راه حل بشار اسد برای بحران آوارگان و تروریسم

راه حل بشار اسد برای بحران آوارگان و تروریسم
چهارشنبه 25 شهريور 1394 - 10:22

رئیس جمهور سوریه با مطرح کردن راه حلی برای موضوع سرایز شدن آوارگان پناهجو به کشورهای غربی، این کشورها را به حمایت از تروریسم و سوء استفاده تبلیغاتی از موضوع آوارگان متهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "بشار اسد" در جمع خبرنگاران و رسانه‌های روسیه، درباره فرایند سیاسی در کشورش گفت: از آغاز بحران ما روش گفتگو را در پیش گرفتیم، و چندین گفتگو بین سوری‌ها در سوریه، مسکو و ژنو انجام شد.
بشار اسد تنها گام موفقیت آمیز را نشست دوم مسکو دانست و تأکید کرد: این گام نیز جزئی و ناکامل بود و البته این امر طبیعی می باشد زیرا بحران سوریه بسیار بزرگ است و نمی توان طی چند ساعت یا چند روز به راه حل رسید. این حرکتی رو به جلو است و ما منتظر مسکو 3 هستیم.

* تروریسم فقط النصره و داعش نیست
رئیس جمهور سوریه با تأکید بر ضرورت مقابله با تروریسم گفت: باید تروریسم را شکست دهیم و نه فقط داعش، زیرا گروه های تروریستی زیادی وجود دارند و در این بین داعش و النصره فقط از سوی سازمان ملل به عنوان گروه های تروریستی اعلام شدند.

* برخورد دیرهنگام و تبلیغاتی غرب با موضوع آوارگان
وی درباره بحران آوارگان سوریه اظهار داشت: تعامل غرب با موضوع آوارگان بسیار دیر و به صورت تبلیغاتی صورت گرفت. غربی ها از یک سو برای آوارگان دلسوزی می کنند و از طرف دیگر به سوی آنان سلاح خود را نشانه گرفته اند.
بشار اسد با اشاره به متهم کردن دولت سوریه در زمینه آوارگان پناهجو تأکید کرد: این آوارگان به دلیل تروریسم و کشتار از سوریه گریخته اند. وقتی زیرساختها ویران شود، دیگر کالاها و خدمات مورد نیاز اساسی برای زندگی وجود نخواهد داشت، به همین دلیل مردم فرار می کنند تا روزی خود را در نقطه دیگری از دنیا تأمین کنند.
بشار اسد گفت: غرب برای آوارگان می گرید، درحالیکه از همان آغاز بحران، از تروریستها حمایت کرده است.
وی ادامه داد: غرب در آغاز اعلام کرد که در سوریه قیام مسالمت آمیز مردمی روی داده است، سپس آنان را مخالفان میانه رو نامید و اکنون می گوید که در سوریه تروریسم النصره و داعش وجود دارد، ولی این تروریسم به خاطر دولت سوریه و نظام سوریه یا رئیس جمهور این کشور است.

* برای حل بحران آوارگان، غرب از حمایت از ترویسم دست بکشد
بشار اسد خاطرنشان کرد: تازمانی که غربی‌ها به این روش تبلیغاتی خود ادامه دهند، همچنان مجبور به پذیرش آوارگان خواهند بود. بنابراین مسأله پذیرش یا عدم پذیرش آوارگان در اروپا نیست؛ بلکه آنان اگر نگران موضوع آوارگان هستند دست از حمایت از تروریسم بکشند، زیرا به عقیده ما این کار باعث حل بحران آوارگان می شود.

* مشغول جنگی تمام عیار هستیم
بشار اسد گفت: ما در حال مبارزه با تروریسمی هستیم که از سوی قدرتهای خارجی حمایت می شود، به این معنا که ما اکنون مشغول جنگی تمام عیار هستیم.
وی افزود: هر فرد، گروه، حزب و جمعیت ملی گرا که برخاسته از مردم باشد، در وضعیت جنگی باید متحد می شود تا با دشمن بجنگد، و در این وضعیت تفاوتی ندارد که این تروریسم داخلی باشد یا خارجی.
* اهمیت نشست مسکو3
بشار اسد نشست مسکو3 را به این دلیل مهم دانست که زمینه ساز نشست ژنو3 خواهد شد.
وی تأکید کرد: نشست ژنو بی طرف نخواهد بود، درحالیکه نظارت روسیه بر نشستها بی طرفانه و طبق قوانین بین المللی و قوانین شورای امنیت است.
بشار اسد گفت: اگر نشست مسکو 3 به نتیجه نرسد، موفقیت نشست ژنو 3 بسیار دشوار خواهد بود.
* طرح ایران برای حل بحران سوریه
رئیس جمهور سوریه درباره طرح ایران برای حل بحران سوریه اظهار داشت: در حال حاضر ابتکاری ایرانی وجود ندارد، بلکه ایده ها و راهکارهایی برای این طرح وجود دارد که بر پایه مسائلی مانند حاکمیت سوریه، تصمیم گیرنده بودن مردم این کشور و مبارزه با تروریسم استوار است.
بشار اسد تأکید کرد: ایران از سوریه و مردم این کشور حمایت می کند و از نظر اقتصادی، سیاسی و نظامی در کنار دولت سوریه ایستاده است.
بشار اسد خاطرنشان کرد: برخلاف آنچه که رسانه‌های غربی ادعا کردند که ایران ارتش و یا نیروهایی را به سوریه اعزام کرد، منظور من از این کمکها نظامی نیست؛ ایران تجهیزات نظامی می فرستد و تبادل نظر بین کارشناسان نظامی ایرانی و سوریه وجود دارد و این موضوعی است که همیشه وجود داشته است، و طبیعی است که این همکاری در وضعیت جنگی افزایش یابد.
بشار اسد تأکید کرد: حمایت و کمک ایران برای سوریه در این نبرد دشوار، بسیار مهم بود.

* روابط با مصر هیچگاه قطع نشده است
رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه روابط کشورش با مصر حتی در سالهای اخیر قطع نشده است، اظهار داشت: دلیل ادامه این ارتباط حتی در دوران مرسی، این است که ملت مصر آگاه است که در سوریه چه اتفاقی افتاده است و ما در حال نبرد با دشمنی واحد هستیم و این موضوعی است که اکنون برای همه روشن شده است.
بشار اسد ادامه داد: می توانم بگویم که دیدگاه مشترکی بین ما و طرف مصری وجود دارد ولی روابط اکنون فقط در سطح امنیتی است و روابط سیاسی بین دو کشور وجود ندارد.
* طرح ترکیه منطقی نیست
بشار اسد درخصوص طرح ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در مرزهای دو کشور گفت: اینکه بگوییم مرزهای ترکیه خالی از تروریسم باشد به این معنا است که تروریسم اجازه دارد در بقیه مناطق حضور داشته باشد. این حرف پذیرفتنی نیست. باید تروریسم را در همه مناطق نابود کرد . ما از بیش از 3 دهه قبل خواستار ایجاد ائتلافی بین المللی برای مبارزه با تروریسم هستیم.
* غرب از داعش و النصره حمایت می کند
وی افزود: همکاری غرب با جبهه النصره یک واقعیت است و ما امروز همه می دانیم که چه کسی از این گروه حمایت می کند.
بشار اسد تأکید کرد: ترکیه برای دعش سلاح، پول و نیرو می فرستد، و همه می دانند که ترکیه روابطی نزدیک با کشورهای غربی دارد و اردوغان و اوغلو بدون هماهنگی با آمریکا و دیگر کشورهای غربی حتی یک قدم هم نمی توانند بردارند.
بشار اسد اظهار داشت: حضور داعش و جبهه النصره با این توان و نیرو زیر سایه غرب محقق شده است؛ زیرا غرب معتقد است که تروریسم برگه ای است که می تواند آن را در جیب خود بگذارد و هر گاه که بخواهد از آن استفاده کند.
بشار اسد خاطرنشان کرد: غربی ها نمی خواهند داعش را نابود کنند، زیرا اگر بخواهند توانایی این کار را دارند.

بشار اسد درباره ادعای برخی کشورها در مبارزه با تروریسم گفت: عربستان، ترکیه و اردن که ادعا می کنند بخشی از ائتلاف ضد تروریسم در شمال سوریه هستند، از مناطق جنوب و شمال غربی و شمال به صورت کامل از تروریستها حمایت می کنند .. آن هم درست در همان مناطقی که ادعا می کنند در حال مبارزه با تروریسم هستند.

پربیننده ترین خبرها