت در آن نفرستادند؛ اما آل نهیان، بی پروا نیروهای اماراتی را به جنگی فرستاد که هیچ نفعی در آن ندارد.

این در حالی است که امارات از چندین دهه پیش، به عنوان قدرت اقتصادی مهمی در منطقه شمرده می شود و احتمال دارد که مشارکت این کشور در جنگ ضد یمن، بر وضع اقتصادی این کشور تاثیر منفی بگذارد و خسارت های سنگینی به بازارهای مالی این کشور تحمل کند، اتفاقی که چند هفته پیش برای بورس عربستان سعودی افتاد.

ممکن نیست که این تعداد زیاد از سربازان، بر اثر شلیک یک موشک و نه بیشتر کشته شده باشند، مگر آن که هدف قرار دادن این نیروها، بر پایه اطلاعاتی بسیار دقیق صورت گرفته باشد؛ موضوعی که "علی القحوم" از رهبران جنبش انصار الله در گفت و گو با خبرگزاری آلمان به آن اذعان و تاکید کرد که این افراد، به ضرب موشک توشکا هدف قرار گرفتند.

در این میان، هنوز زود است و نمی توان گفت که امارات تاوان مشارکت خود را در جنگ یمن، کاملا پرداخته است.

هنوز هزینه های سنگینِ دیگری باقی مانده است که این کشور در این جنگ خواهد پرداخت، زیرا امارات فاجعه های بزرگی در حق زنان و کودکان یمنی مرتکب شد و با جنگنده های خود و همچنین با محاصره یمن، در فاجعه آفرینی در یمن ایفای نقش کرد.

عربستان نیز وضعی مشابه دارد، به همین سبب، مردم یمن حق دارند که از کشته شدن این تعداد از سربازان اماراتی دلشاد شوند.

از آن گذشته، بحرین نیز اعتراف کرد که 5 تن از نیروهای این کشور در یمن کشته شدند.

به این ترتیب باید گفت که کشورهای شرکت کننده در ائتلاف جنگ ضد یمن، بیش از پیش از حمله زمینی به این کشور بیمناک شده اند و به این ترتیب می توان گفت که این کشورها، در جنگ زمین پیش از شروعِ آن، شکست خوردند.

به این ترتیب، همان گونه که ارتش یمن و جنبش انصار الله تاکید کرده اند، آن چه دو روز پیش بر سر سربازان اماراتی و عربستانی و بحرینی آمد، تنها یک چشمه از اقیانوسی است که قرار است آن ها را غرق کند، به همین سبب، متجاوزان، چاره ای جز این نخواهند داشت که تجهیزات نظامی خود را جمع کرده و از یمن خارج شوند، پیش از آن که در این کشور، گرفتار فاجعه شوند، زیرا اگر نیروهای یمنی "گزینه های راهبردی" سید عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصار الله را به کار ببندند چه بسا این بار فاجعه به این کشورها منتقل شود.

26

پربیننده ترین خبرها