گاردین: فاجعه منا صلاحیت سعودیها را زیر سوال برد

گاردین: فاجعه منا صلاحیت سعودیها را زیر سوال برد
جمعه 3 مهر 1394 - 11:38

روزنامه انگلیسی گاردین نوشت که فاجعه دیروز در منا سوالاتی جدی را درباره سازماندهی حج و سلامت حجاج و میزان صلاحیت مقامات سعودی در تضمین آن مطرح کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه گاردین با ابراز شک و تردید نسبت به رویدادهای حج تمتع امسال نوشت: آنچه در مکه روی داد پرسش های جدی را درباره سازماندهی و سلامت و ایمنی حجاج و میزان صلاحیت مقامات سعودی برای تضمین آن مطرح می کند.

این روزنامه با اشاره به حضور سالانه دو میلیون زائر بیت الله الحرام برای ادای مناسک حج در مکه و اینکه دور از ذهن نیست که ازدحام و شلوغی بیش از حد خود یکی از دلایل فاجعه روز گذشته در منا باشد، افزود: تاثیر این حادثه دوچندان بود زیرا با حادثه چند روز پیش سقوط جرثقیل غول پیکر در حرم مکی همزمان شد.

به گفته گاردین، ازدحام بیش از حد، تشدید ساخت و ساز، ضعف سازماندهی و پاسخ به شرایط اضطراری، همه و همه موجب شد که حادثه روز گذشته روی دهد.

روزنامه گارین به نقل از "ایان ریدر" دانشمند دین شناس نوشت: "حج از مناسک قدیمی است و در گذشته بسیاری از حجاج به علت بیماری ها، پیمودن مسیر طولانی و خستگی و یا راهزنان جان خود را از دست می دهند و همچنان نیز در حال حاضر جان حجاج به دلایل دیگر تهدید می شود.

در فاجعه روز گذشته در منا، یکهزار و سیصد نفر از حجاج کشته و بیش از 2000 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

رسانه های سعودی پیشتر شمار قربانیان را 717 و شمار زخمی ها را 805 نفر اعلام کرده بودند.

131 نفر از حجاج ایرانی نیز در این فاجعه جان باخته و 60 نفر دیگر از آنها زخمی شده اند.

تعدادی از حجاج ایرانی از جمله غضنفر رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان نیز همچنان مفقود هستند.

پربیننده ترین خبرها