حمله رسانه‌ای مصربه مواضع عربستان درباره سوریه

حمله رسانه‌ای مصربه مواضع عربستان درباره سوریه
دوشنبه 23 شهريور 1394 - 14:58

روزنامه القدس العربی چاپ لندن از نگرانی کشورهای عربی از حمله رسانه ای مصر به مواضع عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس در قبال بحران سوریه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این روزنامه افزود، سفیر یک کشور عربی حاشیه خلیج فارس در ریاض که به نامش اشاره نشده است، گفت قاهره آزاد است که موضعی متفاوت با عربستان درباره بحران سوریه داشته باشد، اما این به معنای آزادی این کشور در حمله به موضع دیگران نیست.

این سفیر افزود: دولت مصر با اتخاذ موضعی خواستار تعامل با بشار اسد است، در حالی که عربستان معتقد است بشار اسد در هیچ روند سیاسی جایی ندارد. این دو موضع متفاوت است اما ریاض یا رسانه های عربستان به موضع مصر حمله نکردند، هر چند که این موضع تعجب آور و برخلاف توافق سیاسی بین دو کشور است. 

بر اساس این گزارش، قاهره این روزها در حال مطرح کردن مواضعی متفاوت با عربستان در خصوص مسائل منطقه است.

این موضوع در خودداری قاهره از اعزام هرگونه نیروی نظامی مصری برای شرکت در جنگ علیه یمن آشکار است، و مصر به مشارکت برخی از واحدهای دریایی اکتفا کرده که حلقه محاصره دریایی یمن را از آغاز جنگ در این کشور تنگ می کند. این در حالی است که در سفر جانشین ولیعهد عربستان به قاهره در اگوست گذشته، بیانیه همکاری راهبردی بین عربستان و مصر امضا شده است.

این موضوع همچنین در تماس های مصر با نظام سوریه مانند سفر علی المملوک مسؤول امنیت ملی سوریه به قاهره و اهمیت و توجه غیر عادی مصر به سفر او و همچنین در سفر هیئت بلندپایه رسانه ای مصر به دمشق، واضح و روشن است.

این سفیر افزود اگر نظام مصر - که عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس از آن حمایت کردند تا در برابر بسیاری از مشکلات امنیتی و اقتصادی روی پاهای خود بایستد - قصد دارد مواضعش مستقل از مواضع عربستان باشد، آزاد است اما امکان ندارد عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس حمله رسانه ای اکثر رسانه های مصری حتی رسانه های رسمی به عربستان و مواضع این کشور را بپذیرند.

روزنامه دولتی الاهرام مصر از سیاست خارجی عربستان در قبال بحران سوریه انتقاد کرده و در مقاله ای به قلم سردبیر خود محمد علام نوشته است در پافشاری عربستان بر کنار رفتن بشار اسد به عنوان شرط راه حل سیاسی، این موضوع نادیده گرفته شده است که بشار اسد از محبوبیت اقشار قابل توجهی از ملت سوریه برخوردار است.

سردبیر روزنامه الاهرام در مقاله جمعه گذشته خود نوشت مواضع مطرح شده برای کناره گیری بشار اسد نامفهوم است، و تعیین شرط کناره گیری بشار اسد به هدف مانع تراشی در مسیر تلاش برای حل بحران سوریه است، این در حالی است که این طرف ها می دانند که ژنو1 شامل این موضوع نمی شود.

روز گذشته روزنامه المصری الیوم کاریکاتوری منتشر کرد. در این کاریکاتور یک عرب از یک طرف کیسه بزرگی از پول به یک فرد مسلح سوری می دهد و از طرف دیگر با دیدن عکس ایلان کودک سوری که در سواحل ترکیه غرق شد، گریه می کند.

منابع سیاسی سعودی معتقدند این حمله رسانه ای تنها به دستور طرف های رسمی صورت می گیرد به ویژه اینکه مدتی است تکرار می شود.

یک دیپلمات عرب در ریاض بر این باور است که شاید مسؤولان در قاهره از لغو سفر پادشاه عربستان به مصر ناراحت شده اند. قرار بود این سفر هفته گذشته انجام شود.

بدون شک علت لغو این سفر، تنها مواضع متفاوت مصر با موضع عربستان در قبال بحران سوریه و تماس های قاهره و دمشق که روس ها از آن حمایت می کنند، نیست بلکه به این علت نیز بود که مصری ها از نقش خود در جنگ ائتلاف عربی در یمن چشم پوشی کردند. این مساله ممکن است طرح عربستان را برای تشکیل و فرماندهی ائتلاف عربی ضد ایران ناکام بگذارد.   

وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس فردا در ریاض تشکیل جلسه خواهند داد. 

پربیننده ترین خبرها