700 هزار خدمتکار اندونزیایی عربستان را ترک می‌کنند

700 هزار خدمتکار اندونزیایی عربستان را ترک می‌کنند
يکشنبه 29 شهريور 1394 - 14:07

دولت اندونزی با تأکید بر تصمیم خود مبنی بر بازگرداندن تمامی اتباع مقیم این کشور از عربستان، وزارت کار سعودی را در برابر چالشی جدید قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری العالم، اختلاف پرجمعیت ترین کشور اسلامی با دولت ریاض در زمینه اعزام نیروی کار به عربستان بالا گرفته و به نظر می رسد بحران خدمتکاران خانگی در عربستان در حال تشدید است. این موضوع وزارت کار عربستان را که با اتهام شکست در مسألۀ وارد کردن خدمتکاران خارجی مواجه است، در مقابل چالشی خطرناک قرار می دهد.

به نوشته روزنامه سعودی الحیات، با وجود امیدواری هایی که سفر هفته گذشته جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی به عربستان به دنبال داشت، منابع مطلع در دولت اندونزی گفتند که طرح توقف اعزام خدمتکار به عربستان، "نهایی و بدون بازگشت" است. منابع مذکور حتی از اینهم فراتر رفته و از تصمیم دولت برای بازگرداندن خدمتکاران خانگی و راننده ها به اندونزی به طور نهایی، ظرف حداکثر 15 ماه، پرده برداشتند.

گفتنی است در حال حاضر بیش از 700 هزار کارگر اندونزیایی در عربستان مشغول به کار هستند که اکثر آنها را زنان تشکیل می دهند. سفارت جاکارتا در ریاض، هر روز حدود ده شکایت از اتباع خود درباره اختلاف بر سر دستمزد و تقاضا برای بازگشت به اندونزی دریافت می کند.

به نوشته الحیات، این منابع تاکید کردند که "تصمیم دولت اندونزی برای جلوگیری از اعزام خدمتکار و کارگر خانگی به 21 کشور، غیر قابل بازگشت و نهایی است. کشورهای عربستان، کویت، قطر، بحرین، عمان، اردن، امارات، لبنان و مصر در این فهرست قرار دارند." به گفته این منابع، دولت اندونزی، در حال تدوین برنامه و راهکارهایی برا بازگرداندن تمام کارگران اندونزیایی مقیم خاورمیانه است. این منابع افزودند: "قرار است با شروع سال 2017، اجرای طرح بازگرداندن کارگران و خدمتکاران خانگی به اندونزی آغاز شود."

این منابع گفتند: "به احتمال قوی قرارداد آنها تا سال آینده تمدید می شود. طبق تحقیقات دولت اندونزی با اجرایی شدن طرح دولت، این سال آخرین سال کاری آنها خواهد بود." آنها خاطرنشان کردند که علت اجرای طرح یادشده و جلوگیری از اعزام کارگر به 21 کشور، عدم وجود اصول و معیارهای مشخصِ ساماندهی کار برای کارگران خانگی در این کشورها، به ویژه در زمینه حقوق مادی و معنوی است.

شایان ذکر است که بحران ورود کارگر از اندونزی در سال 2011 با خودداری وزارت کار عربستان از صدور ویزا برای کارگران خانگی از اندونزی شد. علت این تصمیم این بود که اندونزی شروط بیشتری را برای صدور کارگر وضع کرد که با سنتها و عادات جامعه عربستان در تضاد بود. این بحران همچنان ادامه یافته و تمام مذاکرات و گفتگوهای صورت گرفته در طی سالهای گذشته درباره آن با شکست مواجه شده است.
 

پربیننده ترین خبرها