نشانه‌های جنگ داخلی در ترکیه

نشانه‌های جنگ داخلی در ترکیه
پنج‌شنبه 19 شهريور 1394 - 16:18

در پی ظهور برخی نشانه های بروز جنگ داخلی در ترکیه نخست وزیر این کشور مردم را به حفظ آرامش دعوت کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از مهر، سایت بیرلیک با اشاره به تحولات اخیر در ترکیه و با اشاره به انتقام گیری گروهی از جوانان ترک از یک جوان کرد از نشانه های بروز جنگ داخلی در این کشور خبر داد.

پس از آنکه یک جوان کرد در منطقه موقلا، عکسی با لباس کردی در صفحه فیسبوک منتشر کرد و این لباس را مایه افتخار خود توصیف کرد، گروهی از جوانان ترک پس از شنیدن خبر کشته شدن ۱۶ نظامی این کشور بر اثر حمله گروه پ.ک.ک، اقدام به درآوردن لباس این جوان کرد کرده و آن را پاره کرده و او را وادار به بوسه زدن بر مجسمه آتاترک در میدان موقلا کردند.
این جوان کرد توسط نیروهای پلیس از دست جوانان ترک نجات یافت.

در پی تحولات اخیر و حملات به دفاتر احزاب مخالف دولت و دفاتر برخی رسانه ها در این کشور روزنامه حریت دیلی که خود از قربانیان حملات گروه های طرفدار حزب حاکم در روزهای اخیر بوده است به نقل از «احمد داود اغلو» نخست وزیر این کشور خواستار حفظ آرامش از سوی مردم شد.

بنا بر این گزارش، داود اوغلو با انتشار تویت هایی در صفحه تویتر خود از مردم ترکیه خواست تا آرامش خود را حفظ کنند. وی گفت: جنگ با پ ک ک با قاطعیت ادامه خواهد داشت اما مردم نباید مسئله را در دست بگیرند.

داود اوغلو خطاب به مردم گفت: به دولت اعتماد داشته باشید. ما اجازه برادر کشی نخواهیم داد. وی همچنین حملات به دفاتر احزاب سیاسی و رسانه ها را غیر قابل قبول خوانده و گفت هیچ کسی نباید فراتر از قانون باشد.

همچنین این روزنامه ترک اعلام کرد «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور نیز با انتشار پیامی مردم را به آرامش دعوت کرد. وی در این پیام خطاب به مردم ترکیه گفت: من از شهروندانمان می خواهم در زمان جنگ با تروریسم آرامش را حفظ کنند و با اهمیت ندادن به تحریکات به وظیفه شهروندی خود عمل کنند.

همچنین «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری خلق امروز با اشاره به ناآرامی ها و تحولات اخیر در این کشور درباره آینده ترکیه هشدار داد. وی گفت: ما تا حالا ۱۰۷ کشته داده ایم و امروز هم یک نفر دیگر را تشییع کردیم. ترکیه در حال گذر از آزمونی سخت برای صلح اجتماعی است.

وی در ادامه  ضمن درخواست از مردم کشورش برای نیافتادن در دام تحریکات تاکید کرد: این آزمون برای همه است ما باید برای فرزندانمان، جامعه خودمان و  ترکیه معاصر از این آزمون موفق بیرون آییم.

هشدار مقامات ارشد ترکیه در خصوص گسترش دامنه ناآرامی ها در این کشور در حالی صورت می گیرد که در سال های گذشته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسایل منطقه به دولتمردان این کشور در خصوص سیاست های غلط این کشور در قبال تحولات سوریه و عراق هشدار داده بودند و تاکید کرده بودند مداخلات حزب حاکم این کشور در سوریه و حمایت از گروه های تروریستی مخالف دولت سوریه موجب خواهد شد تا دیر یا زود دامنه ناامنی ها به داخل مرزهای ترکیه نیز کشیده شود.

همچنین احزاب مخالف دولت ترکیه بر این باورند تشدید تنش ها و درگیری ها در داخل این کشور و اعلام شکست مذاکرات صلح با کردهای این کشور از سوی حزب حاکم و رئیس جمهور این کشور پس از آن صورت می گیرد که رجب طیب اردوغان و حزبش بعد از ۱۲ سال اولین شکست سیاسی خود را در انتخابات پارلمانی تجربه کردند. شکستی که موجب از دست رفتن اکثریت حزب حاکم در پارلمان این کشور شد تا رویای رجب طیب اردوغان برای تبدیل نظام پارلمانی این کشور به نظام ریاست جمهوری بر باد رود.

احزاب مخالف این کشور با متهم کردن اردوغان به ایجاد تنش ها و درگیری ها همزمان با به شکست کشاندن تلاش ها برای تشکیل دولت ائتلافی بر این باورند که وی قصد دارد انتخابات زود هنگام پارلمانی ماه اکتبر را در فضایی امنیتی و بسته برگزار کند تا شاید بتواند در این فضا با حذف احزاب نزدیک به کردها که عامل اصلی شکست حزب وی در انتخابات پارلمانی گذشته بودند بار دیگر بتواند اکثریت پارلمان را به دست گیرد تا از این طریق بتواند به رویای خود برای تبدیل نظام پارلمانی این کشور به نظام ریاست جمهوری جامه عمل بپوشاند، هر چند از آغاز درگیری ها تا کنون عاقلانه عمل کردن رهبران احزاب کرد این کشور و دعوت آنها به آرامش تا به حال مانع از پیشبرد این هدف احتمالی حزب حاکم شده است.

به گزارش شبکه فرانس ۲۴، «صلاح الدین دمیر تاش» از رهبران حزب کردی دموکراتیک خلق ها که در قبال تحرکات سیاسی حزب حاکم علیه احزاب کرد رفتار معقولی داشته است تا اهداف سیاسی حزب حاکم از تشدید درگیری ها را خنثی کند نیز در واکنش به تشدید درگیری ها ضمن هشدار در مورد خطر جنگ داخلی در ترکیه، گفت: این حملات یک مدیر دارد و آن دولت است که به دنبال وقوع جنگ داخلی است. دمیرتاش رژیم اردوغان را به ایجاد فتنه کردی برای اهداف سیاسی متهم کرد.

دمیر تاش با بیان اینکه کردها به دنبال غرق کردن کشور در جنگ نیستند و هیچ وقت از این تصمیم حمایت نکرده اند، افزود: اردوغان و دولت به دنبال اتخاذ چنین فتنه ای هستند و می خواهند به ما بگویند اگر ۴۰۰ کرسی پارلمان را از آن خود نکنیم شما هزینه خواهید داد.

اظهارات دمیر تاش در حالی صورت می گیرد که اردوغان در واکنش به این اظهارات، مقامات حزب دموکراتیک خلق ها را به سخن گفتن به زبان تروریسم متهم کرد.

پربیننده ترین خبرها