علی عبدالله صالح:در برابر عربستان تسلیم نمی شویم

علی عبدالله صالح:در برابر عربستان تسلیم نمی شویم
سه شنبه 21 مهر 1394 - 14:30

رئیس جمهور برکنار شده یمن، با بیان این که عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری شروع کنندۀ جنگ در عدن بود، تاکید کرد که به هیچ وجه در برابر عربستان تسلیم نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، علی عبدالله صالح، در گفت وگو با شبکه "المیادین" اعلام کرد: ما به قطعنامه 2216 پایبندیم و حاضریم به توافق هفت بندی که در گفت وگوهای مسقط با ولد الشیخ (فرستادۀ سازمان ملل) حاصل شده است، متعهد شویم. همچنین اگر جنگ متوقف شود، من حاضرم از ریاست حزب کنگرۀ خلق کناره گیری کنم. ما این امتیازات را می دهیم اما گویا، هیچ فایده ای با طرف مقابل ندارد.

وی با تاکید بر حمایت عبدربه منصور هادی از داعش به منظور درگیر کردن این گروه با انصارالله و نیروهای بومی در یمن، خاطر نشان کرد: به این ترتیب، خون نیروهای اماراتی که توسط داعش در عدن کشته شدند، به گردن عبدربه منصور هادی است. داعشی ها در ابین و حضرموت تحت محاصره بودند، اما هادی آن ها را وارد عدن کرد تا از آن برای مبارزه با حوثی ها استفاده کند.

صالح که در این مصاحبه، از سلامت کامل جسمانی برخوردار بود، تاکید کرد که در صورتِ پذیرش آتش بس، برای دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز آمادگی کامل دارد.

صالح سپس با تاکید بر این که ایران، در یمن، حضور ندارد، حرف و حدیث ها در این خصوص را "یاوه گویی" خواند.

وی افزود: حداکثر حضوری که ایران می تواند در یمن داشته باشد، در حد بورسیه کردن برخی از دانشجویان یمنی یا برخی کمک های مالی است، جز این هیچ گونه سلاح ایرانی در یمن نیست و هیچ مستشار یا کارشناس ایرانی در یمن حضور ندارد.

رئیس جمهور برکنار شده یمن با بیان این که هر آن چه در عراق، سوریه، اردن و مصر اتفاق می افتد زیر سر اخوان المسلمین است؛ گفت: شگفت زده ام از این که رئیس جمهور مصر، در یمن با اخوان المسلمین ائتلاف کرد و این در حالی است که وی در سینا با آن ها می جنگد. در واقع این جنگ، با هدف جدا کردن جنوب یمن از شمالِ آن، برپا شده است.

وی فاش کرد که عربستان، قبلا از او خواسته بود جنبش انصار الله را از طرح پیشنهادی آشتی ملی مستثنی کند، اما او از پذیرش این خواسته سر باز زده بود.

صالح درباره احتمال ویران شدنِ صنعا در این درگیری ها گفت: این ما نیستیم که صنعا را ویران می کنیم، آن ها هستند که در حال ویران کردن پایتخت هستند، ما فقط تفنگ های کلاشینکوف در اختیار داریم، درحالیکه آن ها با جنگنده های اف 16 و موشک های کروز به جان صنعا افتاده اند.

وی تصریح کرد: به هیچ وجه تسلیم نمی شویم و جز در برابر خدا خم نخواهیم شد و عربستان باید مفهوم این پیام را دریابد.. مگر این که جنگ را متوقف کنند که در آن صورت ما حاضر به کنار آمدن با شرایط هستیم.

صالح در ادامه با تاکید بر اینکه به هیچ وجه صنعا را ترک نخواهد کرد، افزود: حتی اگر نیروهای ائتلاف وارد صنعا شوند، من آن را ترک نمی کنم.
به این ترتیب صالح، مخالفت خود را با طرح آمریکایی ها را برای خروج از صنعا به وسیله 5 بالگرد و انتقال به سنحان و از آن جا به هر جایی که بخواهد؛ رد کرد.

علی عبدالله صالح، به موضوعِ مشارکتِ نظامی روسیه در جنگ سوریه نیز اشاره کرد و گفت: چرا می گوییم "دخالت روسیه" و نمی گوییم "دخالت آمریکا" یا "دخالت غرب" یا دخالت اعراب ضد سوریه؛ این درحالی است که حضور نظامی سوریه، به درخواست قانونی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه صورت گرفت و البته چنین درخواستی هم حق رئیس جمهوری سوریه است، همان طور که عربستان، از آمریکایی ها و اروپایی ها برای حمله به سوریه درخواست کمک کرد و به آن ها پول داد و داعشی ها را به سوریه فرستاد و با ترکیه هماهنگ کرد تا به مردم سوریه حمله کند.

26

پربیننده ترین خبرها