شاهزاده سعودی: آل سعود بزودی سقوط می‌کند مگرسلمان برود

شاهزاده سعودی: آل سعود بزودی سقوط می‌کند مگرسلمان برود
جمعه 3 مهر 1394 - 21:03

یکی از اعضای ارشد خاندان سلطنتی نامه‌ای را بین دیگر شاهزادگان این خاندان توزیع کرده که هشدار داده اگر پادشاه عربستان و ساختار کنونی این کشور تغییر نکند، عربستان و خاندان سعود احتمالاً سقوط خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از  فارس، پایگاه «میدل‌ایست‌‌آی» در یک گزارش اختصاصی فاش کرد که یکی از اعضای ارشد خاندان سلطنتی عربستان سعودی نامه‌ای را توزیع کرده که در آن ابراز نگرانی کرده که احتمالاً خاندان سلطنتی آل سعود سقوط خواهد کرد مگر آنکه هرچه سریعتر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان جایگزین شود و موقعیت جایگاه معاون ولیعهد نیز کنار گذاشته شود.

طبق این گزارش، در 4 سپتامبر، یکی از نوه‌های «عبدالعزیز بن سعود» پادشاه پیشین عربستان یک نامه چهار صفحه‌ای نوشت و در آن از خاندان سلطنتی خواست تا یک نشست اضطراری برگزار کنند تا به نگرانی‌ها درباره احتمال سقوط خاندان سعود رسیدگی شود.

در این نامه آمده است: «ما به سقوط دولت و از دست دادن قدرت نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم. ما از تمامی پسران ملک عبدالعزیز از بزرگترین آنها که شاهزاده بندر است گرفته تا کوچک‌ترین آنها که شاهزاده مقرن است می‌خواهیم تا فراخوان یک نشست فوری با تمامی خاندان (آل سعود) را برای بحث درباره وضعیت کنونی را صادر کند و هر اقدام لازم را برای نجات کشور صورت دهد».

پایگاه «میدل ایست آی» با نویسنده این نامه گفت‌وگو داشته است و این نویسنده تأکید کرده که نوه عبدالعزیز است اما از پایگاه اینترنتی خواسته که نامی از او منتشر نشود.

در پایان نامه نوشته شده است: «نسل ملک عبدالعزیز از خاندان سعود».

نویسنده این نامه می‌گوید، این سند با احتیاط کامل در بین شاهزادگان سعودی توزیع شده است و از ابزار امن ارتباط موبایلی استفاده شده زیرا اعضای خاندان سلطنتی توسط آنهایی که در رأس قدرت قرار دارند، تحت نظارت هستند.

طبق این گزارش، ملک عبدالعزیز بن سعود کشور مدرن عربستان سعودی را در سال 1932 تأسیس کرد و بعد از مرگ وی در سال 1953، کشور عربستان توسط پسران وی اداره شد اما احتمالاً بعد از پایان حکومت ملک سلمان، پادشاه کنونی عربستان، چنین رویه‌ای تغییر می‌کند زیرا وارث تاج و تخت شاهزاده محمد بن نایف در واقع نوه عبدالعزیز است.

این تغییر نسل در عربستان سعودی، علیرغم آنکه هنوز 13 نفر از پسران عبدالعزیز هنوز زنده هستند، احتمالاً منبع بسیاری از بحث‌ها در بین خاندان سلطنتی بوده است و همین مسئله موجب شده که یکی از شاهزادگان سعودی چنین نامه‌ای را بنویسد.

«کریستین کخ» مدیر مرکز تحقیقاتی خلیج‌ (فارس) که توسط عربستان سعودی تأمین بودجه می‌شود می‌گوید: جدیدترین تحول مهم در عربستان سعودی در واقع انتقال قدرت درون خاندان آل سعود از پسران عبدالعزیز به نوه‌های وی بوده است. جای شگفت نیست که بحبوحه این تغییرات، بحث‌هایی در خاندان سلطنتی درباره سمت و سوی آتی این خاندان صورت می‌گیرد».

میدل ایست آی گزارش کرد که نامه فوق تا حدودی نمایانگر درگیری نسلی در بین خاندان آل سعود است و این درگیری بعد از آن صورت گرفته است که جناح‌های قدرتمند خاندان آل سعود بعد از مرگ ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان در ماه ژوئیه برای رسیدن به قدرت و برتری با یکدیگر به نزاع پرداختند.

بازی با حاصل جمع صفر سیاست‌های عربستان اینگونه قابل توصیف است که سلمان، افرادی که پیشتر در دولت فعالیت می‌کردند را با افراد خود جایگزین کرد و یکی از تغییرات مهمی که در دولت وی صورت گرفت، برکناری «خالد تویجری» رئیس دیوان پادشاهی عربستان و جایگزین کردن وی با «محمد بن سلمان» پسر بی تجربه 30 ساله پادشاه کنونی عربستان بود.

در نامه‌ای که در بالا به آن اشاره شد، آمده که مشکلات درست 10 سال پیش در دوران پادشاهی ملک عبدالله آغاز شد. در این نامه بر لزوم بازگشت اعضای قدیمی‌تر سلسله آل سعود تأکید شده بود و از تصمیمات نظامی «بدون حساب و کتاب» عربستان در یمن، سوریه و عراق انتقاد شده بود و تأکید شده بود که این گزینه‌ها «اعتماد مردم ما را تضعیف کرده است و مردم دیگر را علیه ما تحریک کرده است».

طبق این گزارش، یکسری تغییرات شدید در سیاست خارجی عربستان از زمانیکه سلمان قدرت را در اختیار گرفته رخ داده است. در دوران پادشاهی وی، ریاض در واقع اخوان المسلمین و دیگر شاخه‌های آن را دشمن شماره یک در منطقه می‌داند.

این گزارش می‌افزاید در دوران سلمان، مقابله با نفوذ ایران نیز به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی سیاست عربستان تبدیل شده است و وزیر دفاع وی در ماه مارس یک ائتلاف منطقه‌ای علیه انصارالله در یمن به راه انداخت.

میدل ایست آی ادامه داد، جنگ در یمن موفقیت چشمگیری برای عربستان نداشت و دهها نفر از نظامیان عربستان در حملات هوایی ائتلاف عربستان در یمن کشته شدند.

در نامه سلطنتی که توسط نوه عبدالعزیز نوشته شده همچنین به چالش‌های مالی که خاندان سعود با آن مواجه هستند اشاره شده است و به افت قیمت نفت که در 12 ماه گذشته از هر بشکه 120 دلار به کمتر از هر بشکه 50 دلار رسیده است. تأثیر این کاهش قیمت نفت بر عربستان که 90 درصد درآمد این کشور را تأمین می‌کند، شدید است.

طبق این گزارش، میزان مشکلات نظامی و مالی عربستان موجب شده است که نوه بنیان‌گذار این کشور در نامه‌ای گوشزد کند که حفظ آینده آل سعود بعنوان حاکمان نیازمند ایجاد تغییراتی در دایره حکومتی خاندان آل سعود است.

در این نامه نوشته شده است: «ما قادر نیستیم مانع کاهش پول، بی‌تجربگی سیاسی و خطرات نظامی شویم مگر اینکه روش‌های تصمیم‌گیری را تغییر دهیم؛ حتی اگر این به مفهوم آن باشد که خود پادشاه نیز تغییر کند.»

یکی از مخالفان سعودی در لندن به میدل ایست آی گفت که این نامه نشان می‌دهد که خاندان آل سعود به جدی بودن مصائب پیش روی عربستان پی برده‌اند.

در این نامه توصیه شده بود راه‌حل تقویت جایگاه آل سعود در واقع بازگشت به قدرت اعضای قدیمی‌تر این خاندان است که در دوران سلمان کنار گذاشته شدند.

یک منبع سعودی که خواست نامش فاش نشود درباره این نامه گفت: «داستان واقعی پشت پرده این نامه این است که نامه در واقع آماده‌سازی برای به قدرت رسیدن احمد بن عبدالعزیز برادر ملک سلمان است».

شاهزاده احمد 73 ساله در واقع جوان‌ترین عضو از برادران قدرتمند سدیری، ائتلاف هفت پسر عبدالعزیز که از «حصه بن احمد آل سدیری»، است. او از سال 1975 به مدت تقریباً 30 سال بعنوان معاون وزیر کشور عربستان فعالیت کرده است.

در سال 2012، احمد وزیر کشور عربستان شد و حدود پنج ماه بعد از سمت خود برکنار شد و «محمد بن نایف» که ولیعهد عربستان نیز است، جایگزین او شد. در سال 2014، وقتی عبدالله برادر خود به نام مقرن را بعنوان ولیعهد معرفی کرد، احمد شانس اینکه روزی پادشاه عربستان شود را از دست داد.

نوه عبدالعزیز در نامه خود تصریح کرد که از ایده ترفیع رتبه اعضای خاندان سلطنتی بر اساس شایسته‌سالاری حمایت می‌کند و این مسئله از طریق جمع‌آوری امضا از شاهزادگان برای اجرای تغییرات به نحو احسنت حاصل می‌شود.

در این نامه همچنین آورده شده بود که وظیفه شاهزادگانی چون احمد بن عبدالعزیز است که «نظرات را جمع‌آوری کند و رتبه‌های خاندان سلطنتی را گردآوری کند. آنها باید ملک سلمان ناتوان، محمد بن نایف ولیعهد بیهوده و عجیب و غریب و محمد بن سلمان معاون دزد فاسد ولیعهد که برای کشور عربستان مخرب هستند را منزوی کنند و به این شکل، بزرگترین و  به این شکل، وارسته‌ترین فرد کنترل امور عربستان و مردم این کشور را برعهده می‌گیرد».

این نامه می‌افزاید: «ما همچنین خواستار سرمایه‌گذاری بر یک پادشاه و یک ولیعهد جدید و هرکسی هستیم تا دفتر عجیب و غریب معاون ولیعهد را منسوخ کند».

برخی منابع می‌گویند که یکسری گمان‌ها در بین اعضای خاندان آل سعود وجود دارد مبنی بر اینکه وقتی مراسم امسال حج در تاریخ 26 سپتامبر (4 مهرماه) به پایان برسد، معاون ولیعهد تلاش کند تا خود را وارث تخت و تاج پادشاهی کند.

این منبع اینگونه می‌گوید: «برخی اعضای خاندان سلطنتی معتقدند وقتی حج به پایان برسد، محمد بن سلمان، بن نایف را به دستور پدرش از سمت ولیعهدی عربستان عزل کند و خود را بعنوان ولیعهد این کشور منصوب کند».

طبق این گزارش، این عقیده که محمد احتمالاً در حال توطئه کردن برای اینکه پادشاه بعدی عربستان شود موجب شده است که نوه عبدالعزیز از اعضای خاندان سلطنتی بخواهد یک نشست فوری برای بررسی این مسئله برگزار کنند.
 

پربیننده ترین خبرها