مسقط دراقدامی بی سابقه انجام داد:

احضار سفیر عربستان در عمان

احضار سفیر عربستان در عمان
دوشنبه 30 شهريور 1394 - 17:09

العالم - به نوشته روزنامه 'رای الیوم' احضار سفیر عربستان از سوی سلطان نشین عمان در اعتراض به بمباران منزل سفیر این کشور در صنعاء توسط جنگنده - بمب افکن های ائتلاف عربی، اقدامی بی سابقه در شورای همکاری خلیج فارس بشمار می رود که هر دو کشور عضو آن هستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رای الیوم می نویسد، دولت عربستان از طریق کانال های سیاسی رسمی واکنشی به این موضوع (احضار سفیر خود در عمان) نشان نداده است بلکه آن را به سخنگوی نیروهای ائتلاف حمله به یمن سپرده که گفت این اقدام در عرف دیپلماتیک به ویژه در شورای همکاری خلیج فارس اقدامی غیر معمول است، زیرا تاکنون روال بر این بوده که این مسائل به دور از رسانه ها و در خفا پیگیری و حل شود اما چرا این بار این اتفاق رخ نداد؟.

روابط بین عربستان و عمان در سال های اخیر به تیره گی گراییده و اغراق نیست اگر بگوییم که در یک بحران خاموش بسر می برد، که پس از اعتراض یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان از تبدیل شورای همکاری به 'اتحادیه' در دو سال پیش این بحران علنی شد و زمانی که مسقط میزبانی مذاکرات محرمانه هسته ای ایران و آمریکا را بر عهده گرفت رو به وخامت گذاشت و هنگامی که عمان بی طرفی در بحران یمن را برگزید به اوج خود رسید.

عربستان با نفی حمله هوایی به منزل دیپلمات عمانی و اینکه هدف وزارت کشور یمن بود، نمک بر زخم های عمان پاشید حتی فراتر از این امر ادعا کرد که ممکن است موشک پرتاب شده از سوی حوثی ها باشد؛ درخواست عربستان برای تحقیق در این موضوع در واقع شانه خالی کردن از مسئولیت این امر است و سئوال مهمی مطرح می شود و آن اینکه چرا موشک های حوثی ها به مقر اقامت سفرای آمریکا فرانسه، عربستان و قطر و یا امارات اصابت نکرده و فقط منزل سفیر عمان را هدف قرار داده است؟.

بمباران های هوایی عربستان در یمن در حال دادن نتایج معکوس است و نگرانی کشورها و سازمانهای بین المللی حقوق بشرغربی و عربی را به دلیل کشتار غیر نظامیان برانگیخته است، زیرا پس از شش ماه از آغاز آن به صورت تصادفی انجام می شود و موجب مرگ شمار زیادی از غیر نظامیان شده است.

دخالت نظامی عربستان در یمن نمی تواند موجب پیروزی این کشور در یمن شود و در مقابل موجب تضعیف شورای همکاری و تقسیم آن خواهد شد مگر اینکه از طریق راه حلهای سیاسی بحران یمن مهار گردد، اما این امر چگونه روی خواهد داد، وقتی که منزل سفیر یک کشور بی طرف که خود میزبان مذاکرات بین طرفهای درگیر در یمن است بمباران می شود؟

با آغاز عملیات سعودی و متحدانش بر علیه جنبش مردمی انصارالله یمن نگاه ها همه به عمان دوخته شده تا این کشور به عنوان میانجی برای حل بحران یمن وارد میدان شود. به ویژه اینکه این کشور در ائتلاف عربی ضد یمن مشارکت نکرد و از سوی دیگر عمان سابقه طولانی در میانجی گری در پرونده های مختلف منطقه ای دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها