شیخ ماهر حمود:

فاجعه منا بزرگترین فاجعه تاریخ حج معاصر است

فاجعه منا بزرگترین فاجعه تاریخ حج معاصر است
شنبه 11 مهر 1394 - 19:10

العالم- شیخ «ماهر حمود» دبیرکل اتحادیه علمای مقاومت در واکنش به حادثه منا گفت: فاجعه منا بزرگترین فاجعه در تاریخ حج معاصر است.

دبیرکل اتحادیه علمای مقاومت در گفت وگویی با تاکید بر تشکیل کمیته تحقیق درخصوص فاجعه منا و روشن شدن نتایج آن تصریح کرد: در حقیقت و با احترام به تفاسیر دیگردرخصوص  فاجعه منا باید گفت که در این فاجعه نوعی از حماقت و کوتاهی دیده می شود.

شیخ محمد خلیل پژوهشگر مطالعات اسلامی تونس نیز گفت: ضروری است که پس از یک هفته علت حقیقی این فاجعه برای ما روشن شود، به ویژه اینکه می دانیم، عربستان صدها بلکه هزاران دوربین را در این مکان نصب کرده است.

وی تصریح کرد: مقام های سعودی نمی توانند ناتوانی و شکست خود را در ساماندهی مراسم حج به مسلمانان بقبولانند چرا که مسلمانان طی 14 قرن گذشته با وجود عدم برخورداری از فناوری های نوین و زیر ساخت های مناسب در این زمینه مناسک حج را برپا داشته اند.

این پژوهشگر تونسی، بی توجهی به سرنوشت قربانیان فاجعه منا را کم اهمیت جلوه دادن این فاجعه از سوی عربستان دانست.

وی رفتار دولت سعودی را پس از این فاجعه زشت تر از خود فاجعه برشمرد و گفت: حوادث بوجود آمده در مناسک حج امسال خود دلیلی بر بی توجهی، ناتوانی و بی کفایتی مقامات سعودی است و مخفی کردن عمدی اجساد قربانیان و تقلب و دروغ گویی و طفره رفتن از پاسخگویی و مسئولیت پذیری از سوی مسئولان برگزاری مناسک حج ، شک و تردید ها را در پی دارد.

در فاجعه منا که پنجشنبه دوم مهرماه و در روز عید قربان رخ داد بیش ازچهارهزار زائر بیت الله الحرام به دلیل بی کفایتی مقام های سعودی کشته شدند که 464 نفر از آنها از هموطنان ایرانی هستند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها