حزب الله لبنان: عربستان مسؤول فاجعه ‌منا است

حزب الله لبنان: عربستان مسؤول فاجعه ‌منا است
پنج‌شنبه 9 مهر 1394 - 10:07

معاون دبیرکل حزب الله لبنان عربستان سعودی را مسؤول فاجعه منا دانست، و تحقیقات شفاف و ارائه نتایج تحقیقات به جهان اسلام را خواستار شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "شیخ نعیم قاسم" در صفحه فیس بوک خود نوشت: دیدنِ صحنه های جان باختنِ حجاج بیت الله و از دست دادن امنیت در سرزمینی که خداوند آن را سرزمینی امن برای مردم قرار داده است، دل را به درد می آورد به ویژه که کشته ها و زخمی ها و مفقود شدگان، هزاران نفر از سراسر جهان هستند.

معاون دبیرکل حزب الله، واقعۀ منا را فاجعه و مصیبت توصیف کرد و گفت: باعث تاسف است که مسیر عبور ده ها هزار تن از حجاج بسته می شود یا دو مسیر با هم ادغام می شوند و این مساله باعث ازدحام و خفه شدن حجاج در شرایط آب و هوایی بسیار گرم و به مدت دو ساعت در برابر چشم برگزار کنندگان مراسم حج می شود و پلیس و مسؤولان سعودی رفتاری با حجاج در پیش می گیرند که گویی با انسان طرف نیستند.

شیخ نعیم قاسم سران سعودی را کاملا در قبال فاجعۀ منا مسؤول دانست و گفت: عربستان باید تحقیقاتی شفاف در خصوص این فاجعه انجام دهد و نتیجه تحقیقات را آشکارا به جهان اسلام عرضه کند تا حقیقت روشن شود. عربستان همچنین باید فیلم های ضبط شده توسط دوربین های کنترل و نظارت را پخش کند تا مقصران شناخته شوند و سوء مدیریت ها مشخص شود و سه مساله روشن شود:
1. چه کسی و چه مساله ای، عامل بروز این فاجعۀ خطرناک در مسیری معمولی شد؟
2. چرا نیروهای امنیتی و ناظرانِ مسؤول مراقبت دوربین ها، هنگام فاجعه، برای نجات جان حجاج اقدام نکردند و تمهیدی فوری برای برطرف کردن عوامل بروز فاجعه نیندیشدند؟
3. علتِ برخوردِ منفیِ عربستان سعودی با کشورهایی که جویای اوضاع حجاج خود هستند، چیست و چرا سران سعودی با قربانیان این فاجعه در حد اعداد و ارقام برخورد می کنند و هیچ تسهیلاتی برای شناسایی قربانیان و رعایت عزتِ انسانیِ آن ها پس از مرگ، در نظر نمی گیرند؟
معاون دبیرکل حزب الله در ادامه با انتقاد از رسانه هایی که از کوتاهی های پیاپی عربستان در اداره مراسم عظیم حج حمایت می کنند، گفت: این رسانه ها وقتی قربانیان را مسؤول این فاجعه معرفی می کنند، آیا وجدان ندارند؟ مگر حجم فاجعه را نمی بینند؟ چه کسی در قبال این حادثه مسؤول است؟ مگر کسی غیر از سران سعودی در این زمینه مسؤولیتی دارد؟ آیا حقِ کشورهای اسلامی نیست که برای جلوگیری از تکرار این گونه فاجعه ها، رسیدگی به سامان دهی به امور حج را خواستار شوند؟

شیخ نعیم قاسم در پایان، به سایر ملت ها به ویژه ملت ایران که بیشترین قربانیان را در این فاجعه داشتند، و مخصوصا به حضرت آیت الله خامنه ای ولی امر مسلمین تسلیت گفت.

26

پربیننده ترین خبرها