مغربیها علیه مبلغ سعودی طومار نوشتند

مغربیها علیه مبلغ سعودی طومار نوشتند
دوشنبه 20 مهر 1394 - 15:07

فعالان مغربی با امضای طوماری خواهان ممنوعیت ورود محمد العریفی، مبلغ تندروی سعودی، به کشورشان به خاطر دیدگاههای عقب مانده و واپس گرایانه او شدند و تاکید کردند که العریفی فتنه گر است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از سایت مغربی هسپرس، محمد العریفی قصد دارد تا با سفر به مغرب در سیمناری سخنرانی کند اما فعالان مغربی طومار بین المللی را در شبکه اینترنت برای جلوگیری از ورود او به مغرب تهیه کردند.

این طومار در سایت مشهور "اواز" (Avaaz petition) قرار داده شده است و از مسؤولان مغربی می خواهد که برای جلوگیری از برگزاری سمینار که زیر نظر جنبش توحید و اصلاح شاخه نظامی حزب عدالت و توسعه برگزار خواهد شد، وارد عمل شوند و همچنین از ورود العریفی به خاک مغرب جلوگیری کنند.

بیش از 850 نفر تا این لحظه طومار را امضا کرده اند و هدف تهیه کنندگان آن جمع آوری حداقل 10 هزار امضا در مخالفت با سفر العریفی به مغرب است زیرا او را مبلغی می دانند که دارای "مواضع فتنه انگیز است و به خشونت و درگیری دعوت می کند".

تهیه کنندگان طومار افزودند که العریفی فتواهای جنجال برانگیز و خارج از عقل و منطق از قبیل "ممنوعیت تنها شدن دختر با پدرش، فتوای جهاد نکاح و تایید گروه القاعده" صادر کرده است؛ و او همچنین جمله معروفی دارد که در آن گفته است: "زنان در عقل و دین به خاطر غده ای که نام آن را فراموش کرده ام، ناقص هستند ".

در این طومار آمده است: با توجه به اینکه ما در مغرب با همه صداهایی که به خشونت و تاریکی فرا می خواند، مخالف هستیم این طومار را تهیه کردیم تا دولت مغرب را ترغیب کنیم که جلوی ورود العریفی و افراد دیگری نظیر او به کشور را بگیرد زیرا آنها می خواهند ذهن جوانان ما را با افکار واپس گرایانه و عقب مانده پر کنند؛ افکاری که جوانان ما از آن بی نیاز هستند.

فعالان در شبکه های اجتماعی به دو دسته طرفدار و مخالف سفر العریفی به مغرب تبدیل شده اند و برخی نیز دستکم با سخنرانی او در شهر رباط، پایتخت مغرب، مخالفت کردند.

براساس اعلامیه کمیته مقدماتی تشکل "زنان جوان برای دموکراسی" مغرب، مخالفان سفر العریفی به "اظهارات فتنه انگیزانه او و سخنانش در دعوت به نبرد در کنار گروههای مسلح و تعرض العریفی به جایگاه زنان و شان و منزلت آنها اشاره کردند زیرا او زنان را مورد اهانت قرار داده و آنها را با سگ و شیطان همسان دانسته بود".

این زنان چپ گرا آمادگی خود را برای هرنوع اعتراض علیه "کسانی که می خواهند جامعه مغرب را درگیر تفکرات تاریک و گمراه کننده و عقب مانده" کنند، اعلام کردند.

آنها همچنین آمادگی خود را برای "مقابله با فتواهای ننگ آور و اهانت آمیز به زنان ابراز داشتند".

در مقابل، برخی دیگر از جمله محمد امین اکعبون مبلغ مشهور در صفحه رسمی العریفی در فیسبوک از او دفاع کرد و گفت که تعدادی از اظهارات العریفی و فتواهای او تحریف شده است تا به وجهه اش آسیب برسانند.

او خطاب به العریفی خاطرنشان کرد: "ما از آمدن تو به کشور دومت یعنی مغرب استقبال می کنیم. بسیار خرسندیم که به کشور ما بیایی."

پربیننده ترین خبرها