حساسیت شدید ولی‌عهد به تصاویر دوربین‌های منا

حساسیت شدید ولی‌عهد به تصاویر دوربین‌های منا
يکشنبه 5 مهر 1394 - 14:15

افشاگر اسرار آل سعود اعلام کرد که وزیر کشور عربستان با دقت و وسواس زیاد، برای جلوگیری از پخش فیلم‌های مربوط به دوربین‌های کنترل حجاج تلاش می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "مجتهد" افشاگر اسرار آل سعود در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد؛ محمد بن نایف ولیعهد و وزیر کشور عربستان دستور داده است که فیلم های دوربین های کنترل حجاج به هیچ وجه به بیرون درز نکند، زیرا این فیلم ها تأخیر قطار مشاعر، تجمع حجاج در منی و ناکارآمدی و ناهماهنگی نیروهای امنیتی را نشان می دهد.

قطار مشاعر، مکه مکرمه را به عرفات، مزدلفه و منی وصل می کند.

مجتهد در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: افزایش جمعیت حجاج 2 ساعت قبل از وقوع فاجعه منی در دوربین ها قابل مشاهده بود و هشداری در این باره در طول آن دو ساعت به نیروهای امنیتی فرستاده شد، ولی نیروهای امنیتی پس از وقوع فاجعه در صحنه حاضر شدند.

مجتهد افزود: برخی از عوامل دوربین های کنترل حجاج هنگامی که جمعیت حجاج به طور فجیعی افزایش یافت، روش های نوین را فراموش کردند و فقط با فریاد زدن پشت بی سیم، خبر افزایش جمعیت حجاج را به نیروهای امنیتی ابلاغ کردند، ولی نیروهای امنیتی به آن فریادها هم توجهی نکردند و پس از وقوع فاجعه وارد عمل شدند.

به نوشته وی، محمد بن نایف اکیداً دستور داده است که فیلم های دوربین های کنترل حجاج و همچنین صداهای ضبط شده از تماس های عوامل نظارت بر دوربین های کنترل و نیروهای امنیتی به هیچ وجه درز پیدا نکند.

مجتهد پیشتر این موضوع را مطرح کرده بود که تعداد قربانیان فاجعه منی چندین هزار نفر است.

این کاربر مشهور سعودی به نقل از منبعی موثق که در بحبوحه فاجعه منی حضور داشته، اعلام کرد: قطار مشاعر تأخیر داشت و جمعیت حجاج در نزدیکی ایستگاه های قطار به طور فجیعی افزایش می یافت و هر ثانیه که می گذشت، تعداد حجاج بیشتر و بیشتر می شد و تأخیر قطار در شب به 4 ساعت رسید به نحوی که صف های طولانی در ایستگاه ها تشکیل شد.  

نیروهای امداد عربستان روز پنجشنبه هفته گذشته تعداد جان باختگان فاجعه منی را 717 و تعداد مجروحین را 800 نفر اعلام کردند، ولی منابع رسمی و رسانه ها تعداد تلفات را بیش از 1300 نفر و تعداد مجروحین را بیش از 3 هزار نفر اعلام کردند. 

در همین حال رسانه هایی همچون فرانس پرس اعلام کردند که مقامات عربستانی راه های منتهی به محل جمرات را مسدود کردند و فقط یک مسیر برای رسیدن به این محل باز بود و همین امر باعث وقوع فاجعه منا شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها