نظر لاوروف دربارۀ تماس با ارتش "آزاد" سوریه

نظر لاوروف دربارۀ تماس با ارتش
دوشنبه 13 مهر 1394 - 22:44

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که اگر "ارتش آزاد" واقعا در سوریه وجود خارجی داشته باشد، مسکو حاضر است با آن تماس برقرار کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سرگئی لاوروف، روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای خود از کشور لائوس اظهار داشت: ما حتی آمادگی داریم، با ارتش آزاد هم تماس هایی برقرار کنیم، البته اگر این گروه، یک گروه مسلح از مخالفان ملی باشد و علاوه بر توانمندی، افرادی سوری را در ساختار خود داشته باشد.

لاوروف تاکید کرد: (ارتش آزاد) اکنون دیگر، تشکلی موهوم است، من از جان کری وزیر خارجه آمریکا خواستم دستکم اطلاعاتی درباره پایگاه های این ارتشِ آزادِ سوری و فرماندهان آن به ما بدهد.

وی ادامه داد: اما تا این لحظه، هیچ کس به ما خبر اطلاع نداده است که این ارتش "آزادِ" سوری، کجا فعالیت می کند. حتی درباره دیگر واحدهایی که معارضان میانه رو خوانده می شوند نیز اطلاعاتی درباره مکان و چگونگی فعالیت آن ها به ما نرسیده است.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: براندازی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، به مثابۀ نقض آشکار قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود که بر اساس بیانیه ژنو، مصوب 30 جولای 2012 صادر شد. بر پایه این بیانیه، بحران سوریه فقط و فقط باید به شیوۀ مسالمت جویانه حل و فصل شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به این ترتیب، حرف و حدیث هایی که اخیرا از برخی پایتخت ها شنیده می شود و مطرح کردن درخواست توسل به عملیات نظامی در صورت ادامه اوضاع به همین منوال، در واقع به مثابه درخواست نقض قوانین بین المللی است.

لاوروف سپس با تاکید بر این که مسکو، در خصوص عملیات هوایی روسیه در سوریه، مرتب با واشنگتن در تماس است؛ افزود: مسکو همچنین برقراری تماس مستقیم میان نظامیان دو کشور در آینده نزدیک را پیشنهاد کرد.

لاوروف همچنین با یادآوری این که اظهاراتِ علنی رهبری آمریکا و کشورهای اروپایی بر تاکید بر ضرورت مبارزه با داعش و دیگر گروه های تروریستی استوار است، خاطر نشان کرد: در این زمینه، اغلب، ارزیابی هایی مثبت از تصمیماتی شنیده ام که روسیه برای برآوردن درخواست رهبری سوریه اتخاذ کرده است.

وی همچنین برخی ادعاها مبنی بر این که ارتش سوریه با داعش نمی جنگد را نادرست اعلام کرد.

از سوی دیگر وزیرخارجه روسیه، تصریح کرد که اظهارات نخست وزیر عراق درباره اهتمام عراق به پشتیبانی روسیه در نابودسازی پایگاه های تروریست ها در این کشور را شنیده است. این اظهارات پس از آن ایراد شد که کارامدی عالی حملات هوایی روسیه در سوریه در همان روزهای نخست، بر همگان ثابت شد.

لاوروف در عین حال خاطر نشان کرد که مسکو، هنوز هیچ درخواست رسمی در این زمینه، از عراق دریافت نکرده است.


26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها