عربستان تلویزیون 24 ساعته فارسی راه‌اندازی کرد

عربستان تلویزیون 24 ساعته فارسی راه‌اندازی کرد
پنج‌شنبه 2 مهر 1394 - 09:06

در کنار پایگاه‌های اینترنتی متعدد فارسی زبان که مستقیما زیر نظر سعودی‌ها اداره می‌شود، پخش برنامه‌های شبکه رادیویی و تلویزیونی فارسی زبان عربستان نیز آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شبکه های رادیو و تلویزیون فارسی زبان عربستان، موسوم به "شبکه حج 1436" روز چهارشنبه با حضور وزیر فرهنگ این کشور آغاز به کار کرد.

وزیر فرهنگ عربستان در مراسم آغاز به کار این شبکه های رادیویی و تلویزیونی ابتدا مدعی شد که "این دو شبکه صرفا برای پوشش اخبار مربوط به مناسک و مراسم حج و وضعیت حجاج در مکه و مدینه فعالیت می کند"؛ اما در ادامه افزود: در کنار این قبیل اخبار، برنامه های مستند درباره خدمات دولت و ملت عربستان به حجاج و عمره گزاران نیز پخش می شود.

بدین ترتیب با توجه به ادعای وزیر فرهنگ سعودی، پخش برنامه های این شبکه ها در خارج از زمان موسم حج، موضوعیتی ندارد؛ هرچند با توجه به امکانات پیش بینی شده و تعداد کارکنان این شبکه ها، بعید به نظر می رسد که تنها با هدف پوشش اخبار حج راه اندازی شده باشد

به گفته وی، برنامه های شبکه تلویزیونی فارسی از طریق چهار ماهواره برای 130 میلیون فارس‌زبان در جهان پخش می شود و رادیوی فارسی زبان هم بر روی موج اف ام در مکه و مدینه؛ و بر روی موج کوتاه در جهان پخش خواهد شد.

به گفته طریفی، شبکه فارسی زبان عربستان به طور 24 ساعته از مکه مکرمه پخش می شود و کادر رسانه ای و تولیدی آن بیش از 80 نفر هستند.

گفتنی است، دولت عربستان سعودی که به بهانه "ممنوعیت تبلیغات"، از ورود بیش از یک نسخه کتاب، کاغذ یا بروشور (حتی در خصوص اعمال و مناسک حج) به عربستان جلوگیری می کند؛ در اقدامی متناقض، از همان مبادی ورودی فرودگاه جده، حجاج را با سیلی از کتاب ها و بروشورهای تبلیغاتی به زبان فارسی و دیگر زبان ها مربوط به فرقۀ انحرافی وهابیت مورد هجوم قرار می دهد و تکفیر و تفرقه و خشوننت را در میان مسلمانان ترویج می کند و اکنون با راه اندازی شبکه های فارسی زبان رادیویی و تلویزیونی، سعی در ادامه و گسترش این شیوۀ ضد انسانی دارد.

پربیننده ترین خبرها