الجبیر:حکومت مدنی شبیه عربستان درسوریه تشکیل شود!

الجبیر:حکومت مدنی شبیه عربستان درسوریه تشکیل شود!
سه شنبه 7 مهر 1394 - 13:57

العالم - پایگاه خبری "سوریا الان" نوشت: وزیر امور خارجه عربستان خواستار تشکیل یک "دولت مدنی دموکراتیک" در سوریه، مشابه نظام حکومتی کشورش شد!

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پایگاه خبری "سوریا الان" در گزارشی به آخرین موضع گیری های مقام های کشورهای مختلف در قبال بحران سوریه پرداخت و نوشت: عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان، در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل به خبرنگار شبکه "الحرة" گفت که بشار اسد آینده ای در دوره انتقالی سوریه ندارد. وی ابراز امیداوری کرد که مذاکرات آمریکا و روسیه به توافقی درباره کنار گذاشتن رئیس جمهوری سوریه از هر گونه راه حل سیاسی بحران این کشور منجر شود.

الجبیر مبنای حل بحران سوریه را بیانیه "ژنو 1" دانست و گفت: کشورش امیدوار است که دولتی مدنی و دموکراتیک مانند عربستان در سوریه روی کار بیاید که با ایران مقابله کند.

اظهارات وزیر امور خارجه عربستان که موجب تعجب کارشناسان سیاسی شده، درشرایطی مطرح می شود که عربستان فاقد انتخابات واقعی، مجلس آزاد است و قدرت تمامی واحدهای نظامی و اداره طی هشت دهه گذشته تنها در اختیار خاندان آل سعود بوده است.

وزیر امور خارجه عربستان این اظهارات را در حالی مطرح کرد که صبح روز قبل نشستی با مشارکت جان کری و وزرای امور خارجه فرانسه، انگلیس، آلمان، اردن و عربستان درباره سوریه در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل برگزار شد. وی هدف از این نشست را هماهنگی درخصوص موضع گیری ها درباره بحران سوریه اعلام کرد.

الجبیر در تلاش برای کوچک شمردن اهمیت اختلافات [عربستان] با کشورهای غربی درباره سوریه از تغییر نیافتن مواضع این کشورها درباره بحران سوریه سخن گفت.

او در این خصوص گفت: غرب از مرحله ای انتقالی سخن می گوید که در آن سوریه از طریق یک شورا اداره می شود و بشار اسد پس از این دوره کنار خواهد رفت و سپس انتخابات برگزار می شود و دولت جدیدی در سوریه روی کار خواهد آمد.

روزنامه "حرییت" ترکیه نیز به نقل از احمد داوود اوغلو، نخست وزیر این کشور، که در نیویورک به سر می برد، نوشت: ترکیه هر راه حل سیاسی را که مردم سوریه درباره آن به توافق برسند می پذیرد، اما نباید بشار اسد بخشی از آن راه حل باشد.

رویترز نیز به نقل از اوغلو نوشت: ما معتقدیم اگر بشار اسد در دوره انتقالی در قدرت باقی بماند، دیگر آن دوره، انتقالی نخواهد بود. ما بر این باوریم که آن دوره به یک واقعیت موجود و دایمی تبدیل خواهد شد."

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، هفته گذشته پس از بازگشت از روسیه گفته بود: "دوره انتقالی بدون بشار اسد یا با [حضور] وی امکان پذیر است."

از سوی دیگر داوود اوغلو در دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در نیویورک نتوانست شکاف موجود میان کشورش و ایران را در قبال سوریه پر کند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی ترکیه، در این دیدار مسئله مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق مورد بحث قرار گرفت، اما دو طرف به ادامه گفت وگوی دوجانبه با وجود برخی اختلاف نظرها درباره مسائل منطقه تاکید کردند.

از سوی دیگر حسن روحانی در مصاحبه با شبکه سی ان ان آمریکا گفت: کشورش "گفت وگوی مستقیم" با آمریکا درباره سوریه ندارد.

وی افزود: ما نقطه نظرات را به طور غیر مستقیم از طریق اتحادیه اروپایی و سازمان ملل مبادله می کنیم.

به نوشته رویترز، رئیس جمهوری ایران در دیدار با موسسه های پژوهشی و روزنامه نگاران آمریکا بر اولویت جنگ با تندروها در سوریه تاکید کرد و گفت: "اگر اولویت شکست تروریسم نباشد مرتکب خطای بزرگی می شویم.

وی افزود: این بدان معنا نیست که نیازی به اصلاح دولت سوریه نیست.طبیعی است که نیاز به این کار وجود دارد.

روحانی در خصوص حملات هوایی ائتلاف آمریکایی به داعش در سوریه گفت: شکست تندروها با حملات هوایی صرف امکان پذیر نیست.

وی خاطر نشان کرد که کشورش آماده همکاری با هر دولتی است که راه حل بحران سوریه را مبارزه با تروریسم می داند.

رئیس جمهوری ایران افزود: روس ها عزم خود را برای مقابله جدی تر با داعش - به گونه ای که تقویت دولت سوریه را تضمین کند- اعلام کردند و ما نیز بر این باوریم که بحران سوریه باید به دست ارتش و دولت سوریه حل شود.

وی بیان کرد: مواضع روسیه و ایران در خصوص سوریه تقریبا یکسان است.

از سوی دیگر به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه "سانا" محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفت: سیاست های غلط درباره سوریه و منطقه تا حدودی تغییر کرده است و اظهارات و موضع گیری های واقع گرایانه ای از برخی مسئولان اروپایی شنیده می شود.

 

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها