تصمیم بارزانی، بحران کردستان عراق را تشدید کرد

تصمیم بارزانی، بحران کردستان عراق را تشدید کرد
چهارشنبه 22 مهر 1394 - 14:57

تصمیم نیچروان بارزانی نخست وزیر دولت محلی کردستان عراق برای برکناری وزیران جنبش تغییر و جلوگیری از ورود رئیس پارلمان این منطقه به شهر اربیل، اعتراض و نارضایتی گسترده‌ای را به بار آورد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، جنبش تغییر در منطقه کردستان عراق تصمیم نیچروان بارزانی را غیرقانونی و مغایر با قانون دانست.

این درحالی است که وضعیت امنیتی در منطقه کردستان عراق نیز روز به روز بحرانی می شود و تظاهرات در استان سلیمانیه در شمال عراق برای اعتراض به شرایط بد خدمات رسانی و پرداخت نشدن حقوق عقب ماندهِ چهارماههِ کارکنان دولتی ادامه دارد.

عبدالغنی علی یحیی تحلیلگر امور سیاسی عراقی به شبکه العالم گفت: چهار روز است که مناطق کلاره، قلعه دزه، شهرزور، بنجوین و حلبچه و دیگر مناطق شاهد تظاهرات متوالی است که در جریان آن به برخی مقرها یورش برده شده و برخی از آنها نیز به آتش کشیده شده است.

در اقدامی که بر شدت بحران در منطقه کردستان عراق افزود، نیچروان بارزانی نخست وزیر منطقه کردستان عراق، وزیران جنبش تغییر را برکنار و از ورود رئیس پارلمان این منطقه به شهر اربیل جلوگیری کرد.

بشار مشیر آغا کوران، نماینده حزب دموکرات کردستان عراق، به العالم گفت: ما در حزب دموکراتیک کردستان عراق تصمیم گرفتیم که جنبش تغییر را کنار بگذریم اما به اطلاع این وزیران رسید که کنار گذاشتن آنها به طور موقت است.

در همین حال، صابر اسماعیل حمزه عضو شورای جنبش تغییر در مصاحبه با خبرنگار العالم خاطرنشان کرد: موضع جنبش تغییر روشن و واضح است. تاکید می کنیم که هیچ حزبی نمی تواند و حق ندارد که اعضای حزب دیگری را از هرگونه پست و سمتی بیرون کند. پارلمان و قانون وجود دارد.

در سایه این وضعیت، حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق از طرف های درگیر خواست تا گفت وگو کنند و بر سر میز مذاکرات نشسته و بحران را مهار و راهکاری ریشه ای برای آن پیدا کنند و به زبان تهدید متوسل نشوند.

ریواز طالبانی نماینده حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق به شبکه العالم گفت: نقش اتحادیه میهنی کردستان عراق در میانجگیری و دعوت به آرامش و بستر سازی برای حل سیاسی مسئله است. از این رو، رهبران سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق با سیاستمداران و دوستان در احزاب سیاسی رایزنی می کنند تا راه حلی سیاسی برای این مشکل پیدا شود.

تبادل اتهام بین جنبش تغییر به ریاست نیچروان مصطفی و حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی باعث اعتصابات و اعتراضات رو به افزایش شده است؛ بدون اینکه چشم انداری برای دست یابی به راه حلی وجود داشته باشد.

AM – 14 – 11:15

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها