شرط لیبی برای مقابله با قاچاق انسان به اروپا

شرط لیبی برای مقابله با قاچاق انسان به اروپا
جمعه 20 شهريور 1394 - 09:08

العالم - معاون نخست وزیر لیبی، اعلام کرد کشورش به شرط عدم بازگرداندن مهاجرانی که در دریا رهگیری می شوند، آماده همکاری با اروپایی ها برای انهدام قایقهای قاچاقچیان است.

به گزارش پایگاه خبری العالم عبدالسلام البدری پس از دیدار با دیدیه ریندرز، وزیر امور خارجه بلژیک در بروکسل در کنفرانس مطبوعاتی گفت: "برای مقابله با این بحران انسانی که مایه ننگ همگان شده است همکاری می کنیم."

کابینه البدری که در محافل بین المللی به رسمیت شناخته شده است کنترل غرب کشور و طرابلس را از دست داده است و از چند ماه قبل سرگرم مذاکره با گروههای درگیر برای تشکیل کابینه وحدت ملی زیر نظر سازمان ملل و با حمایت اتحادیه اروپاست.

بروکسل نیز ابراز امیدواری کرده است که تشکیل چنین کابینه ای به ایجاد ثبات در لیبی و توقف موج مهاجرتهای مرگبار از طریق دریای مدیترانه کمک کند.

البدری در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که یکی از راه حلهای موجود برای این معضل، غرق کردن قایق های خالی است.

این در حالی است که اتحادیه اروپا عملیات دریایی بر ضد قاچاقچیان را در نزدیکی سواحل لیبی شروع کرده است ولی از آنجا که چراغ سبزی از سوی سازمان ملل و دولت (لیبی) به دست نیاورده است، نمی تواند قایقهای متعلق به قاچاقچیان را در این مناطق منهدم کند.

البدری در پاسخ با گله مندی گفت: "آنها اعلام کرده اند که مهاجران غیرقانونی را که در عملیات دریایی اتحادیه اروپا دستگیر می شوند به لیبی بازمیگردانند در حالی که این اقدام فایده ای ندارد چون آنها در این صورت دوباره به اروپا برمیگردنند."

وزیر خارجه بلژیک نیز گفت: این مسأله را با دولت لیبی که طبعا مایل به حل مشکلات موجود در موطن مهاجران است در میان خواهد گذاشت و در مورد پذیرش مهاجرانی که در دریا دستگیر می شوند در اروپا، با آن بحث و گفتگو خواهد کرد.

در این کنفرانس البدری خواستار کمک مالی اتحادیه اروپا برای بهبود اوضاع اقتصادی کشورهای مهاجرخیز مخصوصا کشورهای افریقایی جنوب صحرا شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که مقابله با پدیده قاچاق انسان از سواحل لیبی، اولویت دولت آینده لیی خواهد بود.

وی در ادامه گفت: مشکلی که ما اکنون در این خصوص با آن مواجه هستیم، پرداخت رشوه به نیروهای امنیتی است قاچاقچیان پولهای کلانی به نیروهای امنیتی می دهند لذا این نیروها هم با آنها همکاری می کنند.

وی افزود: قاچاق مهاجران از طریق شرکت هواپیمایی لیبی به طور منظم و سازمان یافته انجام می شود. حتی حرکت قایقهای قاچاقیان از بندر زواره در غرب لیبی از زمانبندی خاصی برخوردار است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها