تحقیق سازمان ملل درباره یمن با فشار عربستان لغو شد

تحقیق سازمان ملل درباره یمن با فشار عربستان لغو شد
شنبه 11 مهر 1394 - 10:16

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پس از لغو طرح هلند برای تحقیق درخصوص نقض حقوق بشر در یمن، طرح پیشنهادی عربستان سعودی را در دستور کار خود قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این اقدام شورای حقوق بشر سازمان ملل درحالی صورت گرفت که پیش از این طرحی از سوی هلند با مضمون تحقیق درباره نقض حقوق مردم یمن پیشنهاد شده بود، ولی این طرح با فشارهای عربستان پس گرفته شد .
طرح پیشنهادی عربستان شامل اعزام کمیته‌ای به یمن برای جمع آوری اطلاعات از افراد موسوم به "قربانیان اقدامات گروه حوثی است"، کمیته ای که 2 ماه پیش به دستور عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن تشکیل شد .
طرح پیشنهادی هلند که با مشارکت آلمان و 6 کشور اروپایی دیگر آماده شده بود، شامل اعزام هیأتی به یمن برای بررسی وضعیت حقوق بشر این کشور و تهیه گزارشی در این باره بود.
قرار بود بر اساس طرح پیشنهادی غرب، درباره موارد نقض حقوق بشر در یمن از سپتامبر 2014 تحقیقاتی صورت بگیرد.
 

شورای حقوق بشر سازمان ملل چهارشنبه شب اعلام کرد که طرح پیشنهادی هلند پس گرفته شده است؛ و به جای آن طرح پیشنهادی عربستان که فاقد بند تحقیق درباره وضعیت حقوق بشر در یمن است، در دستور کار قرار گرفت.
"فیلیپ دَم" معاون سازمان دیده بان حقوق بشر در ژنو در واکنش به پس گرفته شدن قطعنامه پیشنهادی هلند گفت : فرصتی بود که از دست رفت. علت پس گرفتن قطعنامه پیشنهادی غرب، مخالفت عربستان بود .
فیلیپ دم از همدستی انگلیس و آمریکا در پس گرفتن طرح پیشنهادی هلند خبر داد و افزود : انگلیس و آمریکا طرفدار متحد استراتژیک خود عربستان هستند .

پربیننده ترین خبرها