حل بحران سوریه با حفظ بشار اسد

حل بحران سوریه با حفظ بشار اسد
چهارشنبه 1 مهر 1394 - 18:57

روزنامه الاهرام در سرمقاله روز دوشنبه خود می‌نویسد: نهادهای دولتی در امریکا این روزها صحبت از راه حل سیاسی بر اساس توافق ژنو می‌کنند و می‌گویند الآن وقت صحبت بر سر وضعیت و سرنوشت اسد نیست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از دیپلماسی ایرانی : هر روز که می گذرد حقانیت مصر در اتخاذ مواضعی مغایر با دیگر کشورهای عربی در قبال سوریه بیشتر می شود. مصر همیشه بر محوریت راه حل سیاسی که در آن حق هیچ طرف سیاسی نادیده گرفته نشود، تاکید داشته است. در عین حال مصر همواره تاکید داشته است که این راه حل سیاسی باید تضمین کننده وحدت و تمامیت ارضی سوریه و نهادهای دولتی در راس آنها ارتش ملی سوریه نیز باشد. مصر همچنین همواره بر حمایت همه جانبه از ارتش سوریه برای این که بتواند وجب به وجب خاک خود را از گروه های تروریستی، در راس آنها داعش پس بگیرد، تاکید داشته است.


در روزهای اخیر مشاهده شد که ایالات متحده امریکا نیز تغییر موضع داده و به نوعی طرف راه حل سیاسی شبیه همان چیزی که مصر همواره بر آن تاکید می کرده را گرفته است. واشنگتن که روزی بر لزوم کنار رفتن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت قبل از یافتن هر گونه راه حلی برای بحران سوریه تاکید داشت و از مخالفان سوری حمایت می کرد تا بر کشورشان مسلط شوند و بشار اسد را به هر قیمتی سرنگون کنند اکنون تغییر رویه داده است و صحبت از مقدم بودن مبارزه با داعش بر کنار رفتن اسد از قدرت می کند.
 

نهادهای دولتی در امریکا این روزها صحبت از راه حل سیاسی بر اساس توافق ژنو می کنند و می گویند الآن وقت صحبت بر سر وضعیت و سرنوشت اسد نیست و می توان این موضوع را به عقب انداخت و بعدا درباره آن صحبت کرد.


همچنین نوعی مذاکره میان دو طرف امریکایی و روسی بر سر اوضاع سوریه آغاز شده است. به ویژه بعد از آن که مسکو حمایت نظامی و سیاسی خود را از اسد بیشتر کرد تا راه حلی برای بحران سوریه یافت شود. اتفاقی تازه و بسیار مهم که بعد از آن که خبرهایی درباره طرح ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه منتشر شد که او می خواهد طرحی جدید را برای حل بحران سوریه به سازمان ملل بدهد، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. پوتین گفته است که در طرح خود تصمیم دارد پیمانی منطقه ای – بین المللی برای رویارویی با تروریسم که شامل حکومت سوریه نیز بشود، تشکیل دهد.
اوضاع تاسف بار سوریه بیش از این تحمل سهل انگاری و بی مسئولیتی ندارد. تنها کسی که از این وضعیت بهره می برد گروه های تروریستی و داعش و شبکه های تروریستی مشابه آن است که دامنه نفوذ خود را در سوریه و عراق گسترده اند و روز به روز نیروهای مسلح بیشتری را از اروپا و دیگر کشورها جذب می کنند و تلاش می کنند تروریسم را به کل منطقه و جهان گسیل بدارند.


تنها راه حل بحران سوریه راه حل سیاسی است و این که اجازه داده شود ملت سوریه خود آزادانه سرنوشت خود را تعیین کند و خود تصمیم بگیرد چه کسی بر آن حکومت کند، دیگر دخالت های خارجی در امور داخلی سوریه کافی است، دخالت های آنها تنها باعث شعله ورتر شدن بحران سوریه شده است. همین دخالت ها بود که سبب شد تحولات سوریه به وضعیت فعلی اش برسد. اگر این دخالت ها نبود چه بسا بسیاری از مشکلات فعلی به وجود نمی آمدند و سوریه این روزهای تیره و تار را نمی دید.
 

پربیننده ترین خبرها