اعتراض کردهای عراق به حملات هوایی ترکیه +ویدیو

پنج‌شنبه 19 شهريور 1394 - 21:42

اربیل، العالم ـ شخصیت‌های سیاسی کرد عراق به حملات ارتش ترکیه به مناطق شمال عراق به بهانه هدف قرار دادن مواضع حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) اعتراض کردند.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، بر اثر شلیک گلوله از یک منبع نامشخص در داخل اراضی سوریه، یک سرباز ترک در مرز دو کشور کشته شد. از سوی دیگر حملات ارتش ترکیه به شمال عراق به بهانه هدف قرار دادن مواضع ترکیه به زخمی شدن شماری از شهروندان عراقی ساکن در مناطق مرزی و آوارگی آنها از خانه و کاشانه شان منجر شد.

هواپیماهای ترکیه مناطق کوهستانی شمال عراق به ویژه استان دهوک را که گفته می شود حزب کارگران کردستان ترکیه در آنجا موضع گرفته اند، بمباران کردند و نیروهای زمینی ارتش ترکیه نیز این مناطق را هدف قرار دادند.

در این عملیات دو تیپ از نیروهای ویژه ترکیه با حمایت 50 جنگنده این کشور، با نقض حاکمیت عراق، به مواضع پ.ک.ک حمله کرد.

مسعود عبدالخالق، تحلیلگر سیاسی کرد در گفتگو با شبکه خبری العالم گفت: در سال 1363ش. میان دولت وقت عراق با ترکیه توافقی امضا شد که براساس آن نیروهای طرفین حق دارند تا 20 کیلومتر در اراضی یکدیگر پیشروی کنند. دولت عراق نمی تواند در خاک ترکیه پیشروی کند. ولی ترکیه از این وضعیت سوء استفاده کرده است و بدون توجه به حاکمیت عراق به پیشروی در خاک این کشور مبادرت می کند.

نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) در ارتفاعات صعب العبور مثلث مرزی عراق، ترکیه و ایران و در اطراف برخی از روستاهای کردستان عراق مستقر هستند و حملات اخیر ارتش ترکیه باعث زخمی شدن و آوارگی شماری از شهروندان عراقی شده است.

شیرزاد قاسم عضو ارشد حزب دموکرات کردستان عراق در این باره به خبرنگار العالم گفت: مناطقی که ارتش ترکیه آنها را هدف حملات خود قرار داده است کاملا صعب العبور است و طبیعت این مناطق به گونه ای است که ارتش کشورها در طول دهه ها قادر به کنترل آن نبوده اند.

شوان رهبر، از سران جنبش "جماعت اسلامی" کردستان عراق نیز در این باره در مصاحبه با خبرنگار العالم خاطرنشان کرد، نیروهای پ.ک.ک باید از مناطق مسکونی فاصله بگیرند تا نیروهای ترکیه به این بهانه به مناطق مزبور حمله نکنند و شهروندان عراقی آسیبی نبینند.

صدای بمباران و شلیک توپخانه زبان حال روابط ترکیه با کردها است و این امر از وقوع خشونت های بیشتری در داخل ترکیه و شمال عراق در آینده خبر می دهد. پ.ک.ک با انجام عملیات مختلف علیه ارتش ترکیه باعث کشته و زخمی شدن شمار زیادی از نیروهای این کشور شد. در مقابل ارتش ترکیه مواضع آنان در شمال عراق را هدف حملات هوایی و زمینی خود قرار داد.
FF-10-15:55

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها