وزارت بهداشت عربستان آمار خود را شایعه خواند!

وزارت بهداشت عربستان آمار خود را شایعه خواند!
سه شنبه 7 مهر 1394 - 18:20

مدت کوتاهی پس از اعلام افزایش تعداد کشته شدگان فاجعه منا از طریق سایت رسمی وزارت بهداشت عربستان سعودی، این وزارتخانه در اقدامی سؤال برانگیز در صفحه تویتر خود این آمار را تکذیب کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از روزنامه سعودی "الوئام" وزارت بهداشت عربستان در صفحه تویتر خود مدعی شد که خبرهای منتشر شده به نقل از وزیر بهداشت مبنی بر افزایش تعداد کشته شدگان در منا به بیش از 4 هزار نفر، صحت ندارد.

این وزارتخانه درخواست کرد که در این خصوص از شایعه خودداری شود.
انتشار این بیانیه عجیب درحالی است که پیش از این سایت رسمی وزارت بهداشت عربستان در خبری به نقل از "حمد بن محمد الضویلع" معاون وزیر بهداشت سعودی از دریافت عکس 4173 تن از حاجیانی خبر داد که روز پنجشنبه در فاجعه منا، جان خود را از دست دادند. الضویلع همچنین پس از اعلام این آمار تاکید کرد که تنها مرجع رسمیِ اعلام اسامی جان باختگان وزارت بهداشت عربستان است، و این امر از طریق سایت اینترنتی این وزارتخانه انجام می شود.

تا پیش از این شمار کشته شدگان فاجعه منا، 769 نفر اعلام شده بود.
* تعداد کشته شدگان بسیار بیشتر از آمار رسمی است!
با این حال یک مقام نیجریه ای گفته است که شمار کشته‌شدگان در منا بیش از ۷۶۹ نفری است که مقامات عربستان اعلام کرده‌اند.
سایت شبکه بی بی سی خاطرنشان کرد که این مقام نیجریه ای پس از بازدید از سردخانه ها در عربستان گفته است که گمان می کند تعداد کشته شدگان بیش از ۱۰۰۰ نفر باشد.
همزمان گزارش شده که تصاویر اجساد هزار و صد زائر کشته شده به دیپلمات های پاکستانی، هندی و اندونزیایی نشان داده شده است.
اندونزی هم به تازگی از واکنش کند مقامات عربستان به واقعه منا انتقاد کرده و گفته است که دیپلمات های این کشور تنها چند روز پس از این فاجعه توانسته اند به اجساد و مجروحان اندونزیایی دسترسی پیدا کنند.

سایت مغربی "هسپرس" نیز تأکید کرد، برخی حجاج که اسامی آنان به عنوان افراد مفقود شده از سوی وزارت امور خارجه این کشور اعلام شده است، در فاجعه منا کشته شده اند و اجساد آنان در سردخانه شهرک "المعیصم" در مکه مکرمه قرار دارد.
هسپرس به نقل از یکی از حجاج مغربی که وارد یکی از سردخانه ها شده است تأکید کرد، مسؤولان سردخانه اجساد را در سالنها رها کرده اند و به دلیل نامناسب بودن دمای هوا برخی اجساد متورم و یا متعفن شده‌اند.

پربیننده ترین خبرها