محاصره شهرهای خود گردان ترکیه!

محاصره شهرهای خود گردان ترکیه!
جمعه 20 شهريور 1394 - 11:32

العالم - به دنبال انتشار خبرهایی مبنی بر اعلام خودگردانی تعدادی از شهرها و شهرک های جنوب شرق ترکیه ، منابع خبری از محاصره این مناطق خبر می دهند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، منابع خبری دیروزاعلام کردند که برخی از شهرها و شهرک های جنوب شرق ترکیه اعلام خودگردانی کردند که این امر با واکنش شدید دولت این کشور مواجه شد.

اعلام خودگردانی در شماری از شهرها و شهرک های جنوب شرقی ترکیه و در راس آن شرناف، جزرا، سلوپی و شماری از شهرهای دیاربکر درشرایطی ادامه دارد، که مسئولان این مناطق می گویند در پی جدایی از دولت نیستند و فقط خواهان خودگردانی محلی هستند.

در گزارش شبکه الجزیره در این خصوص آمده است: شهر نصیبین در استان باردین ترکیه از اعلام خودمختاری محلی و مخالفت با پذیرش فرامین دولتی خبر داد. دولت ترکیه شهردار این شهر را به اتهام دعوت به جدایی طلبی و تلاش برای تضعیف یکپارچگی کشور بازداشت کرد، شهرداری این شهر و بیشتر سکنه آن خواهان آن هستند که کردهای منتخب، این شهر را در چارچوب یک راه حل سیاسی اداره کنند.

بر همین اساس،  تا این لحظه 15 شهر و شهرک در مناطق کردنشین جنوب شرقی ترکیه از اعلام خودگردانی محلی خبر دادند و با فرامین دولت برای تعیین نماینده خود مخالفت کردند. دولت ترکیه هر فردی را که در اعلام خودگردانی محلی شرکت کرده بود بازداشت کرد. برخی از مناطق کردنشین ترکیه از تشکیل نیروهای حمایت مردمی خبر دادند و چنین نیروهایی در شهر جزره در استان شرناق تشکیل شده است.

دولت ترکیه واکنش قاطعی به این اقدام کردها داشته است. آنکارا این شهرها را محاصره و ممنوعیت آمد و شد در آن اعلام کرده است. در سایه تدابیر شدید امنیتی و قضایی دولت ترکیه، مناطقی که اعلام خودگردانی کردند با تنش های شدیدی روبرو هستند و درگیری های پراکنده ای در این مناطق میان نیروهای امنیتی و عناصر مسلح حزب کارگران کردستان رخ داده است. برخی از سکنه این مناطق که مخالف اعلام خودگردانی هستند از دولت ترکیه خواسته اند از آنان حمایت کند.

چنگیز کوک معاون شهردار شهر نصیبین مادرین گفت: ما اشتباه نکردیم و بر اساس آیین نامه داخلی حزب خود که همان اداره مردم از طریق مردم است، عمل کردیم. در صورتی که دولت ترکیه چنین مسئله ای را دوست ندارد باید حزب ما را منحل کند.

«رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه گفت: هرگز نمی توان هیچ اداره خودگردانی را به استنثنای جمهوری ترکیه پذیرفت و هر طرفی با آن مخالفت کند بهای بسیار سنگینی را خواهد پرداخت.

«محرم ایلبی» معاون شورای رهبری حزب دموکرات ترکیه گفت: کردها خواهان آزادی خود هستند و از این خواسته چشم پوشی نخواهند کرد. کردها در چند دهه گذشته کشتار و آواره شده اند و حق دارند ساختار خودگردان خود را داشته باشند.

شهر صور یکی از 4 شهر در استان دیاربکر بوده که اعلام خودگردانی کرده است. شهردار آن بازداشت شده است و ساختمان شهرداری در سیطره بازرسان دولتی قرار دارد. شهردار این شهر خواست یک رویای سیاسی را محقق کند ولی با قدرت دولت و قوانین آن برخورد کرد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها