مقصر اصلی فاجعه منا کیست؟

مقصر اصلی فاجعه منا کیست؟
سه شنبه 7 مهر 1394 - 16:21

"چرا تلاش می کنند سران عربستان را از مرگ حجاج تبرئه کنند؟ چرا رئیس جمهور مصر به جای تسلیت به مردم کشورش به پادشاه عربستان تسلیت گفت؟! آیا این حادثه یک جنایت برنامه ریزی شده است یا حاصل بی توجهی و کوتاهی سران این کشور؟

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم روزنامه مصری "المقال" با انتشار چند مطلب به بررسی نقش حکام عربستان در فاجعه منا پرداخت.
در نخستین مطلب تحت عنوان " یک کلام .. خون حجاج به گردن نظام آل سعود است"، نویسنده این سوال ها را مطرح می کند: آیا آل سعود منتظر مرگ صدها حاجی بود تا به بازنگری در برنامه های برگزاری حج اقدام کند؟ چرا چنین حوادثی در مراسم حج تکرار می شود؟ چرا هیچگاه عربستان آمادگی لازم را برای جلوگیری از این حوادث کسب نمی کند؟
"عماد حمدی" در این مقاله تأکید کرد: این گونه حوادث در حج و نحوه برخورد سران سعودی با این حوادث همیشه تقریبا یکسان بوده است. سران عربستان همواره توجیهی به نام فشار جمعیت را مطرح کرده اند و بی آن که شرم کنند، حجاج را مسؤول مرگ خودشان معرفی کرده اند؛ گویی کسانی که برای ادای فریضه حج به خانه خدا رفته اند مایل نیستند که مناسک حج را در فضایی سالم و آرام انجام دهند و می خواهند ازدحام کنند و یکدیگر را هل دهند و جان خود را از دست بدهند.
این نویسنده تاکید کرد: فاجعه جان باختن حجاج تا زمانی که بی توجهی و کوتاهی و ناتوانی آشکار [سران سعودی] در حفظ جان حجاج ادامه دارد، تکرار خواهد شد.
وی افزود: سران عربستان همانند گذشته شجاعت آن را نداشتند که مسؤولیت وقوع این فاجعه را بپذیرند این در حالی است که از زمان ورود حجاج به خاک عربستان فقط مقامات سعودی مسؤول حفظ جان آن ها هستند. آن ها حجاج را به خاطر فشار جمعیت سرزنش می کنند گویی نظام آل سعود از وجود این حجم از جمعیت در مراسم رمی جمرات که آبستن وقوع احتمالی چنین حوادثی است اطلاعی ندارند و نمی دانند که جلوگیری از بروز این حوادث وظیفه آن هاست و اگر حادثه ای رخ داد آن ها باید با دخالت فوری مانع تشدید حادثه شوند.
"طارق ابو سعد" نیز در مطلبی تحت عنوان "فکر سلفی وهابی، عامل مرگ حجاج در منا" این پرسش را مطرح می کند: آیا کشته های حرم [مکی] به خاطر قتل یکدیگر گناهکارند؟!
نویسنده مقاله با  ابراز شگفتی از توجیه های سران عربستان سعودی برای این فاجعه نوشت: عربستان با وجود 7 هزار دوربین که از حجاج فیلم می گیرند هیچ فیلمی را پخش نکرده اند که ثابت کند چه کسی باعث این هرج و مرج و ازدحام جمعیت شده است.. آیا این به عملکرد و رفتار حجاج مربوط می شود که همیشه متهم وقوع چنین حوادثی می شوند؟ آیا باید بررسی برای یافتن علت این حوادث را متوقف کنیم و به این سخن اکتفا کنیم که: چه شانسی داشتند. در حال برگزاری حج مردند و این نشانه عاقبت به خیری آن ها است.. یا به همه این فجایع به عنوان تهدیدی بنگریم که [پیگیری علل آن] تاج و تخت پادشاهی عربستان - به عنوان خادم میمهانان خدای رحمان و مایه های قدرت و مشروعیت این حکومت - را به خطر می اندازد؟!
"محمود صلاح" نیز در مطلبی تحت عنوان "رئیس جمهور به مردمش تسلیت نگفت"، این سؤال را مطرح کرد که: چرا عبد الفتاح سیسی (رئیس جمهور مصر) به پادشاه عربستان که او و دولتش با بی تدبیری باعث مرگ بیش از 750 حاجی شدند تسلیت گفت؟!
وی افزود: شگفت آن که پادشاه عربستان به مصر تسلیت نگفت بلکه رئیس جمهور مصر به پادشاه عربستان تسلیت گفت؟ یعنی رئیس جمهوری که در کمتر از دو هفته بیش از 100 نفر از مردم کشورش قربانی بی تدبیری کشور میزبان شده است، به کشور میزبان تسلیت می گوید!!
لؤی الخطیب نیز در مطلبی تحت عنوان "این عربستان است که باید به خاطر فاجعه منا پیام تسلیت بفرستد" این پرسش را مطرح کرد که: چرا موضع گیری مصر در قبال مرگ حجاج در حادثه منا با موضع گیری مکزیک در قبال مرگ اتباع خود در مصر تفاوت دارد؟
وی افزود:این سوال را باید از هر کشوری که پیام تسلیت برای عربستان فرستاد بویژه مصر و ریاست جمهوری و دولتش پرسید؟
الخطیب به زبان محاوره ای پرسید: کی باید به کی تسلیت بگه؟
نویسنده ادامه داد: واکنش مکزیک را بعد از مرگ گردشگران در مصر به یاد آورید .. چرا مکزیک با این توجیه که حادثه در خاک مصر رخ داده است، برای رئیس جمهور مصر پیام تسلیت نفرستاد؟!
این نویسنده مصری در پایان از دولت کشورش خواست تحقیقاتی را که در عربستان انجام می شود شخصا دنبال کند و نتایج آن را به صراحت اعلام کند. طبق اعلام رسمی 55 حاجی مصری در این رویداد کشته شده اند و خانواده های آن ها منتظر نتایج تحقیقات و در صورت اثبات کوتاهی مسؤولان، برخورد لازم با آن ها هستند. پیام های تسلیت به پادشاه عربستان یا وزیر کشورش دردی از آن ها دوا نمی کند.

پربیننده ترین خبرها