فاجعه منا و کیک سفیر عربستان در مصر!

فاجعه منا و کیک سفیر عربستان در مصر!
سه شنبه 14 مهر 1394 - 17:29

درحالیکه انتظار می‌رفت عربستان سعودی به منظور رعایت احساسات خانواده های قربانیان فاجعه منا، پرچم هایش را در تمام سفارتخانه هایش در جهان به حالت نیمه افراشته در آورد، سفارت سعودی در قاهره جشن هشتاد و پنجمین سالگرد روز ملی عربستان سعودی را با حضور وزرای دولت مصر، استاندار قاهره و شماری از شخصیت های مصری و مسوولان اطلاع رسانی برگزار کرد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "اشرف ابو عریف" سردبیر روزنامه مصری "الدبلوماسی" با انتشار یادداشتی در این روزنامه نوشت:
تصورم این بود که سفیر کشور خادم حرمین شریفین در سخنانش به خانواده قربانیان این حادثه دردناک در سراسر جهان اسلام به ویژه مصری‌ها تسلیت بگوید، یا یک دقیقه برای شادی روحشان سکوت اعلام کند یا مراسم یادبود را برگزار یا جشن را لغو کند اما سفیر عربستان و شماری از وزرای مصری و دیگر سفرای عربی و اسلامی کیک روز ملی را در میان تشویق شدید حضار بریدند، بدون آنکه از شرمساری اندکی سرخ شوند یا رعایت حال خانواده های شهدای مشعر منا را بنمایند.
این جشن سفارت سعودی در زمانی در مصر اتفاق افتاد که به گفته "عادل الالفی" کنسول مصر در جده تعداد جانباختگان مصری رو به افزایش بوده و به 146 نفر رسید در حالی که 92 نفر ناپدید و 11 نفر مجروح شده اند، یعنی تعداد آنان هر لحظه بیشتر می شود.
سفیر عربستان در این جشن نسبت به اقتصاد کشورش و برتری آن افتخار نموده و مباهات می نماید و معتقداست که این اقتصاد باعث ثبات اوضاع در جهان عرب شده است، گویا که وی وقایع هولناک جهان عرب همچون قتل کودکان، آواره کردن سالمندان و تجاوز به زنان و دختران در سوریه، عراق، یمن و لیبی را فراموش کرده است.
در خصوص فاجعه منا نیز کنسولگری مصر به ادامه تلاش برای مشخص کردن شمار جان باختگان، مفقودان و مجروحان ادامه می دهد و تا پایان با تمام ظرفیت بر اساس همین دستور العمل در خصوص روشن شدن وضعیت همه حادثه دیدگان به شرح زیر تلاش خواهد کرد:
1-  اتاق عملیات کنسولگری همچنان با خانواده های درگذشتگان، مفقودان و مجروحان در داخل و خارج عربستان تماس داشته و به پرسش های آنان پاسخ می دهد و بر اساس اطلاعات موجود که با همکاری مسوولان عربستان و بعثه های حج به دست آمده، موارد موجود درباره حجاج را به آنان ابلاغ می نماید.
2-  گروه کاری کنسولگری در پزشکی قانونی المعیصم حضور یافته و با مسوولان وزارت های بهداشت و کشور درباره مدارک جنایی و شمارش سریع اجساد قربانیان و تعیین هویت آنان همکاری می کند.  
3-  گروه کاری کنسولگری به طور شبانه روزی به پزشکی قانونی وابسته به وزارت بهداشت عربستان مراجعه می کند. 
4-  گروه کاری کنسولگری به هماهنگی با تیم پزشکی برای پیگیری اوضاع مجروحان ادامه می دهد.
اما یک پرسش باقی می ماند، آیا مصری ها در روزهای آینده از پیکرهای حجاج جانباخته خود در کشور استقبال می کنند همانگونه که تهران اقدام به شناسایی و بررسی اجساد از طریق پزشکی قانونی می‌نماید، یا اینکه حکومت موقر ما شعار همیشگی خود را سر می دهد که می گوید: "این قضا و قدر الهی است، اجرتان با خداوند".

پربیننده ترین خبرها