مجتهد:آمریکا و عربستان،اسد را خواهند پذیرفت

مجتهد:آمریکا و عربستان،اسد را خواهند پذیرفت
سه شنبه 7 مهر 1394 - 10:54

العالم- "مجتهد" از معروف ترین کاربران جهان عرب در توییتر، فاش کرد که آمریکا و عربستان، باقی ماندن بشار اسد در پست ریاست جمهوری سوریه را خواهند پذیرفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مجتهد که به افشای اسرار نهان در خاندان حاکم عربستان معروف است و گمان می رود یکی از شاهزادگانِ سعودی باشد، در چند پستِ پیاپی بر روی تویتر دربارۀ اطلاعات عربستان از حضور نظامی روسیه در سوریه و سرانجامِ آن و نقشی که بشار اسد در آیندۀ سوریه خواهد داشت، نوشت: سازمان اطلاعات عربستان، ذاتاً فاقد اطلاعاتی در این زمینه است و اطلاعاتی که در اختیار دارد را به طور مستقیم، از آمریکا، اردن و ترکیه گرفته است و تنها اطلاعات مستقیمی که عربستان دارد، از گروه های مسلح است.

وی افزود: آمریکا، اقدام های روسیه را به اطلاع عربستان رساند و به این کشور اطمینان داد که این اقدامِ روسیه، به نفع منطقه خواهد بود، زیرا روسیه، کار همگان را در مبارزه با عناصر مسلح تندرو، راحت خواهد کرد.

مجتهد خاطر نشان کرد: آمریکا به عربستان اطمینان داد که حضور روسیه (در سوریه) به ارسال سلاح های پیشرفته و مستشاران و نیروهای فنی و خلبانان و نیروهای ویژه محدود خواهد شد و بعید است که یگان های زمینی کامل به سوریه اعزام کند.

بر این اساس مجتهد تاکید کرد که این جزییات بر اساس اطلاعات دقیق و تفاهم با روس ها استوار است، با این حال آمریکایی ها اعتراف کردند که ممکن است روس ها در آینده ناچار شوند حضور خود را افزایش دهند.

مجتهد موضع گیری واقعی عربستان را موضع گیریِ "محمد بن سلمان" جانشین ولیعهد این کشور خواند که شامل دو لایه است: لایه محرمانه که مبتنی بر همراهی با موضع گیری آمریکا در خصوص خرسندی از فعالیت روسیه در سوریه است و موضع گیری مخفیانه که بر پایه سکوت یا سر دادن اظهاراتی با مصرف داخلی استوار است.

به نوشتۀ این کاربر سعودی، "روسیه، به عربستان، امارات، اردن و مصر اطلاع داده بود که قصد دارد فعالیت خود را در سوریه گسترش دهد، اما جزییاتِ این موضوع، تنها از طریق آمریکا به عربستان رسید."

وی افزود: تحولات اخیر در زمینه موضع گیری ها در قبال بشار اسد؛ اعم از موافقت فرانسه و انگلیس با همکاری با بشار اسد، موضوعی است که عربستان از آن اطلاع داشت و بخشی از هماهنگی ها با روسیه به شمار می رود.

مجتهد تاکید کرد: عربستان و آمریکا توافق کردند که تظاهر کنند با هرگونه ایفای نقش اسد مخالفند، اما در عین حال، به صورت محرمانه با او به تفاهم برسند، زیرا خطر گروه های تکفیری بسیار زیاد است. به این ترتیب، همه جهان، اعم از آمریکا و عربستان، بار دیگر بشار اسد را خواهند پذیرفت.

26

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها