تمجید ژنرال عربستانی از نتانیاهو به دستور کیست؟

تمجید ژنرال عربستانی از نتانیاهو به دستور کیست؟
پنج‌شنبه 19 شهريور 1394 - 22:59

تحلیلگر برجسته جهان عرب، با اشاره به تمجید انور ماجد عشقی ژنرال سابق و تحلیلگر استراتژیک عربستانی از نخست وزیر رژیم اشغالگر، سکوت نهادهای رسمی عربستان در این باره را دلیل موافقت و پشتیبانی ریاض از این اقدامات دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالباری عطوان" در یادداشتی در روزنامه رأی الیوم به بررسی مواضع و روابط ژنرال سعودی با صهیونیست ها پرداخته و می نویسد: انور عشقی به نمایندگی از چه کسی موضع گیری می نماید که از نتانیاهو تعریف می کند و شجاعت و قدرت وی را می ستاید؟ آیا سکوت نهادهای رسمی عربستان درباره ارتباطات وی با صهیونیست ها دلیل موافقت ریاض با این اقدامات است؟ چرا این اتفاق در وضعیت کنونی می افتد؟

عطوان در این یادداشت نوشت: ما که به حکم پیگیری تحولات، عربستان و نهادهای تصمیم گیرنده در آن را به خوبی می شناسیم، بر این باور نیستیم که ژنرال انور عشقی بدون چراغ سبز و بلکه دستور دولت عربستان و سران این کشور، با مقامات و کارشناسان اسرائیلی دیدار و مواضعی را مبنی بر تعریف و تمجید از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و توان و واقع بینی وی مطرح می نماید، زیرا موضوع اسرائیل بسیار حساس است. یعنی ما این گونه گمان می کنیم و باب اجتهاد فردی درباره آن، کاملا بسته است و کلید آن، تنها در دست پادشاه و حلقه تنگ اطرافیان وی است.

تحلیلگر مشهور عرب تصریح کرد: دلیل اشاره به این موضوع، حضور انور ماجد عشقی ژنرال بازنشسته در یک شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی و تمجید وی از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم و تأکید مجدد بر دشمن بودن ایران و نقش داشتن آن در ناامنی در جهان عرب و کشورهای خاورمیانه است.

به عقیده عطوان، در صورتی که مصاحبه مذکور، اولین اقدام از این نوع بود شاید می توانستیم بگوییم که اشتباهی روی داده و ممکن است شاهد عذرخواهی وی و دولت عربستان در این باره باشیم. اما این امر اولین بار نیست که اتفاق می افتد. زیرا عشقی بیش از یک بار با "دوری گولد"، مدیرکل وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی و مشاور ارشد بنیامین نتانیاهو دیدار کرده و تصویر آنها در حال دست دادن و لبخند به عکاسان رسانه ها منتشر شده است. این امر باعث می شود چنین نتیجه گیری کنیم که شاید عشقی مسیر رسمی دولت عربستان برای تعامل با اسرائیلی ها و مسئول پرونده روابط ریاض تل آویو است.

عطوان می افزاید: به خوبی می دانیم که عربستان و اسرائیل ایران را دشمن مشترک خودشان می دانند و به شدت با توافق هسته ای ایران با کشورهای 1+5 مخالفت کردند. همچنین می دانیم که برخی افشاگری های رسانه ای از ائتلاف پنهانی مشترک طرفین  برای مقابله با این "دشمن" خبر می دهند. اما ممکن است این لغزش، بر امنیت، ثبات و وحدت ملی عربستان سعودی تأثیر منفی بگذارد. زیرا گمان نمی کنیم جوانان عربستانی که اکثریت آنها به علت دشمنی و تجاوزات مستمر و مکرر رژیم صهیونیستی به مقدسات مسلمانان و نسل کشی فلسطینی ها، با تمام وجود از رژیم تل آویو متتفر و بیزار هستند، بپذیرند که یک مقام عربستانی با جایگاهی در سطح انور ماجد عشقی و با توجه به نزدیکی اش به تصمیم گیرندگان ریاض، به تعریف و تمجید از بنیامین نتانیاهویی بپردازد که حتی ده ها هزار انگلیسی تا لحظه تدوین این تحلیل، در خیابان ها به تظاهرات علیه سفر وی به لندن می پردازند و خواستار محاکمه وی به عنوان جنایتکار جنگی هستند.

به گفته عطوان، سکوت حاکمیت عربستان درباره اظهارات و دیدارهای انور عشقی باعث ایجاد شک و تردید می شود و عدم مخالفت و محکوم نکردن چنین دیدارها و مواضعی نشان دهنده آن است که عشقی "عامل" و کارگزار دولت ریاض است و براساس دستورات آشکار و صریح آن عمل می نماید و به دشواری می توان از این امر، برداشتی جز این داشت. عربستان سعودی در چندین جبهه در حال مقابله با همپیمانان ایران از جمله در یمن به عنوان حیاط خلوت خودش است. اما بر این باور نیستیم که تعامل با صهیونیست ها و تمجید از سران رژیم تل آویو به این رویارویی کمک کند و باعث همراه شدن میلیونها عرب و مسلمان با ریاض شود.

به عقیده عطوان، مقابله عربستان با دیگران نباید از طریق همپیمانی و حتی ارتباط و تماس با اسرائیلی ها انجام گیرد. بلکه برای این امر باید با رژیم صهیونیستی و اشغالگری آن به عنوان دشمن شماره یک امت اسلامی که خاک و مقدسات آن را در اشغال دارد و کودکان و زنان مسلمان را با فسفر سفید و موشک قتل عام می کند و بیش از دو ملیون عرب مسلمان سنی را [در غزه] به محاصره درآورده است، مخالفت شود.

پربیننده ترین خبرها