روزنامه روسی:

"ایران و روسیه دربارۀ اسد توافق کامل دارند"

چهارشنبه 1 مهر 1394 - 20:40

یک روزنامه روسی در مقاله ای با عنوان "توافق روسیه و ایران برای تحویل ندادن اسد" نوشت: روسیه کاخ سفید را به تغییر دادن استراتژی خود در قبال سوریه مجبور کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در یادداشت روزنامه روسی " نزاوسمایا گازتا" آمده است:

مسکو در روزهای اخیر میزبان نماینده ویژه ایران و معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه جمهوری اسلامی بود که با معاون وزیر خارجه روسیه دیدار و گفتگو کرد. میخائیل بوگدانوف و حسین امیر عبداللهیان به این نتیجه رسیدند که مذاکرات داخلی سوریه باید بدون مداخله کشورهای خارجی در سایه احترام به حاکمیت سوریه برگزار شود.

به نوشته این روزنامه، روشهای جدید روسیه در خاورمیانه مشکلات جدیدی را برای واشنگتن به وجود آورده و کاخ سفید را به تغییر دادن استراتژی خود مجبور کرده است.

عبداللهیان روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی خود از استقبال تهران از پیشنهاد ولادیمیر پوتین مبنی بر تشکیل جبهه مشترکی برای مبارزه با تروریسم اشاره کرد. وی هم چنین از اقدام جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران مبنی بر طرح دیدگاه های جدید سیاسی برای صلح در دیدار با اسد خبر داد.

روزنامه روسی افزود: اسد نیز پیشنهادهای مورد توجهی برای صلح مطرح کرده است. عبداللهیان هم چنین تاکید کرد هرگونه راهکار مسالمت آمیز سوریه باید با توجه به مشارکت بشار اسد باشد که این مساله با موضع مسکو که هیچ علاقه ای به تحویل دادن اسد ندارد، کاملا هماهنگ است.

"فواز جرجیس" استاد روابط بین الملل دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن در این باره می گوید: اسد، تضمینی برای باقی ماندن حزب الله در لبنان است.

در آمریکا نیز دیدار بوگدانوف وعبداللهیان با عنوان "هماهنگی روسیه و ایران و حمایت مسکو از دمشق برای مبارزه علیه داعش"؛ موضوع یادداشتی در آخرین شماره روزنامه وال استریت ژورنال بود.

به نوشته این روزنامه انتقال 20 جنگنده و هواپیمای بدون سرنشین به لاذقیه، پایگاه هواداران اسد، مشکلات جدیدی برای واشنگتن ایجاد کرده است.

این روزنامه آمریکایی مدعی شد؛ مذاکرات اخیر بیانگرسوءاستفاده روسیه از بحران سوریه برای تقویت موضع خود در خاورمیانه است.

در همین اثنا مساله انتقال هفتاد جنگجو که در پادگانی ترکیه در چارچوب برنامه آمریکایی " آموزش و مسلح شدن " آموزش دیده بودند، فاش شد. به نوشته روزنامه واشنگتن پست، این نیروهای مخالف سوری جدید برای آموزش، آماده سازی و تجهیز شورشیان سوری به صفوف مبارزان مخالف میانه رو ملحق خواهند شد.

پیشتر آمریکا، 60 نیروی مسلح مخالف را برای جنگ با تروریست های جبهه النصره اعزام کرد که شکست خوردند و شماری از آنان کشته شدند و افراد باقیمانده نیز فرار کردند.

این اقدامات واشنگتن با منافع دیگر کشورها در تضاد است، زیرا افزون بر برخی درگیری های عراق و آمریکا، ترکیه از حمایت آمریکا از کردها ناراضی است.

واشنگتن نیز بغداد را به عدم فعالیت برای جنگ با تروریستها در شمال این کشور متهم کرد، نظامیان عراقی نیز اعلام کردند که کاملا مشخص است، حمایت هوایی آمریکا به تنهایی کافی نیست.

پربیننده ترین خبرها