مفتی‌ عربستان:‌ خشونت‌ها را ما به داعش‌ نیاموخته‌ایم

مفتی‌ عربستان:‌ خشونت‌ها را ما به داعش‌ نیاموخته‌ایم
سه شنبه 7 مهر 1394 - 15:16

العالم - مفتی کل عربستان سعودی انکار کرد که عناصر داعش، آموزه های خشونت بار را از نظام آموزشی سعودی آموخته اند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، شیخ "عبدالعزیز آل شیخ" بدون ارائه دلیل قانع کننده، گفت: موسسه های آموزشی و مواد درسی ما، زمینه ساز شکل گیری اندیشه های تروریست ها نبوده است و این گونه تفکرات را از محیط و اطرافیان خود که کشتار دیگران و حتی نزدیکان را مباح می شمارد، آموخته اند. 

وی افزود: این گونه آموزه ها را خارج از مدرسه ها آموخته اند و این گونه آموزه ها از نظام آموزشی به دور است.

این در حالی است که مرکز  آزادی های دینیِ "خانه آزادی" (فریدام هاوس) در سال 2006 با انتشار گزارشی فاش کرد که کتاب های آموزشی راهنمایی و دبیرستانِ عربستان سعودی، همچنان حاوی مطالبی مبتنی بر تنفر از مسیحیان، یهودی ها و مسلمانانی است که از مذهب وهابیت تبیعت نمی کنند.

فریدام هاوس، سازمان دیده بان وضعیت آزادی و دمکراسی در جهان است.

چندی پیش، در دانشگاه اسلامی در مدینه که وابسته به دانشگاه ام القرا است، یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد به نام "محمد موسی حجازی السویطی" پایان نامۀ خود را به بررسی یکی از تالیفات علی بن احمد الهیتی، تحت عنوان "السيف الباتر لأرقاب الشيعة الرافضة الكوافر" اختصاص داد که معنی آن: "شمشیرِ بران، برای گردن شیعیانِ کافرِ رافضی" است.


پیش از این نیز عکسی از یکی از کتاب های درسی سعودی درباره معنی توحید منتشر شد که ثابت می کند، سعودی ها مذاهبِ دیگر به غیر از خود را تکفیر می کنند و جهاد با آنان را روا می شمارند. در این عکس، زائران مرقد یکی از ائمه معصومین به عنوان نمونه ای از کافران و مشرکان درج شده است.

26

پربیننده ترین خبرها