با وجود ابهامات متعدد در پرونده فاجعه منا؛

عربستان ویزاهای عمره را سه برابر می‌کند

عربستان ویزاهای عمره را سه برابر می‌کند
دوشنبه 20 مهر 1394 - 17:08

در حالی که سه هفته از فاجعه جان باختن بیش از یک هزار و پانصد نفر از حجاج بیت الله الحرام در منا می گذرد، گزارش‌های خبری از تصمیم دولت عربستان سعودی برای افزایش ویزاهای عمره به میزان سه برابر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بندر الحجار، وزیر حج عربستان اعلام کرد: در موسم عمرۀ آینده ماهیانه حدود یک میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر عمره گزار، مناسک عمره را به جا خواهند آورد.

روزنامه های "سعودی گزت" و "عکاظ" با نقل این خبر نوشتند: شمار عمره گزاران تا سال گذشته، حدود 400 هزار نفر در ماه بود.

گفتنی است، دولت عربستان در پی کسر بودجۀ شدید، به روش هایی بی سابقه از جمله فروش اوراق قرضه روی آورده و تصمیم به افزایش 200 درصدی عمره گزاران در سال آینده، یکی از روش هایی است که می تواند رونق زیادی را برای بازار این کشور به ارمغان آورد.

این در حالی است که عملیات گسترده توسعه حرم مکه مکرمه همچنان ادامه دارد و پس از حادثه سقوط جرثقیل در موسم حج امسال، تردیدهای جدی درباره بی خطر بودنِ عملیات ساختمانی در محدوده حرم در هنگام حضور زائران وجود دارد. 

مساحت بخش در حال ساخت که عملیات ساختمانی آن حدود چهار سال پیش با بودجه چندین میلیارد دلار آغاز شده است، 400 هزار متر مربع است و با بهره برداری از آن، حرم گنجایش بیش از دو میلیون و دویست هزار زائر را به طور همزمان خواهد داشت.

یادآور می شود در مناسک حج امسال دو میلیون نفر شرکت کردند که این تعداد، سی درصد (یک میلیون نفر) کمتر از تعداد معمول حجاج بود؛ اما با این حال بر اثر عدم مدیریت و بی کفایتی مسئولان برگزاری مناسک، بیش از 1535 حاجی در فاجعۀ منا جان باختند.

اعزام عمره گزاران ایرانی به عربستان از بهار امسال متوقف شد و وضعیت از سرگیری یا توقف سفرهای عمره در موسم جدید، همچنان نامشخص است.

پربیننده ترین خبرها