سید حسن نصرالله :

فجایع مکه نشان از خلل مدیریتی است

فجایع مکه نشان از خلل مدیریتی است
جمعه 3 مهر 1394 - 21:31

العالم - دبیرکل حزب الله لبنان گفت که رویدادهای مکرر در مراسم حج نشان دهنده وجود خلل در مدیریت این کنگره عظیم جهان اسلام است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، سید حسن نصرالله جمعه شب در گفت و گو با شبکه خبری المنار تاکید کرد: باید نمایندگان کشورهایی که حاجیان آنان در حادثه منا قربانی شده اند وارد کمیته تحقیق شوند.

وی بیان کرد: عربستان می تواند مدیریت حج را به عهده داشته باشد اما دیگران باید امکان نظارت بر آن را داشته باشند. 

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد : اجازه ندادن عربستان به مشارکت دیگران در مدیریت حج غیر قابل توجیه است. 

مقصر دانستن حاجیان پاک کردن صورت مسئله است

دبیرکل حزب الله لبنان گفت با كمال تاسف تحولات و حوادث منطقه سالهاست كه اجازه شادي در اين ايام را نمي دهد و امسال هم فاجعه منا باعث غم و اندوه شد. من به همه و مخصوصا خانواده شهدا و مجروحان اين عيد را تبريك مي گويم و نيز به مجاهدان و مدافعان لبنان و منطقه كه براي مقابله با طرح هاي توطئه آميز مي كوشند هم تبريك مي گويم.

وي افزود: اين حادثه براي هر انساني سخت است و براي مسلمانان به دليل رابطه ديني و اين كه در سرزمين مقدس وحي بوده اند سخت تر است مخصوصا كه تعداد قربانيان و مجروحان و مفقودان زياد است.

مسئولیت حادثه منا با دولت عربستان است

نصرالله گفت اين حادثه بسيار بزرگ است اما حادثه اتفاق مي افتد و نسبت دادن آن به مسايل سياسي فقط باعث آزار حجاج و خانواده هايشان خواهد شد. و به دور از درگيري هاي سياسي جاري در منطقه مسووليت اين حادثه با دولت عربستان است زيرا مسووليت تنظيم حج را به عهده دارد و مقصر جلوه دادن حاجيان هم پاك كردن صورت مساله براي آل سعود است.

دبيركل حزب الله لبنان در ادامه گفت بايد درباره اين حادثه تحقيق شود و ما از نمايندگان كشورهايي كه بيشترين قرباني را در اين حادثه داشته اند مي خواهيم در كميته تحقيق شركت كنند تا از واقعي بودن نتايج آن مطمئن شوند.

من گمان مي كنم كه اين مساله بايد در سازمان همکاری اسلامي بررسي شود و دو طرح پيش رو خواهد بود: طرحي براي اداره موسم حج و طرحي براي تشكيل هيات نظارت متشكل از نمايندگان كشورهايي كه تعداد زيادي حاجي دارند.
وي افزود: اصرار دولت عربستان براي جلوگيري از مشاركت كشورهاي اسلامي در اداره موسم حج ديگر منطقي نيست.

حزب الله در تحولات منطقه ای موثر است

سيد حسن نصرالله در بخش دیگری از گفت و گوبا اشاره به تحولات لبنان تاكيد كرد كه: ما يك حزب لبناني هستيم كه به دليل روابط و هم پيمان هايي كه داريم در تحولات منطقه اي موثر هستيم و اگر كسي مي خواهد ما را بيش از اين جلوه دهد به خودش مربوط است.

وي افزود: 5 سال جنگ عليه سوريه با هدف سرنگوني دولت دمشق كه با مقاومت مردم سوريه مواجه شد و در كنار آن پايداري دوستان سوريه و جا نزدن آنها علي رغم همه فشارها باعث شد كه ما امروز به اين جايي كه هستيم برسيم.

آمریکا و ائتلاف بین الملل علیه داعش شکست خورده است

نصرالله در ادامه گفت: امروز شاهد شكست راهبرد آمريكا و ائتلاف بين المللي عليه داعش هستيم. و امروز مي خواهم يك بار ديگر درباره مساله پناهندگان با اروپايي ها كه ادعاي توجه به حقوق بشر دارند صحبت كنم. چاره كار يا توقف جنگ در سوريه است و يا پناه دادن آوارگان در كشورهاي اروپايي. پرونده هسته اي ايران هم بسته شد و آمريكايي ها علي رغم آن كه تصور مي كردند درباره مساله سوريه با ايران چانه زني كنند اما اعتراف كردند كه مذاكرات فقط درباره مسايل هسته اي بود.

سيد حسن نصرالله گفت مجموعه اي از عوامل باعث شكست طرح آمريكا شد كه در زمان حاضر مهمترين آنها دخالت روسيه است كه باعث شده حتي آمريكا و تركيه از جديت روسيه مطمئن شوند.

موضع روسیه حمایت از سوریه است

سيد نصرالله افزود: موضع كلي روسيه از ابتدا حمايت از سوريه بود و هم از نظر رسانه اي و هم از نظر نظامي به اين كشور كمك كرد اما كمك هاي نظامي به صورت ناگهاني افزايش نداشت مثلا هواپيما با خلبان روس به سوريه نفرستاد و كمك هايش هم بر اساس محاسبات خودش و منافع سياسي و تاثير در اوضاع منطقه بود.

با وجود اين آمريكا و بعضي از كشورهاي عربي تصور مي كردند مي توانند مسكو را به دوري جستن از دمشق وادار كنند و به اين منظور پيشنهادات فريبنده اي را مطرح كردند كه بي نتيجه بود. در يك موقعيت ديگر هم بعضي ها تصور كردند روس ها در موضع خود نسبت به سوريه جدي نيستند.

بعد از توافق هسته اي با ايران، روسيه از آمريكا خواست سپر موشكي خود را بردارد مخصوصا كه تا قبل از اين، ايران بهانه ايجاد اين سپر بود. اما عدم توجه آمريكا به اين خواسته براي روسيه مهم بود. از سوي ديگر تعداد زيادي داعشي هايي كه از چچن و اطراف آن آمده اند و بازگشت آنها امنيت ملي اين كشور را تهديد مي كند.

از چند ماه قبل موضوع ورود روسيه به صحنه مطرح شده بود كه خواستار ايجاد ائتلاف بين المللي جديد مبارزه با داعش با مشاركت ايران، عراق و تركيه در كنار ائتلاف موجود به رهبري آمريكا بود. ميان سران اين كشورها ديدارهايي صورت گرفت از اين رو به نظر ما ورود روسيه به اين عرصه عوامل مستقيم و مهمي دارد و عينيت گرفتن همان جمله اي است كه ما چند سال قبل گفتيم: هم پيمان هاي سوريه دست از حمايت آن برنخواهند داشت.

وي افزود: موضع روسيه و ايران درباره بشار اسد هم مشخص است و هر دو كاملا وي را حمايت مي كنند.

نصرالله گفت كه به هر نيرويي كه وارد شود و از اين جبهه حمايت كند استقبال مي كنيم زيرا با اين اتفاق خطرهاي بزرگ تر از سوريه و منطقه دور مي شود ومعتقديم كه ورود روسيه عامل مثبت است كه نتايج مثبتي هم انشاءالله خواهد داشت.

ایران درسوریه دخالت نمی کند

سید حسین نصرالله در بخش دیگری از گفت وگوی خود با شبکه المنار گفت: ایران در امور داخلی سوریه دخالت نمی کند و هر آنچه که در این ارتباط گفته می شود، نادرست است.

وی گفت: تنها چیزی که ایران از سوریه می خواهد آن است که این کشور در محور مقاومت باقی بماند. تصمیم گیری در سوریه کاملا سوری است و تمام اهتمام ایران آن است که سوریه به دست تروریسم نیافتد.

ابعاد حضور روسیه درآینده نبرد سوریه تاثیر گذاراست

وی افزود: هنوز حضور نظامی روسیه در سوریه کامل نشده است و جنگنده ها، موشک ها و توپخانه بسیار دقیق و امکانات گسترده نظامی برای این منظور در نظر گرفته شده است. ابعاد چنین حضوری در فرآینده آینده نبرد تاثیرگذاراست. روس ها گفتند اگر دمشق از ما نیرو بخواهد ما آماده ایم. سوریه تا کنون چنین درخواستی نکرده است اما ممکن است که این کار را انجام دهد.

دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: آمریکا نسبت به موضوع خاصی ابراز نگرانی می کند اما با آن همزیستی دارد و در صدد دستیابی به دستاوردهایی است.

سید حسن نصرالله مطالب ابراز شده در مورد توافق روسیه و آمریکا در باره سوریه را نادرست خواند و گفت: اگر کشورهای منطقه با تروریسم به رویارویی بپردازند این اقدام خوبی است. به عنوان مثال ترکیه کافی است تا مرزهای خود را بر روی تروریست ها ببندد و به کمک های مالی و تسلیحاتی خود به آنان پایان دهد و کافی است تا فروش نفت به عنوان منبع درآمد داعش را متوقف کند. این خدمت بزرگی در راه رویارویی با تروریسم است. برخی از کشورها هم مثلا کافی است تا حمایت رسانه ای خود از تروریسم را متوقف کنند.

آمریکا در راس تروریسم است

وی بیان کرد: دولت آمریکا در راس تروریسم قرار دارد و برای مبارزه با این پدیده شایستگی ندارد و ما معتقدیم که آمریکا در مبارزه با تروریسم جدی نیست و موارد یاد شده را به سود خود بکار می برد. از ابتدای کار خود در سوریه گفتیم که این اقدام در بردارنده اهداف لبنانی سوری است که از القصیر آغاز شد و تا قلمون و جرود عرسال ادامه یافت. هدف ما تسلط یافتن بر کوهستان و تپه ها است تا خطر تروریسم را به کمترین سطح برسانیم. منطقه الزبدانی باقی مانده که مرکز تجمع تروریست های فراری است و ارتش سوریه و نیروهای دفاع مردمی و مقاومت با یکدیگر در خصوص لزوم آزادسازی آن به توافق رسیدند و بدین ترتیب نبرد شروع شد.

نصرالله ادامه داد: در اول ژوئیه نبرد خود در الزبدانی را آغاز کردیم و پس از گذشت دو هفته وضعیت تروریست ها بسیار دشوار شده است. ما بر همه تپه های همجوار شهر تسلط یافته ایم و تروریست های مسلح به استغاثه پرداختند. عناصر جبهه النصره و جنبش احرار الشام در این منطقه و استان ادلب حضور دارند. فوعا و کفریا در این استان همچنان در برابر تروریست ها مقاومت می کنند. تروریست ها معادله فوعا کفریا در مقابل زبدانی را مطرح کردند. ما می توانستیم ظرف مدت کمی زبدانی را آزاد کنیم اما پس از مطرح شدن چنین معادله ای ما آن را فرصت مناسبی دانستیم و تصمیم گرفتیم تا از زبدانی برای حل و فصل مشکل فوعا و کفریا استفاده کنیم.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: فوعا و کفریا هفت ماه است که بطور کامل در محاصره بسر می برند و همواره مورد تهاجم قرار می گیرند. نظام سوریه می بایست برای مشکل فوعا و کفریا راه حلی می یافت و به همین منظور می بایست زمینه برای بیرون رفتن ساکنان فوعا و کفریا به خارج از منطقه فراهم می شد.

پربیننده ترین خبرها